60- Abdullah b.
Cahş'ın Komutasındaki Müfreze ve islam'da ilk Komutan
1. Sa'd b. Ebi Vakkas
25175 Sa'd b. Eb i Vakkas der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) Medine'ye gelince Cüheyne kabilesi gelip: "Sen aramızda
konakladın. Bize teminat ver ki, kavmimizle birlikte sana gelelim"
dediler. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) onlara teminat verdi. Onlar
da gelip Müslüman oldular. Sa'd b. Ebi Vakkas şöyle devam etti: Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) , Receb ayında bizi yola çıkardı. Yüz kişiden az
idik. Cüheyne kabilesinin yanında Kinane
oğullarından bir
kabileye baskın yapmamızı bize emretti. Onlara baskın yaptık. Sayıları çoktu.
Cüheynelilere sığındık. Bizi korudular ve: "Haram ayda niçin
savaşıyorsunuz?" diye sordular. Biz de birbirimize: "Ne diyorsunuz,
fıkriniz nedir?" diye sorduk. Bazımız "Allah'ın Nebiine gidip durumu
ona bildirelim" derken, bazıları ise; "Hayır burada kalacağız."
dediler. Ben de yanımdaki adamlarla beraber: "Kureyş kervanını karşılayıp
yolunu keselim" dedik. O vakit ganimet hükümlerine göre bir kimse, birşeyi
düşmandan ele geçirirse o şey kendisinin ganimeti olurdu. Kureyş kervanına
doğru gittik. Ama arkadaşlarımız, Nebiin yanına giderek durumu ona anlattılar.
Nebi de öfkelenip yüzü kızararak şöyle demişti: "Benim yanımdan hep
birlikte toplu olarak gittiniz ama bölünüp parçalanarak geri geldiniz! Sizden Öncekileri
helak eden şey, bölünüp parçalanmadır. Size, hayırlmız olmayan ama açlığa ve
susuzluğa karşı sizden daha dayanıklı ve sabırlı olan bir adamı
göndereceğim." Böyle dedikten sonra üzerimize komutan olarak Abdullah b.
Cahş el-Esedi'yi gönderdi. O, İslam tarihindeki ilk komutandır.
[Hasen]
Heysemi (9938) der ki:
"Hadisi Ahmed ve onun oglu vidide yoluyla babasından ve muttasıl bir
senedIe başkasından rivayet etmiştir. Ayrıca hadisi Bezzar da rivayet etmiş
olup lafzı şöyledir: Sa'd dedi ki: "İslam'da ilk olarak atanan komutan,
Abdullah b. Cahş'tır, onu Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) başımıza
komutan olarak tayin etti." Ancak senedinde yer alan Mücahid b. Said'i
çoğunluk zayıf saymakla birlikte rivayete göre Nesai onu güvenilir addetmiştir.
Ahmed'in diğer ravileri, Sahih'in ravUeridir."