MÜSNED-İ HANBEL

BABLAR    KONULAR    NUMARALAR

KURBANLAR

<< 1746 >>

14- Kusurlu Hayvanların Kurban Edilememesi; Kurban Edilmesi Mekruh ve Müstehab Olan Hayvanlar

FARKLI HADİSLER

 

1. Ali b. Ebi Talib (r.a.)

 

- - (-)

12503 (1)- Ali b. Ebi Talib der ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kulağının ön tarafı kesik (=mukabele) olan hayvanı, kulağının arka tarafı kesik (=mudabere) olan hayvanı, kulağı uzunlamasına yarık (=şerka) olan hayvanı, kulağı delik (=harka) olan hayvanı ve burnu kesik (=ced'a) olan hayvanı kurban olarak kesmemizi yasakladı."

 

[Hasen]

 

Diğer tahric: İbn Mace (3142), Nesai (7/217), İbnu'l-Carud (906) ve Hakim (4/224) rivayet ettiler.

 

 

 

12504 (2)- Hz. Ali der ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) boynuzu kırık veya kulağı kesik olan hayvanı kurban olarak kesmemizi yasakladı.

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Ebu Davud (2805) rivayet etti.

 

 

 

12505 (3)- Hz. Ali der ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kurbanlık hayvanın gözü ile kulağını kontrol etmemizi emretti.

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Tirmizi (1503), İbn Mace (3143) ve Nesai (7/217) rivayet ettiler.

 

 

 

12506 (4)- Ali b. Ebi Talib bildiriyor: "Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kulağı kesik veya boynuzu kırık olan hayvanı kurban olarak kesmemizi yasakladı." Katade der ki: Bunu Said b. el-Müseyyeb'e sorduğumda: "Kulağı yarıdan fazla kesik veya boynuzu yarıdan fazla kırık olan hayvandır" dedi.

 

[Sahih]

 

 

 

12507 (5)- Hz. Ali der ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kurbanlık hayvanın gözü ile kulağını kontrol etmemizi emretti. Ayrıca bir gözü kör, mukabele, muddrebe, şerkd ve harkd olan hayvanları kurban olarak kesmememizi emretti."

 

[Hasen]

 

Züheyr der ki: Ebu İshak'a: "Hz. Ali bunu söylerken boynuzu kırık (=adba.) olan hayvanı zikretti mi?" diye sorduğumda: "Hayır!" dedi. Ona:

"Mukabele nedir?" diye sorduğumda: "Kulağının ön tarafı kesik olan hayvandır" dedi. Ona: "Muddbere nedir?" diye sorduğumda: "Kulağının arka tarafı kesik olan hayvandır" dedi. Ona: "Şerkd nedir?" diye sorduğumda: "Kulağı uzunlamasına yarık olan hayvandır" dedi. Ona:

"Harka nedir?" diye sorduğumda: "İşaretlemek için kulağı delinen hayvandu" dedi. [Hasen]

 

1 Tirmizi (1498), Ebu Davud (2804) ve Nesai (7/126-7) rivayet ettiler.

 

 

 

12508 (6)- Hz. Ali der ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) boynuzu kırık veya kulağı kesik olan hayvanı kurban olarak kesmemizi yasakladı."

 

[Zayıf]

 

Diğer tahric: Tayilis! (97) rivayet etti.

 

 

 

12509 (7)- Hz. Ali bildiriyor: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kulağı kesik veya boynuzu kırık olan hayvanı kurban olarak kesmemizi yasakladı." Katade der ki: Bunu Said b. el-Müseyyeb'e sorduğumda: "Kulağı yarıdan fazla kesik veya boynuzu yarıdan fazla kırık olan hayvandır" dedi.

 

[-Sahih-]

 

 

 

12510 (8)- Hz. Ali der ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kurbanlık hayvanın gözü ile kulağını kontrol etmemizi emretti. Ayrıca kulağı uzunlamasına yarık (şerka) olan hayvanı, kulağı delik (harka) olan hayvanı, kulağının ön tarafı kesik (mukabele) olan hayvanı ve kulağının arka tarafı kesik (mudabere) olan hayvanı kurban olarak kesmemizi yasakladı."

 

[-Sahih-]

 

 

 

12511 (9)- Hz. Ali der ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kulağı kesik veya boynuzu kırık olan hayvanı kurban olarak kesmemizi yasakladı." Katade der ki: Said b. el-Müseyyeb'e bunun miktarını sorduğumda: "Kulağı yarıdan fazla kesik veya boynuzu yarıdan fazla kırık olmasıdır" dedi.

 

[-Sahih-]

 

 

 

12512 (ıo)-Z Ali b. Ebi Talib der ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kurbanlıkların göz ve kulaklarını bile kontrol etmemizi emretti."

 

[-Sahih-]

 

 

 

12513 (11)- Hz. Ali der ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) boynuzu kırık veya kulağı kesik olan hayvanı kurban olarak kesmemizi yasakladı." Katade der ki: Said b. el-Müseyyeb'e bunun miktarını sorduğumda: "Kulağı yarıdan fazla kesik veya boynuzu yarıdan fazla kırık olmasıdır" dedi.

 

[-Sahih-]

 

 

 

12514 (12)- Hz. Ali der ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) boynuzu kırık veya kulağı kesik olan hayvanı kurban olarak kesmemizi yasakladı." Katade der ki: Bunu Said b. el-Müseyyeb'e sorduğumda: "Evet, kulağı yarıdan fazla kesik veya boynuzu yarıdan fazla kırık olmasıdır" dedi.

 

[-Sahih-]

 

 

 

12515 (13)- Hz. Ali der ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kurbanlık hayvanın gözü ile kulağını kontrol etmemizi emretti. Ayrıca bir gözü kör, muldibele, mudarebe, şerica ve harlca olan hayvanları kurban olarak kesmememizi emretti."

 

[-Sahih-]

 

Züheyr der ki: Ebu İshak'a: "Hz. Ali bunu söylerken boynuzu kırık (adba.) olan hayvandan sözetti mi?" diye sorduğumda: "Hayır!" dedi. Ona:

"Muicabele nedir?" diye sorduğumda: "Kulağının ön tarafı kesik olan hayvandır" dedi. Ona: "Mudabere nedir?" diye sorduğumda: "Kulağının arka tarafı kesik olan hayvandu" dedi. Ona: "Şerka nedir?" diye sorduğumda: "Kulağı uzunlamasına yarık olan hayvandır" dedi. Ona:

"Harica nedir?" diye sorduğumda: "İşaretlemek için kulağı delinen hayvandu" dedi.

 

[Hasen]

 

 

 

12516 (14)-Z Hz. Ali der ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) boynuzu kırık veya kulağı kesik olan hayvanı kurban olarak kesmemizi yasakladı."

 

[-Sahih-]

 

 

 

12517 (15)-Z Hz. Ali der ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) boynuzu kırık veya kulağı kesik olan hayvanı kurban olarak kesmemizi yasakladı."

 

[-Sahih-]

 

 

 

12518 (16)- Huceyye b. Adiy der ki: Hz. Ali'ye sığırın kaç kişi adına kesilebileceği sorulunca: "Yedi kişi adına kesilebilir" dedi. Hayvanın boynuzunun kırık olması sorulunca: "Bir sakıncası olmaz" dedi. Ayağının topalolması sorulunca: "Kesilecek yere kadar gidebiliyorsa kurban edilebilir" dedi ve şöyle devam etti: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bize, kurbanlık alırken onun gözünü ve kulağını kontrol etmemizi söylerdi."

 

[-Sahih-]

 

 

2. Utbe b. Abd es-Sülemi

 

- - (-)

12519- Yezid ZU Misr der ki: Utbe b. Abd es-Sülemi'ye gelip: "Ey Ebu'lVelid! Kurbanlık aramaya çıktım, ama ön dişleri dökülmüş bir hayvandan başka hoşuma giden bir hayvan bulamadım. Bu konuda ne dersin?" diye sordum. Utbe: "O zaman bana getirseydin ya!" dedi. Ona: "SübhanAllah! Kesmesi bana caiz olmuyor da sana nasılolacak?" dediğimde ise: "çünkü sen bu konuda şüphe içindesin, oysa ben değilim" dedi ve şöyle devam etti: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem), musfarra yani kulağı dibinden kesik olan, muste'sala yani boynuzu kökten kırık olan, bahka yani gözünün feri gitmiş olan, müşeyye'a yani cılız ve zayıflığından dolayı sürüye uyamayan ve kesra yani ilikleri kurumuş cılız hayvanın kurban edilmesini yasakladı."

 

[Hasen]

 

Diğer tahric: Ebu Davud (2803) ve Hakim (4/225) rivayet ettiler.

 

 

3. Bera b. Azib

 

- - (-)

12520 (1)- Şeybiln oğullarının azatlısı Ubeyd b. Feyruz bildiriyor: Beril'ya Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in yasakladığı ve mekruh gördüğü kurbanlıklar konusunu sorduğumda: "Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bir konuşma yapmak üzere kalktı. O eliyle (dört sayısını) işaret etti, ben de nasıl yaptığını göstereceğim, ama elim onunkinden daha kısa" dedi ve şöyle devam etti: "Şöyle buyurdu: ''Körlüğü belli olan kör hayvanı hastalığı belli olan hasta hayvanı topallığı belli olan topal hayvan ve ilikleri kurumuş cılız hayvan olmak üzere dört hayvanın kurban edilmesi caiz değildir. ''

Beril'ya: "Hayvanın boynuzunda kırığın veya kulağı ile dişlerinde bir eksikliğin olmasından hoşlanmı yorum" dediğimde: "Hoşlanmadığını sen kesme, ama kimseye de yasaklama" dedi.

 

[-Sahih-]

 

Diğer tahric: Ebu Davud, adahi 3/97 (2802), Tirmizi, adaM 4/85 (1497), Nesai, adaM 7/214 (4369), İbn Mace, adahi 2/1050 (2144), Darimi, adahi 2/105 (1949) ve Malik, adahi (2/482) rivayet ettiler.

 

 

 

12521 (2)- Ubeyd b. Feynlz bildiriyor: Bera b. Azib'e: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in yasakladığı veya mekruh gördüğü kurbanlıklardan bahsetsene" dediğimde: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bir konuşma yapmak üzere kalktı. O eliyle (dört sayısını) işaret etti, ben de nasıl yaptığını göstereceğim, ama elim onunkinden daha kısa" dedi ve şöyle devam etti:

''Körlüğü belli olan kör hayvanı hastalığı belli olan hasta hayvanı topallığı belli olan topal hayvan ve ilikleri kurumuş cılız hayvan olmak üzere dört hayvanın kurban edilmesi caiz değildir'' buyurdu.

Bera'ya: "Hayvanın dişleri ile kulağında bir eksikliğin veya boynuzunda kırığın olmasından hoşlanmıyorum" dediğimde: "Hoşlanmadığını sen kesme, ama kimseye de yasaklama" dedi.

 

[-Sahih-]

 

 

 

12522 (3)- Şeyban oğullarının azatlısı Ubeyd b. Feyruz bildiriyor: "Bera'ya kurbanlıklar konusunu sordum ... " Sonrasında ravi bir öncekinin aynısını bildiriyor.

 

[-Sahih-]

 

 

 

12523 (4)- Şeyban oğullarının azatlısı Ubeyd b. Feyruz anlatıyor: Bera b. Azib'e Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in mekruh gördüğü veya yasakladığı kurbanlıklar konusunu sorduğumda: "Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bir konuşma yapmak üzere kalktı. O eliyle (dört sayısım) işaret etti, ben de nasıl yaptığını göstereceğim, ama eli elimden daha uzun -veya: Elim elinden daha kısa-" dedi ve şöyle devam etti: ''Körlüğü belli olan kör hayvanı hastalığı belli olan hasta hayvanı topallığı belli olan topal hayvan ve ilikleri kurumuş cılız hayvan olmak üzere dört hayvanın kurban edilmesi caiz değildir'' buyurdu.

Beril'ya: "Hayvanın kulağı, gözü veya dişlerinde bir eksikliğin olmasından hoşlanmıyorum" dediğimde: "Hoşlanmadığını sen kesme, ama kimseye de yasaklama" dedi.

 

[-Sahih-]

 

 

 

12524 (5)- Beril b. Azib bildiriyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e: "Kurbanlık olarak hangi hayvanlardan uzak durulmalıdır?" diye sorulunca: ''Topallığı belli olan topal hayvanı körlüğü aşikar olan kör hayvanı hastalığı belli olan hasta hayvan ve ilikleri kurumuş cılız hayvan olmak üzere dört hayvandan uzak durulmalıdır'' buyurdu. Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bunu söylerken eliyle (dört sayısını) işaret etti, ben de nasıl yaptığım göstereceğim ama elim onunkinden daha kısa.

 

[-Sahih-]

 

 

4. Ebu Said el-Hudri (r.a.)

 

- - (-)

12525 (1)- Ebu Said el-Hudri der ki: Kurbanlık olarak bir koç satın aldım, ama kurt saldırıp onun kuyruğundan bir parça kopardı. Kurban olup olmayacağını Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e sorduğumda: ''Kurban olarak kesebilirsin'' buyurdu.

 

[Zayıf]

 

Diğer tahric: İbn Mace 2/1051 (3146) ve Beyhaki: (9/289) rivayet ettiler.

 

 

 

12526 (2)- Ebu Said el-Hudri der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e: "Ey Allah'ın Resulü! Kurt koçuma saldırdı ve kuyruğundan bir parça kopardı. Kurban olarak onu kesebilir miyim?" diye sorduğumda veya biri bunu sorduğunda: ''Evet! kesebilirsin'' buyurdu.

Affan rivayetinde: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e kuyruğu kurt tarafından koparılan koyunu kurban edip edemeyeceğimi sorduğumda, Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Evet! edebilirsin'' buyurdu.

 

[Hasen]

 

 

 

12527 (3)- Ebu Said el-Hudri der ki: Bir kurbanlık satın aldım, ama kurt saldırıp onun kuyruğundan bir parça kopardı. Kurban olup olmayacağını Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e sorduğumda: ''Kurban olarak kesebilirsin'' buyurdu.

Şu'be der ki: Cabir'e: "Muhammed bunu Ebu Said'den bizzat işitti mi?" diye sorduğumda:

 

 

 

12528 (4)- Ebu Said el-Hudri der ki: Kurbanlık olarak bir koç satın aldım, ama kurt saldırıp onun kuyruğundan bir parça kopardı. Kurban olup olmayacağını Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e sorduğumda: ''Kurban olarak kesebilirsin" buyurdu.

 

[Zayıf]

 

 

5. Ebu Hureyre (r.a.)

 

- - (-)

12529- Ebu Hureyre'nin bildirdiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Kurbanlık olarak bir yaşındaki koyun yavrusu (kurbanlık kuzu)ı yaşı büyük bir tekeden daha hayırlıdır" buyurmuştur.

 

[Hasen]

 

Diğer tahric: Hakim (4/227) rivayet etmiştir. Heysemi (5945) der ki: "Hadisi Ahmed rivayet etmiş olup, Buhari, ravilerinden olan Ebu Sifal'in tartışmalı bir isim olduğunu söylemiştir."

 

 

6. Ebu Hureyre (r.a.)

 

- - (-)

12530- Ebu Hureyre'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):

''Beyaz bir koyunu kurban kesmek, benim için siyah iki koyunu kesmekten daha iyidir'' buyurmuştur.

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Hakim, adaM (4/227) ve Buhari, Tarih'te (4/198) rivayet ettiler. Heysemi, Mecma'da (4/18) der ki: "Hadisi Ahmed rivayet etmiş olup, ravilerden Ebu Sifal hakkında Buhari, tartışmalı bir kişi olduğunu söylemiştir."