6- Altını Gümüş
Karşıllğında Borca Bozdurmak
1. Zeyd b. Erkam
- - (-)
15771 (1)- Ebu'l-Minhal
der ki: Zeyd b. Erkam ile Bera b. Azib'in: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) altını gümüş karşılığı borca satmayı yasakladı" dediklerini
işittim.
[Sahih]
Diğer tahric: Buhari
(2180) ve Müslim (1589:87) rivayet ettiler.
15772 (2)- Ebu'l-Minhal
der ki: "Zeyd ile Bera'nın şöyle dediklerini işittim ... " Sonrasında
ravi bir öncekinin aynısını aktarır.
[Sahih]
15773 (3)- Ebu'l-Minhal
der ki: "Bera ile Zeyd b. Erkam'a sordum ... " Sonrasında ravi önceki
hadisi aktarır.
[Sahih]
15774 (4)- Habib b. Ebi Sabit,
Kinane oğullarından Ebu'l-Minhal adında bir adamdan bildirir: "Bera'ya
para bozdurma konusunu sorduğumda: "Bunu Zeyd b. Erkam'a sor, zira benden
daha hayırlı ve bilgili biridir" dedi. Bunun üzerine bunu Zeyd'e sordum
... " Sonrasında ravi söz konusu hadisi aktarır.
[Sahih]
15775 (5)- Ebu'l-Minhal
bildiriyor: "Zeyd b. Erkam ile Bera b. Azib ortaktı ve bir kısmı peşin,
bir kısmı da veresiye olmak üzere gümüş satın almışlardı. Hz. Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) bundan haberdar olunca peşin olarak aldıklarını geçerli
sayıp, veresiye aldıklarını ise geri vermelerini emretti."
[Sahih]
16019 (l)'de tekrar
edecektir.
15776 (6)- Ebu'l-Minhal
der ki: Bera b. Azib ile Zeyd b. Erkam'a para bozdurma konusunu sordum. Ancak
her biri diğerini kast ederek: "Bunu ona sor, zira benden daha hayırlı ve
bilgili biridir" dedi. Bunun üzerine her ikisine de ayrı ayrı sordum.
Biri: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) gümüşü altın karşılığı
borca satmayı yasakladı" cevabını verdi. Diğerine sorduğumda yine:
"Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) gümüşü altın karşılığı borca
satmayı yasakladı" dedi.
[Sahih]
15777 (7)- Ebu'l-Minhal
der ki: Bera b. Azib ile Zeyd b. Erkam'a para bozdurma konusunu sorduğumda
şöyle dediler: "ResululIah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) zamanında ikimiz
de ticaret yapardık. Hz. Nebi'e (Sallallahu aleyhi ve Sellem) para bozdurma
konusunu sorduğumuzda: "Şayet peşin ise bir sakıncası yoktur. Ancak
veresiye olacaksa caiz değildir'' buyurdu.
[Sahih]
15778 (8)- Zeyd b. Erkam
ile Bera b. Azib der ki: ResululIah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem) para
bozdurma konusunda: ''Şayet peşin ise bir sakıncası yoktur. Ancak borca
(veresiye) olacaksa caiz değildir'' buyurduğunu işittik.
[Sahih]
15779 (9)- Habib b. Ebi Sabit,
Kinane oğullarından Ebu'l-Minhal adında bir adamdan bildirir: Bera b. Azib ile
Zeyd b. Erkam'a para bozdurma konusunu sormak istedim. Ancak her biri diğerini
kastederek: "Bunu filan kişiye sor, zira benden daha hayırlı ve bilgili
biridir" diyordu. Bu soruya da her biri: "Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) gümüşü altın karşılığında borca satmayı yasakladı"
karşılığını verdi.
[Sahih]
15780 (10)- Habib b. Ebi
Sabit, Kinane oğullarından Ebu'l-Minhal adında bir adamdan bildirir: Bera b.
Azib'e para bozdurma konusunu sorduğumda: "Bunu Zeyd b. Erkam'a sor, zira
benden daha hayırlı ve bilgili biridir" dedi. Zeyd'e sorduğumda o da:
"Bunu Bera'ya sor, zira benden daha hayırlı ve bilgili biridir"
karşılığını verdi. Bu soruya da her biri: "Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) gümüşü altın karşılığında borca satmayı yasakladı" dedi.
[Sahih]
15781 (11)- Ebu'l-Minhal
der ki: Zeyd b. Erkam ile Beri b. Azib'in: "Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) altını gümüş karşılığı borca satmayı yasakladı" dediklerini
işittim.
[Sahih]
2. İbn Ömer
- - (-)
15782 (1)- İbn Ömer der
ki: Hz. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in: "Altını gümüş veya birini
diğerinin karşılığında satın aldığında satışı yaptığın adamdan ayrılırken
aranızda alacak verecek kalmasın'' buyurduğunu işittim.
[Sahih]
Diğer tahric: Darimi
(2581), Ebu Davud (3354), İbn Mace (2262), Tirmizi (1242) ve Nesai (7/281)
rivayet ettiler.
15783 (2)- İbn Ömer
bildiriyor: Hz. Nebi'e (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Altını gümüş karşılığında
alabilir miyim?" diye sorduğumda: "Birini diğerinin karşılığında
satın aldığında satışı yaptığın adamdan ayrılırken aranızda alacak verecek
kalmasın'' buyurdu.
[Sahih]
Diğer tahric: Ebu Davud
(3/255, 256), Tirmizi (2/240, 241), Nesai (2/223, 224) ve İbn Mace (2/19, 20)
rivayet ettiler.
15784 (3)- İbn Ömer der
ki: Baki'de dinarla (altınla) deve satar karşılığını dirhem (gümüş) üzerinden
alırdım. Bazen de deveyi dirhemle satar karşılığını dinar üzerinden alırdım.
Bunu sormak için Hz. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in yanına geldiğimde
odasına girmek üzereydi. Giysisinden tutup bu konuyu ona sorduğumda:
"Birini diğerinin karşılığında aldığında satışı yaptığın adamdan
ayrılırken aranızda alacak verecek kalmasın'' buyurdu.
[Sahih]
15785 (4)- İbn Ömer der
ki: Bak.i'de dinarla deve satar karşılığını dirhem üzerinden alırdım. Bazen de
deveyi dirhemle satar karşılığını dinar üzerinden alırdım. Bunu sormak. Hz.
Nebi'in (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yanına geldiğimde (ablam) Hafsa'nın odasından
çıkıyordu. Konuyu sorduğumda: ''Aynı değerde olduktan sonra bir sakıncası
yoktur'’ buyurdu.
[Sahih]
15786 (5)- İbn Ömer
bildiriyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e: "Altını gümüş
karşılığında veya gümüşü altın karşılığında alabilir miyim?" diye
sorduğumda: ''Birini diğerinin karşılığında aldığında satışı yaptığın adamdan
ayrılırken aranızda alacak verecek kalmasın'' buyurdu.
[Sahih]
15787 (6)- İbn Ömer
bildiriyor: Hz. Nebi'e (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Altını gümüş
karşılığında veya gümüşü altın karşılığında alabilir miyim?" diye
sorduğumda: ''Birini diğerinin karşılığında aldığında satışı yaptığın adamdan
ayrılırken aranızda alacak verecek kalmasın'' buyurdu.
[Sahih]
15788 (7)- İbn Ömer der ki:
Baki'de dinarla deve satar, karşılığını dirhem üzerinden alırdım. Bazen de
deveyi dirhemle satar, karşılığını dinar üzerinden alırdım. Bunu sormak için
Hz. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in yanına geldiğimde Hafsa'nın
odasındaydı. "Ey Allah'ın Resulü! Baki'de deve satıyorum. Ancak bazen
dinar olarak sattığımı dirhem üzerinden, dirhem olarak sattığımı dinar
üzerinden alıyorum" dediğimde, Hz. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
''Karşılığını o günün değeri üzerinden aldığın ve satışı yaptığın adamdan ayrılırken
aranızda alacak verecek kalmadığı sürece bir sakıncası yoktur" buyurdu.
[Sahih]
15789 (8)- İbn Ömer der
ki: Baki'de dinarla deve satar, karşılığını dirhem üzerinden alırdım. Bazen de
deveyi dirhemle satar karşılığını dinar üzerinden alırdım. Bunu sormak için Hz.
Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in yanına geldiğimde odasına girmek
üzereydi. Giysisinden tutup bu konuyu ona sorduğumda: "Birini diğerinin
karşılığında aldığında satışı yaptığın adamdan ayrılırken aranızda alacak
verecek kalmasın" buyurdu.
[Sahih]
3. Ebu Hureyre, Ebu
Said ve Cabir
- - (-)
15790 (1)- Ebu Salih
Zekvan'ın Ebu Hureyre, Ebu Said ve Cabir'den (veya üçü arasından sadece
ikisinden) bildirdiğine göre Hz. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) (peşin
olmadıktan sonra) para bozdurmayı yasaklarınştır.
[Sahih]
Diğer tahric: İbn Mace,
ticaret 21759 (2258) rivayet etti.
15791 (2)- Zekvan Ebu
Salih bildiriyor: "Ebu Said el-Hudri, Cabir b. Abdillah ve Ebu Hureyre
(peşin olmadıktan sonra) para bozdurmayı yasakladılar."
[Sahih]
Muhammed b. Sirin der
ki: "üçünden ikisi bu yasağı Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e
dayandırmıştır."
Diğer tahric: Nesai
7/277 (4565) ve İbn Mace 21759 (2258) rivayet ettiler.
15792 (3)- Zekvan Ebu
Salih bildiriyor: "Cabir b. Abdillah, Ebu Said elHudri ve Ebu Hureyre
(peşin olmadıktan sonra) para bozdurmayı yasakladılar."
[Sahih]
Muhammed b. Sirin der
ki: "üçünden ikisi bu yasağı Resulullah'a (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
dayandırmıştır."
15793 (4)- Ebu Salih
Zekvan'ın Ebu Hureyre, Ebu Said ve Cabir'den (veya üçü arasından sadece
ikisinden) bildirdiğine göre Hz. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) (peşin
olmadıktan sonra) para bozdurmayı yasaklamıştır.
[Sahih]
15794 (5)- Zekvan Ebu
Salih bildiriyor: "Ebu Said el-Hudri, Cabir b. Abdullah ve Ebu Hureyre
(peşin olmadıktan sonra) para bozdurmayı yasakladılar."
[Sahih]
Muhammed (b. Sirin) der
ki: "üçünden ikisi bu yasağı Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e
dayandırmıştır."
15795 (6)- Zekvan Ebu Salih
bildiriyor: "Cabir b. Abdullah, Ebu Said ve Ebu Hureyre (peşin olmadıktan
sonra) para bozdurmayı yasakladılar."
[Sahih]
Muhammed b. Sirin der
ki: "üçünden ikisi bu yasağı Resulullah'a (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
dayandırmıştır."