DEVAM: 8- Ezan'ın Vaktin Başında Okunması, Sabah Namazmda
Ezenın Daha Erken Okunması
2. İbn Mes'ud (r.a.)
- - (-)
3521 (1)- İbn Mes'ud der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) şöyle buyurdu: ''Bilal'in ezanı sizi sahuru yapmaktan alıkoymasın.
Bilal gece vakti ezan okuyor ki uyanık olanlara vakti hatırlatsın,
uyuyanlarınız da uyansın. Kişi (sizinle konuşurken görmeniz için eliyle) şu
şekilde işaret ediyorsa henüz (karanlıktır ve fecir vakti) olmamış demektir.
(Ancak sizinle konuşurken parmaklarıyla) şu şekilde işaret edebiliyorsa
(ortalık aydınlanmaya başlamıştır ve fecir vakti) olmuş demektir. '' Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) birincisinde ellerini birleştirip kaldırdı,
ikincisinde ise iki elinin işaret parmaklarını gösterdi.
Abdullah der ki: "Bu hadisi babamdan başka kimseden
işitmiş değilim."
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Değişik kanallardan Buhari (2/86, 87, 9/385,
386, 13/201), Ebu Davud (2347), Nesai (4/184) ve İbn Mace (1696) rivayet
ettiler.
3522 (2)- İbn Mes'ud'un bildirdiğine göre Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Bilal'in ezanı sizi sahuru
yapmaktan alıkoymasın. Bilal gece vakti ezan okuyor ki uyamk olanlara vakti
hatırlatsın, uyuyanlarınız da uyansın. Kişi (sizinle konuşurken görmeniz için
eliyle) şu şekilde işaret ediyorsa henüz (karanlıktır ve fecir vakti) olmamış
demektir. (Ancak sizinle konuşurken parmaklarıyla) şu şekilde işaret
edebiliyorsa (ortalık aydınlanmaya başlamıştır ve fecir vakti) olmuş
demektir.''
[-Sahihtir-]
3523 (3)- İbn Mes'ud'un bildirdiğine göre Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Bilal'ın ezanı sizi sahuru
yapmaktan alıkoymasın. Bilal gece vakti ezan okuyar ki uyamk olanlara vakti
hatırlatsını uyuyanlarınız da uyansın. Kişi (sizinle konuşurken görmeniz için
eliyle) şu şekilde işaret ediyorsa henüz (karanlıktır ve fecir vakti) olmamış
demektir. (Ancak sizinle konuşurken parmaklarıyla) şu şekilde işaret
edebiliyorsa (ortalık aydınlanmaya başlamıştır ve fecir vakti) olmuş demektir.
'' Ravi İbn Ebi Adiy Ebu Ömer bunu göstermek için birincisinde parmaklarını bir
araya getirip ellerini kaldırdı, ikincisinde ise iki elinin işaret parmaklarını
gösterdi.
[-Sahihtir-]
3. İbn Ömer (r.a.)
- - (-)
3524 (1)- Salim'in, babasından bildirdiğine göre
Peygamberimiz (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Bilal henüz gece iken ezanı
okuyor. Onun için İbn Ümmü Mektum'un ezanını da duyana kadar (sahur yemeğini)
yiyip içebilirsiniz'' buyurmuştur.
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Malik, Muvatta'da (1/95, 96) ve Tirmizi
(1/179) rivayet ettiler.
10071 (l)'de tekrar edecektir.
3525 (2)- İbn Ömer'in bildirdiğine göre Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Bilal henüz gece iken ezanı okuyar. Onun için
İbn Ümmü Mektum'un ezanını da duyana kadar (sahur yemeğini) yiyip
içebilirsiniz'' buyurmuştur.
[-Sahihtir-]
3526 (3)- İbn Ömer'in bildirdiğine göre Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Bilal henüz gece iken ezanı okuyar. Onun için
İbn ÜmmÜ Mektum'un ezanını da duyana kadar yiyip içebilirsiniz'' buyurmuştur.
[-Sahihtir-]
3527 (4)- İbn Ömer'in bildirdiğine göre Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Bilal henüz gece iken ezanı okuyar. Onun
için İbn Ümmü Mektum'un ezanını da duyana kadar yiyip içebilirsiniz''
buyurmuştur.
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Malik, Muvatta'da (1/95) rivayet etti.
3528 (5)- İbn Ömer'in bildirdiğine göre ResuluIlah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Bilal veya: "İbn Ümmü Mektum henüz gece
iken ezanı okuyor. Onun için İbn Ümmü Mektum'un (veya Bilal'ın ikinci) ezanını
duyana kadar yiyip içebilirsiniz'' buyurmuştur.
[-Sahihtir-]
3529 (6)- İbn Ömer'in bildirdiğine göre ResuluIlah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Bilal (veya İbn Ümmü Mektum) henüz gece
iken ezanı okuyor. Onun için Bilal'ın'' veya: ''İbn Ümmü Mektum'un (ikinci)
ezanını duyana kadar yiyip içebilirsiniz'' buyurmuştur.
[-Sahihtir-]
3530 (7)- İbn Ömer'in bildirdiğine göre Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Bilal henüz gece iken ezanı okuyor. Onun için İbn Ümmü
lVIektam'un ezanını da duyana kadar yiyip içebilirsiniz"buyurmuştur.
[-Sahihtir-]
3531 (8)- İbn Ömer'in bildirdiğine göre Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Bilal henüz gece iken ezanı okuyor. Onun
için İbn Ümmü Mektam'un ezanını da duyana kadar yiyip içebilirsiniz"
buyurmuştur.
[-Sahihtir-]
3532 (9)- Salim, babasından bildiriyor: Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Bilal henüz gece iken ezanı okuyor. Onun için İbn Ümmü
Mektam'un ezanını da duyana kadar yiyip içebilirsiniz" buyurdu. İbn Ümmü
Mektum de gözleri görmeyen birisiydi ve insanlar ona: "Vakit oldu, ezanı
oku" demedikçe ezanı okumazdı.
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Buhari (5/195) ve Malik, Muvatta'da (1/95, 96)
rivayet ettiler.
3533 (10)- İbn Ömer der ki: "Peygamberimizin
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in iki tane müezzini vardı."
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: İbn Ebi Şeybe (1/222) rivayet etti.
4. Hz. Aişe (r.anha)
- - (-)
3534 (1)- Hz. Aişe der ki: Peygamberimiz (Sallallahu aleyhi
ve Sellem): "Bilal henüz gece iken ezanı okuyar. Onun için İbn Ümmü
Mektum'un ezanını da duyana kadar yiyip içebilirsiniz'' buyurdu. Bilal ile İbn
Ümmü Mektlim'un ezanları arasında da ancak birinin inip diğerinin çıkması kadar
bir vakit farkı vardı.
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Buhari, savm (1/160), Müslim, savm 21768
(1092), Tirmizi, savm 3177 (706, "hasen") ve İbn Huzeyme, savm 3/211
(1932) rivayet ettiler.
3535 (2)- Hz. Aişe'nin bildirdiğine göre Peygamberimiz
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Bilal henüz gece iken ezanı okuyor. Onun
için İbn Ümmü Mektum'un ezanını da duyana kadar (sahur yemeğini) yiyip
içebilirsiniz'' buyurmuştur. Ravi Kasım der ki: "Bildiğim kadarıyla Bilal
ile İbn Ümmü Mektum'un ezanları arasında da ancak birinin inip diğerinin
çıkması kadar bir vakit farkı vardı."
[-Sahihtir-]
3536 (3)- Esved b. Yezid der ki: Müminlerin annesi Aişe'ye:
"Vitri ne zaman kılıyorsun?" diye sorduğumda şöyle karşılık verdi:
Müezzinler ezanı okuduğu zaman vitri kılarını. Onlar da ezanı şafak söktüğü
zaman okurlar. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in iki tane müezzini
vardı. Biri Bilal, diğeri de Amr b. Ümmü Mektum idi. Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: ''Amr ezan okuduğu zaman yiyip içmeye devam edin,
zira Amr gözleri görmeyen biridir. Ancak Bilal ezan okuduğu zaman yeme içmeyi
kesin, zira Bilal şafak söktüğü zaman ezanı okur.''
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: İbn Huzeyme (407, 408) rivayet etti.
5. Uneyse binti Rubeyb
- - (-)
3537 (1)- Hubeyb bildiriyor: Peygamberimiz (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) ile birlikte hacceden halam anlatıyor: Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): "İbn Ümmü Mektum henüz gece iken ezanı okuyor. Onun
için Bilal'ın ezanını da duyana kadar yiyip içebilirsiniz'' veya: "Bilal
henüz gece iken ezanı okuyor. Onun için İbn Ümmü Mektum'un ezanını da duyana
kadar yiyip içebilirsiniz'' buyururdu. İkisinin ezanı arasında ise biri (ezan
okunan yerden) inip diğeri çıkacak kadar bir zaman farkı vardı. Onun için biri
inip diğeri çıkacağı zaman onu tutar ve: "Sahurumuzu yapana kadar
bekle" derdik.
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: İbn Huzeyme (405) ve Tahavi, şerh
Meani'l-asar'da (1/138) rivayet ettiler.
Heysemi (4862) der ki: "Ahmed rivayet etmiştir.
Ravileri Sahihindirler."
3538 (2)- Hubeyb b. Abdirrahman, halası Uneyse binti
Hubeyb'den bildiriyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''İbn Ümmü
Mektum ezanı okuduğu zaman yeme içmeyi bırakmayın. Ancak Bilal ezanı okuduğu
zaman yeme içmeyi bırakın'' buyurdu. Bazen kadın sahur yemeğini bitirmemiş
olurdu ve Bilal ezanı okumaya çıkacakken ona: "Az bekle de sahurumu
bitireyim" derdi.
[-Sahihtir-]
3539 (3)- Hubeyb b. Abdirrahman, halasından bildiriyor:
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "İbn Ümmü Mektam (veya: Bilal) henüz
gece iken ezanı okuyor. Onun için İbn Ümmü Mektam'un (veya: Bila''m) ezanını da
duyana kadar yiyip içebilirsiniz'' buyurdu. İkisinin ezanı arasında da biri
(ezan okunan yerden) inip diğeri çıkacak kadar bir zaman farkı vardı. Onun için
biri inip diğeri çıkacağı zaman elinden tutar ve: "Sahurumuzu yapana kadar
bekle" derdik.
[-Sahihtir-]
6. Ebu Hureyre (r.a.)
- - (-)
3540- Ebu Hureyre'nin bildirdiğine göre Peygamberimiz
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Biriniz, yemek (veya içecek) kabı elindeyken
sabah ezanını işittiği zaman ondan ihtiyacını gidermeden elinden bırakmasın''
buyurdu. Başka bir kanalla Ebu Hureyre aymsını: "Müezzin de ezanı şafak
söktüğü zaman okurdu" ziyadesiyle rivayet eder.
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Hakim (1/203) rivayet etti.
10063 (2)'de tekrar edecektir.