MÜSNED-İ HANBEL

BABLAR    KONULAR    NUMARALAR

ORUÇ

<< 1503 >>

DEVAM: 26- Cünüp Bir Şekilde Sabahlayanın Orucu

 

3. Ümmü Seleme

 

- - (-)

10266 (1)- Ebu Bekr b. Abdirrahman b. el-Haris b. Hişam der ki: Babamla birlikte Aişe ile Ümmü Seleme'nin yanına girdiğimizde: "Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) cünüp olarak sabahlar, ama (yıkanıp) o günü oruç tutardı" dediler.

 

[-Sahih-]

 

 

 

10267 (2)- Ebu Bekr b. Abdirrahman'ın bildirdiğine göre Aişe ile Ümmü Seleme: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bazen ihtilam olmaktan ziyade gece eşiyle birlikte olur ve cünüpken sabahı ederdi. O günü de (yıkandıktan sonra) orucunu tutardı" demişlerdir. Abd Rabbih rivayetinde: "Ramazan ayında" ibaresi geçmiştir.

 

[-Sahih-]

 

 

 

10268 (3)- Ümmü Seleme der ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bazen cünüp olarak sabahlar, ama (yıkanıp) o günü oruç tutardı."

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Taberani, M. el-Kebir'de (23/900) rivayet etti.

 

 

 

10269 (4)- Ümmü Seleme'nin kardeşi Amir bildiriyor: Ümmü Seleme: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bazen cünüp olarak sabahlar, ama yıkanıp o günü oruç tutardı" deyince, Ebu Hureyre aksi yönde verdiği fetvadan vazgeçti.

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Ebu Ya'la (6999) ve Tahavi, Şerh Meani'l-Asar'da (2/105) rivayet ettiler.

 

 

 

10270 (5)- Ümmü Seleme der ki: "Bazen Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) gece eşlerinden biriyle ilişkiye girer ve ihtilamsız (cünüp olarak) sabahlardı. Sabah vakti de (namaz için) yıkanır ve o günü de orucunu tutardı"

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Nesai, es-Sünenu'l-kübra'da (3011) rivayet etti.

 

 

 

10271 (6)- Ebu Bekr b. Abdirrahman'ın bildirdiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in eşleri Ümmü Seleme ile Aişe: "Bazen Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) gece eşlerinden biriyle ilişkiye girip sabah vaktine kadar cünüp olarak kalır, sabah vakti yıkanır ve o günün orucunu da tutardı" demişlerdir.

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Müslim, savm 2/779 (1109) ve Nesai, taharet 1/108 (183) rivayet ettiler.

 

 

 

10272 (7)- Ebu Bekr b. Abdirrahman b. el-Haris b. Hişam der ki: Ebu Hurreyre: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''CÜnÜp olarak sabahlayan kişinin o günü orucu olmaz'' buyurdu" diyordu. Bunu duyduğumda babamla birlikte Ümmü Seleme ile Aişe'nin yanına gittik ve bu konuyu onlara sorduk. Her ikisi de: "Bazen Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) eşleriyle ilişkiye girdikten sonra sabaha kadar cünüp olarak kalır, o günü de orucunu tutardı" dediler. Ebu Hureyre ile karşılaştığımda onların bu dediğini ona aktardım. Ebu Hureyre'nin yüzünün rengi değişti ve: "Fadl b. Abbas bana bu şekilde bildirmişti, ancak onlar daha iyi bilir" dedi.

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Abdurrezzak (7396) ve İbn Hibban (3499) rivayet ettiler.

 

 

 

10273 (8)- Ümmü Seleme'nin yeğeni Amir bildiriyor: Ümmü Seleme: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bazen eşleriyle ilişkiye girdikten sonra cünüp olarak sabahlar, ama (yıkanıp) o günü oruç tutardı" deyince, Ebu Hureyre aksi yönde verdiği fetvadan vazgeçti.

 

[Sahih]

 

 

 

10274 (9)- Ahmed başka bir kanalla bir öncekinin aynısını Ümmü Seleme'yi zikretmeden sadece yeğenini zikrederek (mürselolarak) bildiriyor.

 

 

 

10275 (10)- Ebu İyad bildiriyor: Mervan, Ümmü Seleme'nin azatlısını Ümmü Seleme'ye gönderdi ve bu konuyu (cünüp olarak sabahlayan kişinin orucunu) sordurdu. Ümmü Seleme: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bazen cünüp olarak sabahlar, o günü de orucunu tutardı" dedi. Azatlı dönüp bunu haber verince Mervan bu kez Aişe'nin azatlısı veya kölesini Aişe'ye yolladı ve bu konuyu sordurdu. Aişe de: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bazen eşleriyle ilişkiye girdikten sonra cünüp olarak sabahlar, ama o günü oruç tutardı" cevabını verince, Mervan gönderdiği kişiye: "Ebu Hureyre'ye git ve bunları ona da söyle" dedi. Adam gidip Ümmü Seleme ile Aişe'nin söylediklerini aktarınca Ebu Hureyre: "Onlar daha iyi bilirler" dedi.

 

[Hasen]

 

 

 

10276 (11)- Abdurrahman b. el-Haris b. Hişam der ki: Mervan (cünüp olarak sabahlayan kişinin orucunu sormak için) beni Ümmü Seleme ile Hz. Aişe'ye gönderdi. Gittiğimde Ümmü Seleme'nin hizmetçisi Nafi'yle karşılaştım ve bunu sormak için onu gönderdim. Nafi' gidip geldiğinde Ümmü Seleme'nin: "Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bazen gece eşiyle birlikte olduktan sonra cünüp olarak sabahlar ve o günü oruç tutardı" dediğini söyledi. Mervan'a gelip bunu aktardığımda: "And verdim Ebu Hureyre'ye gidip bunu ona söyleyeceksin!" dedi. Ebu Hureyre'ye gidip bunu söylediğimde: "Onlar daha iyi bilirler" dedi.

 

[Hasen]

 

 

 

10277 (12)- Abdurrahman b. el-Haris b. Hişam der ki: "Mervan (cünüp olarak sabahlayan kişinin orucunu sormak için) beni Ümmü Seleme ile Hz. Aişe'ye gönderdi..." Sonrasında ravi bir öncekinin aynısını aktarır; ancak: "Ümmü Seleme'nin hizmetçisi Nafi' Ebu Amr ile karşılaştım. .. Sonra Aişe'nin hizmetçisi Zekvan ile karşılaştım" ifadelerini de ekler.

 

[Hasen]

 

 

 

10278 (13)- Ümmü Seleme ile Aişe bildiriyor: "Bazen Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) gece eşiyle ilişkiye girdiği için cünüp olarak sabahlar, sabah da yıkanıp o günün orucunu tutardı."

 

[-Sahih-]

 

 

 

10279 (14)- Hz. Aişe bildiriyor: "Ramazan ayında bazen Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) gece eşiyle ilişkiye girdiği için cünüp olarak sabahlar, sabah da yıkanıp o günün orucunu tutardı."

 

[-Sahih-]

 

 

 

10280 (15)- Abdulmelik (b. Ebi Bekr b. Abdirrahman b. el-Haris b. Hişam) bildiriyor: Dedem Abdurrahman, Ebu Hureyre'nin: "Cinsel ilişkiden dolayı cünüp olarak sabahlayan kişi o günü oruç tutmasın" dediğini işitince oğlu Ebu Bekr'i de alıp Ümmü Seleme ile Hz. Aişe'nin yanına gittiler ve bu konuyu sordular. Her ikisi de: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bazen gece eşiyle birlikte olup cünüp olarak sabahlar ve o gününde oruç tutardı" dediler. Mervan'a dönüp bunu ona aktardıklarında da Mervan: "Ebu Hureyre'ye gidip bunu ona da söyleyeceksiniz!" dedi. Abdurrahman ile Ebu Bekr, Ebu Hureyre'ye gidip bunu aktardıklarında, Ebu Hureyre: "Bunu onlar mı (Aişe ve Ümmü Seleme mi) söyledi?" diye sordu. "Evet," karşılığını alınca da: "Onlar bunu daha iyi bilirler. Bu yöndeki hadisi bana da Fadl b. Abbas aktarmıştı" dedi.

 

[-Sahih-]

 

 

 

10281 (16)- Ümmü Selenıe bildiriyor: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bazen cünüp olarak sabahlar ve o günü (yıkanıp) orucunu tutardı."

 

[-Sahih-]

 

 

 

10282 (17)- Abdulmelik (b. Ebi Bekr b. Abdirrahman b. el-H aris b. Hişam) bildiriyor: Dedem Abdurrahman, Ebu Hureyre'nin: "Cinsel ilişkiden dolayı cünüp olarak sabahlayan kişi o günü oruç tutmasın" dediğini işitince oğluEbu Bekr'i de alıp Ümmü Seleme ile Hz. Aişe'nin yanına gittiler ve bu konuyu sordular. Her ikisi de: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bazen gece eşiyle birlikte olup cünüp olarak sabahlar ve o gününde oruç tutardı" dediler. Mervan'a dönüp bunu ona aktardıklarında ise Mervan: "Ebil Hureyre'ye gidip bunu ona da söyleyeceksiniz!" dedi. Abdurrahman ile Ebu Bekr,Ebu Hureyre'ye gidip bunu aktardıklarında,Ebu Hureyre: "Bunu onlar mı (Aişe ve Ümmü Seleme mi) söyledi?" diye sordu. "Evet!" karşılığını alınca da: "Onlar bunu daha iyi bilir. Bu yöndeki hadisi bana da Fadl b. Abbas aktarmıştı" dedi.

 

[Sahih]

 

 

 

10283 (18)- Amir b. Ebi Umeyye, kızkardeşi (teyzesi) Ümmü Seleme'den bildiriyor: "Bazen Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) cünüp olarak sabahlar ve o günü de orucunu tutardı."

 

[Sahih]

 

 

 

4. FadI b. el-Abbas (r.a.)

 

- - (-)

10284 (1)- Ebu Bekr b. Abdirrahman b. el-Haris b. Hişam der ki: Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in hanımları Aişe ile Ümmü Seleme: "Bazen Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) gece eşiyle ilişkiye girdikten sonra cünüp olarak sabahlar, sabah namazına çıkmadan yıkanırdı. O günü de oruç tutardı" dediler. Bunu (aksini iddia eden) Ebu Hureyre'ye zikrettiğimde: "Bilmiyorum, bunu (söylediğimi) bana Fadl b. Abbas aktardı" dedi.

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Buhari (4/123-125) ve Müslim (1/305, 306) rivayet ettiler.

 

 

 

10285 (2)- Red. b. Hayve bildiriyor: Ya'la b. Ukbe, Ramazan ayında evlendiği eşiyle gerdeğe girdi ve cünüp olarak sabahı etti. Oruç konusunu Ebu Hureyre'ye sorduğunda: "Oruç tutma" dedi. Ya'la: "Bugünü oruç tutsam sonra kaza olarak yine yerine başka bir gün tutsam olmaz mı?" diye sorunca, Ebu Hureyre: "Hayır, olmaz" dedi. Bunun üzerine Ya'la, Mervan'ın yanına gelip durumu anlattı. Mervan da durumu sormak üzere Ebu Bekr b. Abdirrahman b. el-Haris b. Hişam'ı Mu'minlerin annesine (Aişe'ye) gönderdi. Aişe bu konuda: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bazen ihtilam olmaktan ziyade gece eşiyle birlikte olur ve cünüpken sabahı ederdi. O günü de orucunu tutardı" dedi. Ebu Bekr dönüp bunu Mervan'a anlatınca, Mervan ona: "Bunu gidip Ebu Hureyre'ye bildir" dedi. Ebu Bekr: "Kendisi komşumdur, ayıp olmasın" karşılığını verdi. Mervan: "Israr ediyorum! Onu bulup bunu ona aktaracaksın" deyince, Ebu Bekr, Ebu Hureyre'yi buldu ve Aişe'nin anlattığını ona aktardı. Ebu Hureyre de: "Bu yöndeki hadisi ben bizzat Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den işitmiş değilim. Bunu bana Fadl b. Abbas aktarmıştı" dedi. Ravi İbn Avn ekledi: Daha sonra Red. ile karşılaştığımda: "Ya'la'nın bu olayını sana kim anlattı" diye sordum. Red.: "Bizzat Ya'la'nın kendisi bana anlattı" dedi.

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: İbn Hacer, et- Tehzib' de (11/404) Nesai'yi kaynak göstererek zikretmiştir.