DEVAM: 11- Yolcu Namazının Farz Kılınması ve Hükmü
9. Enes b. Malik (r.a.)
- - (-)
6839- Hafs bildiriyor: Enes b. Malik, Ensar'dan kırk kişilik
bir grupla maaş bağlaması için bizi Şam'a Abdulmelik'e götürdü. Dönüşte
Feccu'n-Nake'ye ulaştığımızda Enes bize öğle namazını iki rekat olarak
kıldırdı. Namazı kıldırdıktan sonra da çadırına girdi. Geriye kalanlar kalkıp
iki rekatın üzerine iki rekat daha kılmak isteyince Enes şöyle dedi:
"Allah yüzlerini çirkin kılsın! ValIahi bu yaptıkları ne sünnete, ne de
verilen ruhsata uygundur! Şehadet ederim ki Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in: ''Bazıları dinde o kadar aşırıya kaçarlar ki okun hedefı' delip
geçmesi gibi dinden çıkarlar'' buyurduğunu işittim."
[-Sahihtir-]
Heysemi (2941) der ki: "Hadisi Ahmed b. Hanbel rivayet
etmiş olup ravilerinden Halef b. Hafs'ın biyografisini yazanı görmedim."
el-Muhtare'de (1893) Diyau'l-Makdisı rivayet etti.
10. Abdullah b. Zübeyr (r.a.)
- - (-)
6840- Yahya b. Abbad b. Abdillah b. ez-Zübeyr, babasından
bildiriyor: Muaviye hac için gelince biz de onunla birlikte Mekke'ye gittik.
Mekke'de öğle namazını bize iki rekat olarak kıldırdıktan sonra Daru'n-Nedve'ye
gitti. Osman, hilafeti döneminde yolcu namazını tam kıldırmaya başladıktan
sonra Mekke'ye geldiği zaman öğle, ikindi ve yatsı namazlarını dörder rekat
olarak kılardı. Mina ile Arafat'a çıktığı zaman ise namazı kısaltarak kılardı.
Haccı bitirdikten sonra Mina'da ikamet ettiği süre içerisinde de Mekke'den
çıkana kadar namazları tam kılardı. Muaviye öğle namazını bize iki rekat olarak
kıldırınca namaz sonrası Mervan b. el-Hakem ve Amr b. Osman yanına gidip:
"Amcan oğluna (Osman'a) karşı yaptığın ayıbı kimse yapmadı" dediler.
Muaviye: "Neden?" diye sorunca, onlar: "Onun Mekke'de namazı tam
kıldığını bilmiyor musun?" karşılığını verdiler. Muaviye: "Yazık
sizlere! Doğru olanı benim yaptığımdan başkası mıdır? Ben Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile, Ebu Bekr'le ve Ömer'le namazı bu şekilde
kıldım!" deyince, onlar: "Ama amcan oğlu bu namazı tam kıldırdI.
Senin ona muhalif davranman ona karşı bir ayıptır" karşılığını verdiler.
Bunun üzerine Muaviye ikindi namazını (Osman gibi) dört rekat olarak kıldırdI.
[-Sahihtir-]
Heysemi (2/156): "Ahmed rivayet etti, ravileri
güvenilirdir" demiştir.
11. Abdullah b. Mes'ud (r.a.)
- - (-)
6841 (1)- Abdullah b. Mes'ud der ki: "Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte Mina'da namazı iki rekat olarak kıldım.
Ebu Bekr ile de iki rekat olarak kıldım. Ömer'le de iki rekat olarak kıldım.
Şimdi ise kıldığımız bu dört rekattan payıma kabul görmüş iki rekat düşmesini
çok isterdim.,,
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Tayalisi (318), Tahav!, Şerh meani'l-asar'da
(11416) ve Taberani, el-Mu'cemu'l-kebir'de (10144) rivayet ettiler.
6842 (2)- İbn Mes'ud der ki: "Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) ile birlikte (Mina'da) namazı iki rekat olarak kıldım. Ebu
Bekr ile de iki rekat olarak kıldım. Ömer'le de iki rekat olarak kıldım."
[-Sahihtir-]
6843 (3)- Abdurrahman b. Yezid der ki: Abdullah (b. Mes'ud),
Osman'ın Mina'da namazı dört rekat olarak kıldırdığını görünce şöyle dedi:
"Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in arkasında (Mina'da) namazı
iki rekat olarak kıldım. Ebu Bekr'in arkasında iki rekat olarak kıldım. Ömer'in
de arkasında iki rekat olarak kıldım. Şimdi ise kıldığımız bu dört rekattan
payıma kabul görmüş iki rekat düşmesini çok isterdim."
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: İbn Huzeyme (2962) rivayet etti.
12212 (1)'de tekrar edecektir.
6844 (4)- Abdullah b. Mes'ud der ki: "Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) ile birlikte Mina'da namazı iki rekat olarak kıldım. Ebu Bekr
ve Ömer'le de iki rekat olarak kıldım. Şimdi ise kıldığımız bu dört rekattan payıma
kabul görmüş iki rekat düşmesini çok isterdim."
[-Sahihtir-]
6845 (5)- Abdurrahman b. Yezid der ki: Hz. Osman, Mina'da
namazı dört rekat olarak kıldırınca Abdullah (b. Mes'ud) şöyle dedi: "Hz. Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile (Mina'da) namazı iki rekat olarak kıldım. Ebu
Bekr ile iki rekat olarak kıldım. Ömer'le de iki rekat olarak kıldım."
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Buhari (1084), Müslim (695), Ebu Davud
(1960)ve Nesai (3/120) rivayet ettiler.