31- Namaz Kılınması Mekruh Olan Vakitler
1. Amr b. Abese (r.a.)
- - (-)
3235 (1)- Amr b. Abese anlatıyor: "Ey Allah'ın Resulü!
Yüce Allah'ın sana öğrettiği şeylerden bana da öğret" dediğimde, Allah
Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: ''Sabah namazının farzını
kıldıktan sonra güneş doğup yükselene kadar nafile namaz kılma. güneş, doğduğu
zaman şeytanın iki boynuzu arasında doğar. Kafirler güneşin bu şekilde
doğuşunda ibadet ederler. Güneş iyice yükselip bir şeyin gölgesi bir veya iki
mızrak boyu kadar olduktan sonraı mızrağın gölgesi kendi dibine düşene (güneş tepe
noktasına gelene) kadar namaz kılabilirsin. Bu zamanda kılınan namazlarda
melekler de hazır bulunur. Mızrağın gölgesi kendi dibine düştüğü zaman namazı
bırak. Zira bu zamanda cehennem coşar. Güneş tepe noktasını aştıktan sonra
ikindi namazına kadar namaz kılabilirsin. Bu zamanda kılınan namazlarda
melekler de hazır bulunur. İkindi namazını kıldıktan sonra da güneş batana
kadar namaz kılma. Zira güneş şeytanın boynuzları arasında batar. Kafirler
güneşin bu şekilde batışında ibadet ederler. ''
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Müslim, salatu'l-müsafirin 1/566 (826) ve İbn
Hibban (s. 163, no: 618) rivayet ettiler.
3236 (2)- Amr b. Abese anlatıyor: Allah Resıdü (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'e geldim ve: "Ey Allah'ın Resulü! Seninle birlikte ilk
kimler müslüman oldu?" diye sordum. Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve
Sellem), Ebu Bekr ile Bilill'ı kastederek: ''Bir hür ile bir köle'' karşılığını
verdi. "Ey Allah'ın Resulü! Senin bildiğin, beniın ise bilmediğim şeyleri,
bana öğret. Namaz konusunda biri diğerinden daha faziletli olan zamanlar var
mı?" dediğimde, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
''En hayırlı zaman gecenin ikinci yarısıdır. Bu zamandan
Yezid b. Talk der ki: "Amr b. Abese: "Ben İslam'ın
dörtte biriyim (''K Müslüman olanlardan dördüncü kişiyim)" derdi. Abdurrahman
da ikindi namazından sonra iki rekat nafile namaz kılardı"
Bu Hadis Hasendir.
Diğer tahric: Müslim, Nesai 1/279 (572) ve İbn Mace 1/434
(1364) rivayet ettiler.
3237 (3)- Amr b. Abese anlatıyor: Ukaz çarşısında bulunan
Resulullahlın (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yanına geldim ve: "Bu dinde
sana kimler tabi oldu?" dedim. Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
''Bir hür ile bir kölelı karşılığını verdi ki o zamanlar sadece Ebu Bekr ile
Bilal Müslüman olmuşlardı. Sonra bana: ''Yüce Allahı Resulünü güçlü kılana
kadar kabilene geri dön! '' buyurdu. Daha sonraları yanına geldim ve: "Ey
Allah'ın Resulü! Allah beni sana feda kılsın! Bana, senin bildiğin, benim ise
bilmediğim, sana zararı olmayan ama bana faydası dokunacak bir şeyi öğretmeni
istiyorum. Namaz konusunda biri diğerinden daha faziletli olan zamanlar var mı?
Namaz için sakınılması gereken zamanlar var mı?" dedim.
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Daha önce bana
kimsenin sormadığı bir şeyi sordun'' buyurdu ve şöyle devam etti: ''Allah
[-Sahihtir-]
3238 (4)- Amr b. Abese anlatıyor: Resulullahla (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) geldim ve: "Ey Allah'ın Resulü! Sana ilk kimler tabi
oldu?" diye sordum. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Bir köle
ile bir hür.'' karşılığını verdi. Ona: "İslam nedir?" diye
sorduğumda, Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
''Güzel sözler söyleyip yemek ikramında bulunmandır.''
karşılığını verdi. Ona: "İman nedir?" diye sorduğumda, Allah Resulü
(ıallollahu aleyhi veıellem): ''Sabır ve hoşgörüdür.'' karşılığını verdi. Ona:
"En üstün İslami amel hangisidir?" diye sorduğumda, Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Müslümanlarınl kişinin dilinden ve elinden yana
selamette olmalarıdır.'' karşılığını verdi. Ona: "En üstün imani amel
hangisidir?" diye sorduğumda, Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
''Güzel bir ahlaktır.'' karşılığını verdi. Ona: "En üstün namaz
hangisidir?" diye sorduğumda, Nebi (ıallallahu aleyhi vesellem): ''Kıyamı
en uzun olan namazdır.'' karşılığını verdi. Ona: "En üstün hicret
hangisidir?" diye sorduğumda, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
''Rabbinin sevmediği şeyleri terketmendir'' karşılığını verdi. Ona: "En
üstün cihad hangisidir?" diye sorduğumda, Allah Resulü (Sallallahu aleyhi
ve Sellem): "Kişinin bineğinin öldürüldüğüı kendisinin de kanının
akıtıldığı cihaddır.'' karşılığını verdi.
Ona: "En faziletli anlar hangisidir?" diye
sorduğumda ise Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
''Gecenin ikinci yarısıdır. Sonrasında şafak sökene kadar kılacağın namazları
Allah katında kabul görür ve bu namazda melekler hazır bulunurlar. şafak
söktüğü zaman
Bu Hadis Hasendir.
Müsned'i tertip eden der ki: "Amr b. Abese'den bunun
benzeri başka rivayetler de gelmiştir. Ancak onları abdest almanın faziletleri
konusu işlenirken zikrettiğimiz için burada tekrar etmiyoruz."
201 (2)'de tekrar etmiştir.
2. Abdullah es-Sunabihi (r.a.)
- - (-)
3239 (1)- Ebu Abdillah es-Sunabihi'in bildirdiğine göre
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Güneş şeytanın
boynuzları arasında doğar. Güneş yükselmeye başlayınca şeytan ondan uzaklaşır.
Güneş tepede durduğu zaman yanına yaklaşır. Güneş tepe noktasını aşınca
yanından uzaklaşır. Batmaya yüz tuttuğu zaman yanına gelir. Battıktan sonra ise
yanından uzaklaşır. şeytanın güneşe yaklaştığı bu üç zamanda namaz kılma.''
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Abdurrezzak (3950), Nesai (1/275) ve İbn Mace
(1253) rivayet ettiler.
3240 (2)- Abdullah es-Sunilbihi'nin bildirdiğine göre
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Güneşl şeytan ın
boynuzları arasında doğar. Güneş doğunca şeytan ona yaklaşır. Güneş yükselmeye
başlayınca şeytan ondan uzaklaşır. Güneş tepede durduğu zaman yanına yaklaşır.
Güneş tepe noktasını aşınca yanından uzaklaşır. (Batarken de ona yaklaşır.)
şeytanın güneşe yaklaştığı bu üç zamanda namaz kılma.''
[-Sahihtir-]
3241 (3)- Ma'mer, Ebu Abdillah es-Sunilbihi'den bir önceki
hadisin aynısını rivayet etmiştir.
[-Sahihtir-]
3. Ukbe b. Amir (r.a.)
- - (-)
3242 (1)- Ukbe b. Amir el-Cüheni der ki: "Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) üç vakitte namaz kılmamızı ve ölülerimizi
defnetmemizi yasakladı. Biri güneşin doğuşu ile iyice yükselmesi arasındaki
zamandır. Diğeri güneşin tepe noktasına gelişi ile batıya kayması arasındaki
zamandır. Diğeri de güneşin batmaya yüz tutması ile batması arasındaki
zamandır."
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Müslim (1881), Ebu Davud (3192), Tirmizi
(1030) İbn Mace (1516) ve Nesai (1/275) rivayet ettiler.
8830 (1)'de tekrar edecektir.
3243 (2)- Ukbe b. Amir der ki: "Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) üç vakitte namaz kılmamızı ve ölülerimizi defnetmemizi
yasakladı. Biri güneşin doğuşu ile iyice yükselmesi arasındaki zamandır. Diğeri
güneşin tepe noktasına gelişi ile batıya kayması arasındaki zamandır. Diğeri de
güneşin batmaya yüz tutması ile batması arasındaki zamandır.,,
[-Sahihtir-]
8831 (2)'de tekrar edecektir.
4. Safvan b. Muattal
- - (-)
3244-Z Safvan b. Muattal es-Sülemi bildiriyor: Allah
Resıdü'ne (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e: "Ey Allah'ın Resulü! Senin
bildiğin benim ise cahili olduğum bir şeyi soracağım. Gece ve gündüz de namaz
için mekruh olan vakitler var mı?" dediğimde, Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) şöyle buyurdu: ''Sabah namazını kıldıktan sonra güneş doğana kadar
namazı bırak. Doğduktan sonra da mızrak gibi tepende dümdüz durana kadar namaz
kılabilirsin. Bu zamanda kılınan namazlar Allah katında kabul görür ve melekler
bu namazlarda hazır bulunur. Güneşin tam tepende olduğu zaman cehennem'in
coştuğu ve kapılarının açıldığı zamandır. Güneş (tepe noktasını aşıp) sağ
gözünün bulunduğu tarafa kaydığı zaman namaz kılabilirsin. Bu zamandan ikindi
namazına kadar kıldığın namazlar Allah katında kabul görür ve melekler bu
namazlarda hazır bulunur. ''
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Hakim, Müstedrek'te (3/518, "sahih")
rivayet etti.
Heysemi (3346) der ki: Hadisi Abdullah (b. Ahmed b. Hanbel)
Müsned'e ziyadelerinde rivayet etmiş olup ravileri Sahih'in ravileridirler.
Ancak Said el-Makburi'nin hadisi sema yoluyla alıp almadığını bilmiyorum.
Doğrusunu Allah bilir. Hadisi İbn Mace de (no. 1352) SaId el-Makburı kanalıyla
Ebu Hureyre'den: "Safvan b. el-Muattal dedi ki: Ya Resulallah ... "
ifadesiyle nakletmiştir.
5. Ebu Umame
- - (-)
3245- Ebu Umame'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Güneş doğarken namaz kılmayın. Zira
güneş, şeytanın boynuzları arasında doğar ve her ka(ir bu vakitte ona secde
eder. Güneş batarken de namaz kılmayın. Zira güneş, şeytanın boynuzları
arasında batar ve her kafir bu vakitte ona secde eder. Gün ortasında da namaz
kılmayın, Zira cehennem bu zamanda coşar. ''
[-Sahihtir-]
Mutabileri ile sahihtir. Taberani (8105) rivayet etti.
6. İbn Ömer (r.a.)
- - (-)
3246 (1)- İbn Ömer'in bildirdiğine göre Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Güneş doğarken ve batarken
namaz kılmayın, Zira güneş, şeytanın boynuzları arasında doğar. Güneşin bir
kısmı görününce namaz kılmayın, tam olarak doğmasını bekleyin. Güneşin bir
kısmı batınca da namaz kılmayın, tam olarak batmasını bekleyin. ''
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Buhari (2/48, 49) ve Müslim (1/228) rivayet
ettiler.
3247 (2)- İbn Ömer'in bildirdiğine göre Peygamberimiz
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Güneşin bir kısmı görününce
namaz kılmayın, tam olarak doğmasını bekleyin. Güneşin bir kısmı batınca da
namaz kılmayın, tam olarak batmasını bekleyin. ''
[-Sahihtir-]
3248 (3)- İbn Ömer'in bildirdiğine göre Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Güneş doğarken ve batarken
namaz kılmayın. Zira güneş, şeytanın boynuzları arasında doğar.''
[-Sahihtir-]
3249 (4)- İbn Ömer'in bildirdiğine göre Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Güneş doğarken ve batarken
namaz kılmayın. Zira güneş, şeytanın boynuzları arasında doğar.''
[-Sahihtir-]
3250 (5)- İbn Ömer der ki: "Hiç kimse güneşin doğuş ile
batış zamanlarını namaz için tahsis etmesin. Zira Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) bu zamanlarda namaz kılmaktan menederdi."
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Nesai (1/277) ve İbnu'l-Carud (280) rivayet
ettiler.
3251 (6)- İbn Ömer'in bildirdiğine göre Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Hiç kimse güneşin doğuş ile batış zamanlarını
namaz için tahsis etmesin'' buyurmuştur.
[-Sahihtir-]
3252 (7)- İbn Ömer bildiriyor: "Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) güneşin doğuş ile batış zamanlarını namaz için tahsis
etmekten menederdi."
[-Sahihtir-]
3253 (8)- İbn Ömer'in bildirdiğine göre Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Güneşin bir kısmı görününce
namaz kılmayın, tam olarak doğmasını bekleyin. Güneşin bir kısmı batınca da
namaz kılmayın, tam olarak batmasını bekleyin.''
[-Sahihtir-]
3254 (9)- İbn Ömer der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): ''Hiç kimse güneşin doğuş ile batış zamanlarını namaz için tahsis
etmesin. Zira güneş şeytanın boynuzları arasında doğar.'' buyururdu.
[-Sahihtir-]
3255 (10)- Nafi'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Kişi bekleyip de güneşin hemen
doğuşundan veya batışından önce namazını kılmasın.'' Abdurrahman der ki:
Malik'e: "Nafi' bunu İbn Ömer vasıtasıyla mı rivayet etti?" diye
sorduğumda: "Evet!" karşılığını verdi.
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Malik, Muvatta'da (1/221) rivayet etti.
3256 (11)- Hafs b. Ubeydillah bildiriyor: Abdurrahman b.
Zeyd b. el-Hattab vefat edince kalabalıktan dolayı
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Buhari, et-Tarihu's-Sağir'de (81) rivayet
etti.
7. Ka'b b. Murre
- - (-)
3257 (1)- Murre veya Ka'b bildiriyor: Resulullahla
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Gecenin hangi vakti ibadet için en
uygunudur?" diye sorduğumda:
''Gecenin ikinci yarısıdır.'' buyurdu ve şöyle devam etti:
''Gecenin ikinci yarısından
Sonra şöyle buyurdu: "Kişi abdest alırken ellerini
yıkadığı zaman günahlar ellerinden akıp gider. Yüzünü yıkadığı zaman günahları
yüzünden akıp gider. Kollarını yıkadığı zaman günahları kollarından akıp gider.
Ayaklarını yıkadığı zaman günahları ayaklarından akıp gider. ''
Şu'be der ki: "Mansur bunu rivayet ederken başın
meshedilmesini zikretmedi."
Sonra şöyle buyurdu: ''Müslüman bir adam Müslüman bir adamı
kölelikten azat ettiği zaman, azat etmesi kıyamet gününde onun cehennemden
kurtuluşu olur. Azat ettiği kişinin her bir organına karşılık onun bir organı
cehennemden kurtulur. Bir Müslüman Müslümanlardan iki kadını azat ettiği zamanı
azat etmesi kıyamet gününde onun ateşten kurtuluşu olur ve bu kadınların
uzuvlarından her ikisine karşılık bir uzvu cehennem ateşinden kurtulur.
Müslüman bir kadın Müslüman bir kadını kölelikten azat ettiği zamanı azat
etmesi kıyamet gününde onun ateşten kurtuluşu olur. Azat ettiği kadının her bir
organına karşılık onun bir organı ateşten kurtulur, ''
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Ebu Davud (3967) rivayet etti.
13865 (2)'de tekrar edecektir.
3258 (2)- Ka'b b. Murra el-Behzi der ki: Allah Resulü
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e: "Ey Allah'ın Resulül Gecenin hangi vakti
ibadet için en uygunudur?" diye sorduğumda: ''Gecenin ikinci yarısıdır''
buyurdu ve şöyle devam etti: ''Gecenin ikinci yarısından
Sonra şöyle buyurdu: IAbdest alırken yüzünü yıkadığın zaman
günahların yüzünden akıp gider. Ellerini yıkadığın zaman günahların ellerinden
akıp gider. Ayaklarını yıkadığı zaman günahların ayaklarından akıp gider. ''
Bu Hadis Zayıftır.
Diğer tahric: Abdurrezzak (3949) rivayet etti.
8. Semure b. Gundub (r.a.)
- - (-)
3259 (1)- Simak bildiriyor: Muhelleb'in hutbesinde şöyle
dediğini işittim: "Semure b. Cundub'un bildirdiğine göre Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Güneşin doğuşunda veya
batışında namaz kılmayın. Zira güneş şeytanın boynuzları arasında doğar,
şeytanın boynuzları arasında batar. ''
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: İbn Huzeyme (1274) rivayet etti.
3260 (2)- Muhelleb b. Ebi Sufra der ki: Semure b. Cundub'ün
bildirdiğine göre Peygamberimiz (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
''Güneşin doğuşunda namaz kılmayın. Zira güneş şeytanın boynuzları arasında
doğar. Güneşin batışında da namaz kılmayın. Zira güneş şeytanın boynuzları
arasında batar.''
[-Sahihtir-]
9. Zeyd b. Sabit (r.a.)
- - (-)
3261 - Zeyd b. Sabit bildiriyor: Peygamberimiz (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) güneş doğmaya başladığında veya batmaya başladığında namaz
kılmayı yasakladı ve: ''Güneş şeytanın boynuzları arasında doğar'' veya:
''şeytanın boynuzları arasından doğar.'' buyurdu.
[-Sahihtir-]
Heysemi (3345) der ki: "Hadisi Ahmed b. Hanbel rivayet
etmiş olup ravileri Sahih'in ravileridirler."
10. Ebu Beşir el-Ensari
- - (-)
3262- Said b. Nafi' bildiriyor: ResuluIlah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in ashabından biri olan Ebu Beşir el-Ensari benim güneş
doğarken namaz kıldığımı gördü. Bu yüzden beni azarlayıp bundan menetti ve
şöyle dedi: "ResuluIlah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Güneş tamamen
doğana kadar namaz kılmayın. Zira şeytanın boynuzları arasında doğar''
buyurdu."
Bu Hadis Hasendir.
Heysemi (3352) der ki: "Hadisi Ahmed b. Hanbel, Ebu
Ya'la ve el-Mu'cemu'l-Evsat'ta Taberani rivayet etmiştir. Ancak Ebu Ya'la
hadisi "Ebu Hübeyre beni ... gördü" ifadesiyle nakletmiştir. Ahmed b.
Hanbel'in ravileri güvenilir kimselerdir."
6518 (1)'de tekrar edecektir.
11. Bilal (r.a.)
- - (-)
3263- Bilal der ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) sadece güneş doğarken namaz kılmaktan menederdi. Zira güneş şeytanın
boynuzları arasında doğar."
[-Sahihtir-]
Heysemi (3354) der ki: "Bunu Ahmed b. Hanbel ve anlamca
benzerini Taberani el-Mu'cemu'l-kebir'de (1070) rivayet etmiş olup Ahmed b.
Hanbel'in ravileri Sahih'in ravileridirler."
12. Hz. Aişe (r.anha)
- - (-)
3264 (1)- Hz. Aişe bildiriyor: "Peygamberimiz
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) yükselene kadar güneş doğarken ve kaybolana kadar
güneş batarken namaz kılmayı yasakladı."
Bu Hadis Hasendir.
3265 (2)- Hz. Aişe der ki: "Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) ikindinin farzından sonra iki rekatlık nafile namazını hiç
bırakmadı. Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Namaz kılmak için
güneşin doğuşunu veya batışını bekleyip; bu vakitleri namaz kılmaya tahsis
etmeyin'' buyurdu.
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Müslim, müsafirln 1/571 (833), Nesai, mevakit
1/278 (570) ve Beyhaki (2/453) rivayet ettiler.
3266 (3)- Mikdam b. Şureyh, babasından bildiriyor: Aişe'ye
ikindi namazının farzından sonra namaz kılmayı sorduğumda şöyle dedi:
"Kılabilirsin! Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kavmin olan
Yemenlilere güneş doğarken namaz kılmayı yasakladı."
[-Sahihtir-]
3267 (4)- Hz. Aişe der ki: "Ömer bu konuda yanılmış!
Zira Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) güneşin doğuşu ile batışını
bekleyip o zamanlarda namaz kılınmasını yasakladı."
[-Sahihtir-]
3268 (5)- Hz. Aişe der ki: "Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) güneşin doğuşu ile batışını bekleyip o zamanlarda namaz
kılınmasını yasakladı."
[-Sahihtir-]