DEVAM: 17- İçinde Şıra
Yapılması Yasaklanan Kaplar
11. Abdullah b.
ez-Zübeyr
- - (-)
19127 (1)- Abdulaziz b.
Esıd der ki: Adamın birinin İbnu'z-Zübeyr'e: "Bize testi içinde yapılan
şıra hakkında fetva ver" dediğini işittim İbnu'z-Zübeyr: "Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in testi içinde yapılan şırayı yasakladığını
işittim" karşılığını verdi.
[Sahih]
Diğer tahric: Ebu Ya'la
(6809) rivayet etti.
19128 (2)- Ebu'l-Hakem
der ki: "Abdullah b. ez-Zübeyr'e testide yapılan şıranın hükmünü sordum
... " Sonrasında ravi bir öncekinin aynısını aktarır.
[Sahih]
Diğer tahric: Tahavi,
Şerh meani'l-asar'da (4/223) rivayet etti.
19129 (3)- Abdulaziz b.
Esid der ki: Adamın birinin İbnu'z-Zübeyr'e testi içinde yapılan şıranın
hükmünü sorduğunu işittim. İbnu'z-Zübeyr: "Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem)'in testi içinde yapılan şırayı yasakladığını işittim" dedi.
[Sahih]
12. Abdullah b.
Muğaffel
- - (-)
19130 (1)- Fudayl b.
Zeyd er-Rakk.aşi der ki: Abdullah b. Muğaffel'in yanındayken içecekler konusunu
konuştuk. Abdullah: "Şarap haramdır" dedi. Ona: "Şarabın haram
olduğu zaten Yüce Allah'ın Kitab'ında da zikrediliyor" dediğimizde:
"O zaman ne istiyorsun? Bu konuda Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'den işittiklerimi mi?" karşılığını verdi ve şöyle devam etti:
"Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in kabak, hantem ve müzeffet
içinde yapılan şırayı yasakladığını işittim." Ona: "Hantem dediğin
nedir?" diye sorduğumda, Abdullah: "İçi yeşil veya beyaz olan her
türlü testidir" dedi. Ona: "Müzeffet dediğin nedir?" diye
sorduğumda da: "İçi ziftlenmiş tulum veya her türlü kaptır" dedi.
[Sahih]
Heysemi (8117) der ki:
"Hadisi İmam Ahmed ve el-Mu'cemu'l-evsat ve el-Mu'cemu'lkebir'de Taberani
bir kısmını rivayet etmiştir. Fudayl b. Zeyd güvenilir olup, onun dışındaki
Ahmed'in ravileri Sahih'in ravileridir."
19131 (2)- Abdullah b.
Muğaffel el-Müzeni der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in testi
içinde yapılan şırayı yasaklamasına ben de şahit oldum. Daha sonra testi içinde
yapılan şıraya ruhsat verip: ''Ancak sarhoş edecek içeceklerden uzak durun!''
buyurmasına da şahit oldum.
[Hasen]
Diğer tahric: İbn Ebi
Şeybe (8/110) ve Tahavl, Şerh meani'l-asar'da (4/229) rivayet ettiler.
19132 (3)- Asım el-Ahvel
bildiriyor: Ömer b. el-Hattab'ın halifeliği döneminde yedi savaşa katılmış biri
olan Fudayl b. Zeyd er-Rakkaşi, Abdullah b. Muğaffel'e geldi ve: "Bize
haram kılınan içecekleri söyle" dedi. Abdullah: "Şarap haramdır"
karşılığını verdi. Fudayl: "Onun haram olduğu zaten Kur'an'da da
geçiyor" deyince, Abdullah: "O zaman sana Muhammed Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den bu konuda duyduğumu aktarayım mı?" diye
sordu. -Ravi der ki: Abdullah, sanırım bu şekilde önce Nebi (Sallallahu aleyhi
ve Sellem)'in adım sonra da Allah Resulü olduğunu zikretti. - Fudayl:
"Benim de tutunacağım şey budur" deyince, Abdullah:
"Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) kabak, hantem, hurma kütüğü ve mukayyer denilen
kaplar içinde yapılan şırayı yasakladı" dedi. Fudayl: "Hantem dediğin
nedir?" diye sorunca, Abdullah: "İçi yeşil veya beyaz olan her türlü
testidir" dedi. Fudayl: "Mukayyer dediğin nedir?" diye sorunca
da: "İçi ziftlenmiş tulum veya her türlü kaptır" dedi.
Fudayl der ki: "Bunu
işittikten sonra çarşıya çıktım ve şıra için deri bir tulum aldım. Bu tulum da
evimde hala asılı durur."
[Sahih]
Diğer tahric: Tayalisi
(918) ve Darimi (2112) rivayet ettiler.
19133 (4)- Said b.
Cübeyr der ki: "Abdullah b. Muğaffel'in yanındaydım. Kabilesinden bir adam
ona şöyle dedi..." Sonrasında ravi bir önceki hadisi aktanr.
[Sahih]
Abdullah b. Ahmed der
ki: "Ma'mer burada hataya düşmüştür. Zira Said b. Cübeyr, Abdullah b.
Muğaffel ile karşılaşmış değildir."
27010 (1)'de tekrar
edecektir.
19134 (5)- Asım
el-Ahvel, Ömer b. el-Hattab'la birlikte yedi savaşa katılmış biri olan Fudayl
b. Zeyd er-Rakkaşi'den bildirir: Abdullah b. Muğaffel el-Müzeni'ye: "Bize
haram kılınan içecekler nedir?" diye sorduğumda: "Şarap
haramdır" karşılığını verdi. Ona: "Onun haram olduğu zaten Kur'an'da
da geçiyor" dediğimde, Abdullah: "Ben sana Muhammed Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den -veya:- Allah'ın Resulü Muhammed'den
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) bu konuda duyduğumu söylüyorum" karşılığını
verdi. Ravi der ki: Abdullah, ya önce "Allah Resulü", sonra
"Muhammed" ismini zikretti ya da önce "Muhammed", sonra da
"Allah Resulü" ismini zikretti. - Ben: "Benim de tutunacağım şey
budur" dediğimde, Abdullah şu karşılığı verdi: "Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) hantem denilen testi içinde yapılan şırayı
yasakladı. Dubbd dedilen kabak içinde yapılan şırayı da yasakladı. Yine içi
ziftlenmiş ve müzeffet denilen kaplar içinde yapılan şırayı yasakladı. Hurma
kütükleri içinde yapılan şırayı da yasakladı."
Bunu işitikten sonra
deri bir tulum satın aldım. Bu tulum da hala evde asılı durmaktadır ve içinde
şıra yapılmaktadır.
[Sahih]
13. Hakem b. Amr
- - (-)
19135 (1)- Dulce b. Kays
bildiriyor: Bir defasında Hakem el-Gifari, adamın birine: "Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) kabak, testi, içi ziftlenmiş küp ve hurma kütüğü
içinde yapılan şırayı yasaklamasını sen de hatırlıyorsun değil mi?" diye
sorunca, adam: "Evet, ben de buna şahit olmuştum" karşılığını verdi.
[Sahih]
Dulce der ki:
"Ancak adam cevap verirken içi ziftlenmiş küpleri zikretmeyip sadece hurma
kütüğünü zikretti veya her ikisini de zikretti."
19136 (2)- Dulce b. Kays
bildiriyor: Hakem el-Gifari adamın birine veya adamın biri Hakem el-Gifari'ye:
"Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in hurma kütüğü, içi ziftlenmiş
kap (veya bunlardan sadece biri), kabak ve testi içinde yapılan şırayı
yasaklamasını sen de hatırlıyorsun değil mi?" diye sorunca, adam (ve
Hakem): "Evet, ben de buna şahit olmuştum" dedi. 1
[Sahih]
Abdullah b. Ahmed der
ki: Arkadaşlarımızdan birinin bize bildirdiğine göre Arim onlara:
"Ona neden Dulce
(=seher) isminin verildiğini biliyor musunuz?" diye sormuştur.
"Bilmiyoruz"
karşılığını verdiklerinde de: "çünkü bir seher vakti Mekke'ye gelmiş ve
annesi onu bir seher vakti doğurmuştur. Bundan dolayı ona Dulce ismi
verilmiştir" dedi.
Diğer tahric: Taberani,
el-Mu'cemu'l-kebir'de (3153) rivayet etti.
19137 (3)- Dulce b. Kays
bildiriyor: Adamın biri Hakem el-Gifari'ye veya Hakem el-Gifari adamın birine:
"Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in hurma kütüğü, içi ziftlenmiş
kap -veya bunlardan sadece biri-, kabak ve testi içinde yapılan şırayı
yasakladığı günü sen de hatırlıyorsun değil mi?" diye sorunca, Hakem (veya
adam): "Evet, ben de buna şahit olmuştum" dedi.
[Sahih]
Heysemi (8121) der ki:
"Bu iki hadisin ravileri güvenilir kimselerdir."
14. Cabir b. Atİk
- - (-)
19138- AbduHah b. Cabir
el-Abdi der ki: "Abdulkays kabilesinden Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'e gelen heyetin içindeydim. Ben heyetten biri değildim, ama babamla
birlikte gelmiştim. O zaman Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bildiğiniz
gibi kabak, testi, hurma kütüğü ve içi ziftlenmiş kaplar içinde yapılan şırayı
yasaklamıştır."
[Sahih]
15. Ebu Eyyub
el-Ensari
- - (-)
19139- Haşim oğullarının
azatlısı Ebu İshak bildiriyor: Bir gün hangi kaplarda şıra yapılabileceği
konusunu müzakere ettik, ancak kabak konusunda ihtilaf çıktı. Oradan Ebu Eyyub
el-Ensari geçince birini yanına gönderdiler. "Ey Ebu Eyyub! Kabak içinde
şıra yapılabilir mi?" diye sorunca, Ebu Eyyub: "Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in içi ziftlenmiş her türlü kap içinde yapılan
şırayı yasakladığını işittim" dedi. Adam bir daha kabak konusunu sorunca
Ebu Eyyub yine aynı şeyi söyledi.
[Hasen]
Heysemi (8113) der ki:
"Hadisi İmam Ahmed ve Taberani rivayet etmiştir. Haşim oğullarının azatlı
kölesi Ebu İshak, mesrordur. Senedinde yer alan Rişdin b. Sa'd güvenilir
görülmekle birlikte zayıftır."
16. Sakif Kabilesinden
Biri
- - (-)
19140- Amir, Sakif
kabilesinden bir adamdan bildirir: Resulullah'tan (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
üç şeyi istedik, ancak hiçbirine olumlu cevap vermedi. Köle biriyken bizden
önce müslüman olan Ebu Bekre'yi bize iade etmesini istediğimizde: ''Hayır! O
önce Yüce Allah'ın sonra Resulullah'ın azat ettiği biridir'' karşılığını verdi.
Kışın abdest alınama konusunda izin istedik, ama vermedi. Zira soğuk bir
bölgede yaşıyorduk. Yine kabak içinde şıra yapmak için izin istedik. Buna da
izin vermedi.
[Sahih]
17. Aiz b. Amr
- - (-)
19141 (1)- Ebu Şimr
ed-Dubai der ki: Aiz b. Amr'ın kabak, testi, içi ziftlenmiş küp ve hurma
kütükleri içinde yapılan şırayı yasakladığını işittim. Ona: "Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den naklen mi bunu yasaklıyorsun?" diye
sorduğumda: "Evet!" dedi.
[Sahih]
Heysemi (8116) der ki:
"Hadisi İmam Ahmed rivayet etmiş olup, ravileri Sahih'in
ravileridir."
19142 (2)- Aiz b. Amr
der ki: "Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) testi, kabak, hurma kütüğü ve
içi ziftlenmiş küpler içinde yapılan şırayı yasakladı."
[Sahih]
Ahmed der ki: Yahya b.
Said'e: "Müzeyne kabilesinden olan Aiz mi?" diye sorduğumda:
"Evet!" dedi.
18. Semure
- - (-)
19143 (1)- Semure der
ki: "Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kalkıp bizlere bir hutbe verdi.
Hutbesinde kabak ve içi ziftlenmiş küpler içinde yapılan şırayı yas
akladı."
[Sahih]
Heysemi (8114) der ki:
"Hadisi İmam Ahmed ve Taberani rivayet etmiştir.
Senedinde yer alan Vika'
b. İyas'ı, Ebu Hatim, İbn Hibban ve Sevri güvenilir kabul etmiş, başkaları ise
zayıf olarak değerlendirmiştir. Diğer ravileri güvenilir kimselerdir."
19144 (2)- Başka bir
kanalla bu hadisin aynısı nakledilmiştir.
19145 (3)-Z Başka bir
kanalla bu hadisin aynısı nakledilmiştir.
[Sahih]
19. Abdullah b. Ebi
Evfa
- - (-)
19146 (1)- Şeybani der
ki: İbn Ebi Evfa'nın: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yeşil
testiler içinde yapılan şırayı yasakladı" dediğini işittim. Ona: "Peki,
beyaz testiler içinde yapılanı?" diye sorduğumda: "Onu
bilmiyorum" dedi.
[Sahih]
Diğer tahric: Buhari
(5596) ve Nesai (8/308) rivayet ettiler.
19147 (2)- Şeybani der
ki: İbn Ebi Evfa'nın: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yeşil
testiler içinde yapılan şırayı yasakladı" dediğini işittim. Ona:
"Peki, beyaz testiler içinde yapılanı?" diye sorduğumda: "Onu
bilmiyorum" dedi.
[Sahih]
19148 (3)- Süleyman
eş-Şeybani der ki: Abdullah b. Ebi Evfa'nın: "Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) yeşil testiler içinde yapılan şırayı yasakladı" dediğini işittim.
Ona: "Peki, beyaz testiler içinde yapılanı?" diye sorduğumda:
"Onu bilmiyorum" dedi.
[Sahih]
19149 (4)- Süleyman
eş-Şeybani bildiriyor: Abdullah b. Ebi Evfa: "Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem)'in yeşil testiler içinde yapılan şırayı yasakladığını işittim"
dedi. Ona: "Peki, beyaz testiler içinde yapılanı?" diye sorduğumda:
"Onu bilmiyorum" dedi.
[Sahih]
19150 (5)- Süleyman
eş-Şeybani bildiriyor: İbn Ebi Evfa: "ResuluHah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) yeşil testiler içinde yapılan şırayı yasakladı" dedi. Ona:
"Peki, beyaz testiler içinde yapılanı?" diye sorduğumda: "Onu
bilmiyorum" dedi.
[Sahih]
20. Buhar el-Abdi
- - (-)
19151 (1)- Abdurrahman b.
Suhar el-Abdi, babasından bildirir: "Ey Allah'ın Resulü! diğerlerinden
rahatsız olan biriyim. Ufak bir testide şıra yapmama izin ver" dediğimde
ufak testide şıra yapmama izin verdi.
[Hasen]
19152 (2)- Abdurrahman
b. Suhar el-Abdi, babasından bildirir: "Ufak bir testide şıra yapmam için
Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den izin istediğimde bu yönde bana izin
verdi."
[Hasen]
21. Hz. Aişe
- - (-)
19153 (1)- Hz. Aişe
bildiriyor: "Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) hurma kütüğü, içi
ziftlenmiş küp, kabak ve testi içinde yapılan şırayı yasakladı."
[Sahih]
Diğer tahric: Müslim
(1995) ve Nesai (8/307) rivayet ettiler.
19154 (2)- Hz. Aişe der
ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kabak, testi ve içi
ziftlenmiş küpler içinde yapılan şırayı yasakladı."
[Hasen]
Diğer tahric: Bu kanalla
Tahavi, Şerh meani'l-asar'da (4/224) rivayet etti.
19155 (3)- Hz. Aişe
bildiriyor: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) testi içinde yapılan
şırayı yasakladı."
[Sahih]
19156 (4)- Hz. Aişe der
ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) hantem denilen testi, kabak,
hurma kütüğü ve içi ziftlenmiş küpler içinde yapılan şırayı bize yasakladı.,,
[Sahih]
Diğer tahric: Tahavi,
Şerh meani'l-asar'da (4/224) rivayet etti.
19157 (5)- Hz. Aişe der
ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kabak, testi ve içi
ziftlenmiş küpler içinde yapılan şırayı yasakladı."
[Sahih]
19158 (6)- Umeyne
bildiriyor: Aişe'ye testi içinde şıra yapma konusu sorulunca: "Biriniz
kurbanlık olarak kestiği hayvanın derisinden bir tulum yapamıyor mu?"
karşılığını verdi ve şöyle devam' etti: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) testi ile şu şu kaplar içinde yapılan şırayı yasakladı." Ravi
Süleyman, testi dışında zikredilen o kapları unutmuştur.
[Sahih]
Diğer tahric: İbn Mace
(3407) rivayet etti.
19159 (7)- Hz. Aişe der
ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kabak, testi ve içi
ziftlenmiş küpler içinde yapılan şırayı yasakladı."
[Hasen]
19160 (8)- İbrahim der
ki: Esved'e: "Müminierin annesi Aişe'ye içinde şıra yapılması mekruh
görülen kapları sordun mu?" dediğimde: "Evet" karşılığını verdi
ve şöyle devam etti: Ona: "Ey müminlerin annesi! İçinde şıra yapılması
kerili görülen kaplar hangileridir?" diye sorduğumda:
"Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) biz ailesine kabak ve içi ziftlenmiş küpler
içinde yapılan şırayı yasakladı" dedi.
[Sahih]
Diğer tahric: Buharl
(5995) ve Müslim (1995) rivayet ettiler.
19161 (9)- Hz. Aişe der
ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kabak, içi ziftlenmiş küp ve
testi içinde yapılan şırayı bize yasakladı."
[Zayıf]
19162 (10)- Hz. Aişe der
ki: "Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kabak ve içi ziftlenmiş küp içinde
yapılan şırayı yasakladı."
[Sahih]
19163 (11)- Esved der
ki: Aişe'ye: "Ey müminlerin annesi! Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) hangi kaplarda şıra yapılmasını yasakladı" dediğimde: "Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) kabak, testi ve içi ziftlenmiş küp içinde yapılan
şırayı yasakladı" karşılığını verdi.
[Sahih]
19164 (12)- Hz. Aişe
bildiriyor: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kabak, testi ve içi
ziftlenmiş küp içinde yapılan şırayı yasakladı."
[Sahih]
19165 (13)- Hz. Aişe
bildiriyor: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kabak ve içi
ziftlenmiş küp içinde yapılan şırayı yasakladı."
[Sahih]
Şu'be ise rivayetinde
ifade: Mansur'a: "Peki ya testi içinde yapılanı?" diye sorduğumda:
"Duyduğumdan daha fazlasını sana diyecek değilim" karşılığını verdi.
19166 (14)- Hz. Aişe
bildiriyor: "Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) testi içinde yapılan
şırayı yasakladı."
[Sahih]
19167 (15)- Hz. Aişe'nin
bildirdiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Kabak
içinde şıra yapmayın. Hurma kütüğü ve içi ziftlenmiş kaplar içinde de şıra
yapmayın. Kuru üzüm ile kuru hurmayı veya koruk hurma ile yaş hurmayı
karıştırarak da şıra yapmayın. ''
[Sahih]
Diğer tahric: Nesai,
es-Sünenu'l-kübrada (6802) rivayet etti.
19168 (16)- Hz. Aişe
bildiriyor: "Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kabak, testi ve içi
ziftlenmiş küpler içinde yapılan şırayı yasakladı."
[Sahih]
Abdullah b. Ahmed der
ki: "Babamın dediğine göre burada Şu'be yanılmıştır. Zira kendisinden
rivayet ettiği kişinin Malik b. Urfuta değil Halid b. Alkame olması
lazımdır."
19169 (17)- Şumeyse
bildiriyor: Aişe'nin yanındayken biri kalktı ve: "Ey müminlerin annesi!
Testi içinde yapılan şıra konusunda ne dersin?" diye sordu. Aişe:
"Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) testi içinde yapılan şırayı
yasakladı" dedi.
[Sahih]
19170 (18)- Hz. Aişe der
ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) testi içinde yapılan şırayı
yasakladı."
[Sahih]
19171 (19)- Ebu Said er-Rakkaşi
der ki: Hz. Aişe'ye testi içinde yapılan şıranın hükmünü sorduğumda perde
arkasından bir testi çıkardı ve: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
bunun içinde yapılan şırayı kerili görürdü" dedi.
[Hasen]
19172 (20)- Esved der
ki: Aişe'ye: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) hangi kaplarda şıra
yapılmasını yasakladı?" diye sorduğumda: "Kabak ve içi ziftlenmiş
küpler içinde yapılan şırayı yasaklardı" karşılığını verdi. Ona:
"Zembil şeklinde deri kaplar içinde yapılanı?" diye sorduğumda:
"Ben duymadığımı değil sadece duyduğumu sana söylüyorum" dedi.
[Sahih]
19173 (21)- Hz. Aişe
bildiriyor: "Nebi {Sallallahu aleyhi ve Sellem} testi içinde yapılan
şırayı yasakladı."
[Sahih]
19174(22)- Hz. Aişe der
ki: "Resulullah {Sallallahu aleyhi ve Sellem} kabak, testi, hurma kütüğü
ve içi ziftlenmiş küpler içinde yapılan şırayı yasakladı."
[Sahih]
22. Ümmü Seleme
- - (-)
19175- Ammar ed-Duhni,
kabilesinden bir kadından bildirir: Ümmü Seleme'ye şıra konusunu sorduğumda
şöyle dedi: "Sarhoşluk veren her türlü içecek haramdır. Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) içi ziftlenmiş küp, kabak ve testi içinde yapılan
şırayı yasakladı."
[Hasen]
23. Meymune
- - (-)
19176 (1)- Kasım b.
Muhammed'in Aişe'den; Ata'nın da Meymune'den bildirdiğine göre Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Kabak, içi ziftlenmiş küp, testi ve
hurma kütüğü içinde şıra yapmayın.'' Abdurrahman ise bunu: ''Testi içinde de
şıra yapmayın. Sarhoşluk veren her türlü içecek haramdır'' ziyadesiyle rivayet
etmiştir.
[Hasen]
Heysemi (8115) der ki:
"Hadisi İmam Ahmed rivayet etmiştir. Senedinde yer alan Abdullah b.
Muhammed b. Akll'in hadisi hasen olup, kendisinde zayıflık vardır. Diğer
ravileri Sahih'in ravileridir."
19177 (2)- Meymune
bildiriyor: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kabak, hurma kütüğü, testi, içi
ziftlenmiş küpler içinde yapılan şırayı yasakladı ve: . "Sarhoşluk veren
her türlü içecek haramdır'' buyurdu.
[Hasen]
19178 (3)- Başka bir
kanalla bu hadisin aynısı nakledilmiştir.
[Hasen]
24.Safiyye
- - (-)
19179 (1)- Suheyra binti
Ceyfer der ki: Safıyye binti Huyey'in yanına girdiğimizde ona testi içinde
yapılan şıranın hükmünü sordum. Safıyye: "Resulullah {Sallallahu aleyhi ve
Sellem} testi içinde yapılan şırayı yasakladı" dedi.
[Hasen]
19180 (2)- Suheyra binti
Ceyfer der ki: Haccımızı yaptıktan sonra Medine'ye geldik ve Safıyye binti
Huyey'in yanına girdik. Girdiğimizde içerde başka kadınlar da vardı ve onlara:
"Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) testi içinde yapılan şırayı
yasakladı" diyordu.
[Hasen]
19181 (3)- Suhayre binti
Ceyfer anlatıyor: Haccımızı yaptıktan sonra Medine'ye geldik ve Safiyye binti
Huyey'in yanına girdik. Girdiğimizde içerde Küfe ahalisinden kadınlar vardı. Bu
kadınlar bize: "İsterseniz siz sorun biz dinleyelim ya da biz soralım siz
dinleyin" dediklerinde: "Siz sorun" karşılığını verdik. Bunun
üzerine karı koca ilişkileri, hayızlı kadının durumu ilgili şeyler sordular.
Daha sonra testi içinde yapılan şıranın hükmünü sordular. Bunun üzerine
Safiyye: "Ey Irak ahalisi, Testi içinde yapılan şıra konusunda bize çok
soru sordunuz" dedi ve şöyle devam etti: "ResululIah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) testi içinde yapılan şırayı haram kıldı. Siz hurmayı kaynatıp
suyunu sıkın, sonra süzüp bir su tulumunun içine koyun. Tadını aldığı zaman da
hem siz için, hem de kocanıza içirin."
[Hasen]
Diğer tahric: Ebu Ya'la
(7117) ve Taberani, el-Mu'cemu'l-kebir'de (24/199) rivayet ettiler.
25. Abdulkays Heyeti
- - (-)
19182- Şihab b. Abbad,
Abdulkays heyetinin içinden olanbirinden bildiriyor: Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'e geldiğimiz zaman müslümanlar gelişimize çok sevindiler.
Ashabın yanına vardığımızda açılıp bize yer verdiler. Nebi (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) bizi hoş bir şekilde karşıladı ve bize dua etti. Sonra bize bakıp:
''Efendiniz ve lideriniz kim?'' diye sordu. Hepimiz Münzir b. Aiz'i işaret
ettik. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''ŞU Eşec (yüzü yarık) olan mı?''
diye sorunca: "Evet, ey Allah'ın Resulü!" dedik. İlk olarak bu isim
(Eşec) ona işte o günü konuldu. Zira yüzünde eşek tekmesiyle aldığı bir yara
izi vardı.
Eşec (Münzir) heyetin
gerisinde kalmıştı. Binekleri bağlayıp yükleri indirdikten sonra kendi
çantasını çıkardı. Yolculuk giysilerini çıkarıp güzel giysilerini giydi ve Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in yanına geldi. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) ayaklarını uzatmış ve bir yere dayanarak oturmuştu. Eşec yaklaşınca
oradakiler ona yer açtılar ve: "Ey Eşec! Şuraya otur" dediler. Nebi
de (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ayaklarını çekip oturuşunu düzeltti ve: ''Ey
Eşec! Şurada otur'' buyurdu. Eşec, Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in sağ
tarafında oturdu. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) oturuşunu düzelttikten
sonra onu hoş bir şekilde karşılayıp sıcak davrandı.
Sonra Hecer bölgesinden
Sara, Muşakkar gibi köy adlarını da vererek bazı yerleri sordu. Eceş bunu
görünce: "Ey Allah'ın Resulü! Anam babam sana feda olsun! Bizim köylerin
adlarını bizden daha iyi biliyorsun" dedi. Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): ''Ben sizin bölgenize uğramıştım ve çok hayırlara vesile oldu''
karşılığını verdi. Sonra Ensar'a doğru döndü ve: ''Ey Ensar! Kardeşlerinize
gereken ikramı yapın! Onlar da sizler gibi müslüman olmuşlardır. Hem görünüşı
hem de sima olarak size çok benzerler. Onlar da herhangi bir zorlama olmadan ve
tereddüt etmeden müslüman oldular. Oysa bazı topluluklar savaşlarda ölümü
görmeden müslüman olmaya yanaşmadılar'' buyurdu.
Bir süre sonra bıze:
''Kardeşlerinizin sizi ağırlamasını nasıl buldunuz?'' diye sorunca:
"Onları çok hayırlı kardeşler olarak gördük. En yumuşak yataklan, en güzel
yemekleri ikram ettiler. Gece gündüz bize Rabbimizin Kitab'ı ile Nebi'in
sünnetini öğrettiler" karşılığını verdik. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) de bu durumu çok beğendi ve buna çok sevindi. Daha sonra teker teker
bizimle ilgilendi ve neler öğrendiğimiz i sordu. İçimizden kimi Tahiyyat'ı,
kimi Fatiha'yı, kimi bir süre, kimi iki süre, kimi bir sünnet, kimi de iki
sünnet öğrenmişti.
Sonra bizlere doğru
döndü ve: ''Azıklarınızdan yanınızda bir şey kaldı mı?'' diye sordu. Bunu
sormasına çok sevindik ve hemen eşyalarımızın yanına gittik. Her birimiz biraz
hurmayla geldik ve bu hurmalan önüne serili olan bir deri parçasının üzerine
koyduk. Sonra üzerine dayandığı bir arşından uzun, iki arşından kısa olan bir
sopayla önündeki bir hurma yığınına işaret ederek: ''Siz bu cinse ta’dud
diyorsunuz değil mi?'' diye sordu. "Evet!" dedik. Sonra başka bir
yığına işaret ederek: ''Bu cinse sarafan diyorsunuz değil mi?'' diye sordu.
Yine: "Evet!" dedik. Başka bir yığına işaret ederek: ''Bu cinse de
bem; diyorsunuz değil mi?'' diye sordu. "Evet!" dediğimizde: ''En
güzel ve en faydalı hurma cinsi de budur'' buyurdu. Bundan dolayı geri döndüğümüzde
bemi cinsi hurmadan ekmeye başladık. Bu cins hurmaya rağbet o kadar çok arttı
ki neredeyse hurmalarımızın geneli bemi cinsi oldu.
Eşec: "Ey Allah'ın
Resulü! Havası ağır ve pis olan bir bölgedeyiz. Şayet şu içeceklerdin içmezsek
rengimiz atar, karınlarımız şişer" deyince, Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem): ''Kabak, testi ve hurma kütüğü içinde yapılan şıradan içmeyin. Ama
ağzı bağlanabilen tulumlar içinde yaptığınız şıradan içebilirsiniz'' buyurdu.
Eşec: "Ey Allah'ın Resulü! Anam babam sana feda olsun! Şu kadarcık için bu
kaplarda içmemize izin ver" dedi ve az bir miktar olduğunu avucuyla işaret
ederek gösterdi. Ancak Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) aynı el
işaretini yaptı ve: ''Ey Eşec! Şayet sana şu kadarcık için izin verirsem, sen
şu kadarlık olanı da içersin'' buyurdu ve ikincisinde avucunu biraz daha açtı.
Sonra sözlerine şöyle devam etti: ''Sonra kişi içtiğinden dolayı sarhoş olur ve
kalkıp akrabalarından birinin ayağını kılıcıyla kesmeye çalışır. ''
Heyetin içinde de Asar oğullarından
Haris adında bir adamın da ayağı bu şekilde yaralanmıştı. Bir evde içerlerken
sarhoş olmuş ve o evin ahalisinden bir kadın hakkında şiir okuyunca biri kalkıp
kılıçla ayağından vurmuştu. Haris, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
bu sözünü duyunca giysisiyle yaralı bacağını örtmeye çalıştı. Ancak Yüce Allah,
Nebiine (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bunu göstermişti.
[Sahih]
Heysemi (8/178):
"Ravileri güvenilirdir" derken, Münziri (3/373): "İsnadı
sahihtir" demiştir.
26. Resim
- - (-)
19183 (1)- İbnu'r-Resim,
babasından bildirir: Heyet içinde Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e
geldiğimiz zaman (su tulumları dışındaki) kaplar içinde yapılan şırayı bize
yasakladı. Daha sonra yine geldiğimizde: "Havası ağır bir bölgede yaşıyoruz"
dedik. Bunun üzerine: ''O zaman dilediğiniz kaptan şıra içebilirsiniz. Zira
kişi ağzını bağladığı tulumda da günaha girebilir'' buyurdu.
[Zayıf]
19184 (2)- Yahya b.
Gassan et-Teymi, babasından bildirir: Abdulkays kabilesinden gelen heyet içinde
babam da vardı. O zaman Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) (su tulumları
dışındaki) kaplar içinde yapılan şırayı bize yasaklamıştı. Ancak geri
döndüğümüzde (bölgenin ağır havasından dolayı) rahatsızlandık. Diğer yıl yanına
gittiğimizde: "Ey Allah'ın Resulü! Bize (su tulumları dışındaki) kaplar
içinde yapılan şırayı yasaklamıştın. Ancak bundan dolayı rahatsızlandık"
dedik. Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''0 zaman dilediğiniz kapta
şırayı yapabilirsinizı ancak sarhoş eden içecekten uzak durun. Zira kişi ağzını
bağladığı tulumda da günaha girebilir'' buyurdu.
[Zayıf]
Heysemi (8145) der ki:
"Hadisi Taberani, Resim'in biyografisinde rivayet etmiştir.
Senedinde yer alan Yahya
b. el-Cabir'i çoğunluk zayıf kabul etmiş, Ahmed ise güvenilir addetmiştir.
Ayrıca senedinde tanımadığım raviler vardır."