DEVAM: 1- Amellerde
Niyet
8. Ebu Kebşe
- - (-)
22084 (1)- Ebu Kebşe
el-Enmari'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurmuştur: ''Ümmetimin durumu şu dört kişinin durumuna benzer. Bunlardan
birine Allah mal ve ilim vermiştir. Bu kişi malı konusunda ilmiyle amel ederek
malını gerekli yerlerde harcar. Bir diğerine Allah ilim vermiş, ancak mal
vermemiştir. Bu kişi: ''Şayet benim de diğeri gibi malım olsaydı, ben de bu
malı onun harcadığı gibi harcardım'' der. Bu iki kişi aynı sevabı alırlar.
üçüncü kişiye ise Allah mal vermiş, ancak ilim vermemiştir. Bu kişi malını
yerinde harcamayıp heba eder. Dördüncü kişiye ise Allah ne malı ne de ilim
vermiştir Bu da: ''Şayet benim de onun gibi malım olsaydı, bu malı onun gibi
harcardım'' der. Bu iki kişinin de günahları aynıdır. ''
[Sahih]
Diğer tahric: İbn Mace
(4228) rivayet etti.
22085 (2)- Gatafan
kabilesinden Ebu Kebşe el-Enmari'nin bildirdiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) şöyle buyurmuştur: "Ümmetimin durumu şu dört kişinin durumuna
benzer ... '' Sonrasında ravi bir öncekinin aynısını aktarır, ancak: "Diğer
kişiye ise Allah mal vermiş, ancak ilim vermemiştir. Bu kişi malını savurup
harcar, onunla akrabalık bağını gözetmez ve bu maldaki hakları ödemez'' ibaresi
geçmiştir.
[Sahih]
22086 (3)- Ebu Kebşe der
ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bu Ümmetin durumunu
açıklarken dört kişiye benzeterek şöyle buyurdu ... " Sonrasında ravi bir
önceki hadisin aynısını aktarır.
[Sahih]
22087 (4)- Ebu Kebşe
el-Enmari'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurmuştur: "Ümmetimin durumu şu dört kişinin durumuna benzer". ''
Sonrasında ravi bir öncekinin aynısını aktarır.
[Sahih]
22088 (5)- Ebu Kebşe
el-Enmari der ki: Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurduğunu
işittim: "üç şeyin hak olduğuna yemin ederim, Size bir şeyi de
anlatacağımı onu iyice dinleyin, Hak olduğuna yemin edeceğim üç şeye gelince,
biri, kişinin verdiği sadakanın malını eksiltmeyeceğidir, Diğeri, kişi
haksızlığa uğrayıp da buna sabrettiği zaman Allah mutlaka onu daha aziz
kılacaktır. Bir diğeri de bir kişi dilenme (el açma) kapısı açtığı zaman Allah
mutlaka ona bir fakirlik kapısı da açar, Size anlatacağım ve aklınızda
tutmanızı istediğim şeyde şudur: Dünya dört kişinin elindedir. Bunlardan birine
Allah mal ve ilim vermiştir. Bu kişi malmı takvası için kullanıl'ı onunla
akrabalık bağlarını güçlendirir ve Allah'ın emrettiği hakları öder. Bu kişi en
üstün konumdadır. Bir diğerine Allah ilim vermiş, ancak mal vermemiştir. Bu
kişi: "Şayet benim de diğeri gibi malım olsaydı, ben de bu malı onun harcadığı
gibi harcardım'' der. Bu iki kişi aynı sevabı alırlar. Üçüncü kişiye ise Allah
mal vermiş, ancak ilim vermemiştir. Bu kişi malını cahilce savurup harcar,
takvasında kullanmaz, onunla akrabalık bağmı gözetmez ve bu maldaki hakları
ödemez. Bu kişi en kötü konumdadır. Bir diğer kişiye ise Allah ne malı ne de
ilim vermiştir Bu da: "Şayet benim de onun gibi malım olsaydı bu malı onun
gibi harcardım'' der. Bunun da niyeti diğeri gibi olduğu için günahları da
aynıdır. ''
[Sahih]
Diğer tahric: Tirmizi
(2325) rivayet etti.
22610 (l)'de tekrar
edecektir.