235- "Meryem Oğlu
Bir Örnek Olarak Anlatılınca Senin Kavmin Bağrışmaya Başladı"[Zuhruf 57]
Ayeti
1. İbn Abbas
21807 İbn Ukayl el-Ensari'nin azatlısı Ebu Yahya anlatıyor: İbn
Abbas dedi ki: "Bana Kur'an'dan öyle bir ayet öğretildi ki, hiç kimse bana
bu ayeti sormadı. İnsanlar bunu biliyorlar da mı sormuyorlar, yoksa akıllarına
gelmediği için mi sormuyorlar, bilmiyorum." Sonra İbn Abbas anlatmaya
başladı ve kalkıp gitti. Biz bu ayeti ona sormadığımız için birbirimizi
kınamaya başladık. Ben: "Yarın geldiği zaman ben soracağım" dedim ve
ertesi gün sabah gelince: "Ey İbn Abbas! Dün bize Kur'an'dan bir ayetten
bahsettin ve: ''Hiç kimse bana bu ayeti sormadı. İnsanlar bunu biliyorlar da mı
sormuyorlar, yoksa akıllarına gelmediği için mi sormuyorlar, bilmiyorum''
dedin. Bu ayeti ve ondan önce okuduğun bana söyle" dedim. İbn Abbas şöyle
dedi: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Kureyşlilere: "Ey Kureyş
topluluğu! Allah'tan başka tapılan hiçbir şeyde hayır yoktur" buyurdu.
Kureyşliler, Hıristiyanların Meryem oğlu İsa'ya taptıklarını ve Muhammed'in
onun hakkında söylediklerini de biliyordu. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'e: "Ey Muhammed! Meryenı oğlu İsa'nın, Nebi ve Allah'ın salih
kullarından olduğunu iddia etmiyor muydun? Eğer doğru söylüyorsan, onların
ilahları sizin dediğiniz gibidir" dediler. Bunun üzerine, "Meryem
oğlu bir örnek olarak anlatılınca senin kavmin bağrışmaya başladı" ayeti
nazil oldu. Ben: "(Ayette geçen) yasuddun, ne demektir?" diye
sorunca: "Bağrışırlar" cevabını verdi. "O, kıyametin kopacağını
bildirir"[Zuhruf 59] sözünden
kastedilen de Kıyamet gününden önce Hz. İsa'nın yeniden dünyaya gelmesidir"
dedi
[Hasen]
Diğer tahric: Taberani,
e/-Mu'cemu'l-kebir'de (12740) ve İbn Hibban (6817) rivayet ettiler.
Heysemi (7/104)
Taberani'ye nisbet etti ve ravilerden Asım b. Behdele'in Ahmed ve başkaları
tarafından güvenilir bulunduğunu, ama hıfzının kötü olduğunu, diğer ravilerin
Sahih'in ravileri olduğunu söyledi.