114- Fetihten Sonra
Artık Meke'ye Saldırmanın Yasaklanması
1. Haris b. Barsa
- - (-)
25418 (1)- Haris b.
Malik b. Barsa'nın bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
Mekke'nin fethedildiği gün: ''Bu günden sonra artık kıyamete kadar Mekke'ye
savaş açılmaz'' buyurdu.
[Sahih]
Diğer tahric: Tirmizi
4/159 (1611), Humeydi (260/572) ve Beyhaki (9/214) rivayet ettiler.
25419 (2)- Haris b.
Malik b. Barsa'nın bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
Mekke'nin fethedildiği gün: ''Bu günden sonra artık kıyamete kadar Mekke'ye
savaş açılmaz'' buyurdu.
[Sahih]
25420 (3)- Haris b.
Malik b. Barsa'nın bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
''Bugünden sonra artık Mekke'ye savaş açılmaz'' buyurdu.
[Sahih]
25421 (4)- Haris b.
Malik b. Barsa'nın bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
Mekke'nin fethedildiği gün: ''Bugünden sonra artık kıyamete kadar Mekke'ye
savaş açılmaz'' buyurdu.
2. Abdullah b. Amr
- - (-)
25422- Amr b. Şuayb,
babasından, o da dedesinden bildiriyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) Mekke'yi fethettiği zaman: ''Huzaa kabilesinin Bekr oğullarına karşı
taşıyacağı silah dışında herkes silahlarını bıraksın'' buyurdu ve Huzaalıların
silah taşımasına izin verdi. ikindi namazını kıldırdıktan sonra da: ''Siz de
silahlarınızı bırakın'' buyurdu. ikinci gün Huzaa kabilesinden bir adam
Müzdelife'de karşılaştığı Bekr oğullarından bir adamı öldürdü. Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) bundan haberdar olunca bir konuşma yapmak üzere
kalktı ve şöyle buyurdu: ''Allah katında en azgın olan kiş i, Harem bölgesinde
azgınlık yapan veya kendi katilinden başkasını öldüren veya Cahiliyel den kalma
davalardan dolayı birini öldüren kişidir. ''
Adamın biri kalkıp:
"Ey Allah'ın Resulü! Filan kişi benim oğlumdur.
Cahiliyede'yken
annesiyle zina yapmıştım" deyince, Hz. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
''İslam'da bu şekilde çocuk üzerinde hak iddia etme yoktur. Cahiliyelde olan bu
tür şeylerin hükmü kalkmıştır. Çocuk, kimin yatağında doğmuşsa onundur. Zina
edene ise esleb vardır'' karşılığını verdi. Oradakiler: "Esleb
nedir?" diye sorunca, Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Taştır
(recmdir)'' buyurdu ve şöyle devam etti: ''Parmaklarda her parmak için diyet
olarak on deve, kemiği ortaya çıkaran yaralamalarda da beşer deve vardır.
[Sahih]
Diğer tahric: Ebu Davud
(2274, 3547, 4566), Tirmizi (1390, 1585) ve Nesai (5/65, 6/278, 5/57) rivayet
ettiler.
3304 (2)'de tekrar
etmiştir.
3. İbn Ömer
- - (-)
25423- İbn Ömer der ki:.
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem), Mekke'nin fetih gününde Kabe'nin
merdivenlerinde durup şöyle buyurdu: ''(Mekke'nin fethine dair) vaadini yerine
getirenı bunda kuluna yardım edip düşman topluluklarını hezimete uğratan Allah'a
hamdolsun. Bilmiş olun ki kırbaçla veya asayla bilerek öldürmeye benzeyen hata
ile öldürmenin diyeti- bir defada: ''Ağırlaştırılmış olarak diyeti'' ibaresi
geçmiştir- kırk tanesi gebe olmak üzere yüz devedir. Bilmiş olun ki
Cahiliye'den kalma bütün üstünlükler, kan gütme ve kavgaya çağırmalar -bir
defada: ''Kan gütme ve mal davaları'' ibaresi geçmiştir- bugün ayaklarımın
altındadır. Ancak hacılara su dağıtma ışı ve (Kabelye) perdedarlık yine aynı
kişilerde kalacaktır. ''
[Hasen]
Diğer tahric: Ebu Davud
(4596), İbn Mace (2628) ve Nesai (8/42) rivayet ettiler. 17109 (l)'de tekrar
etmiştir .
4. Ebu Şureyh
- - (-)
25424- Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in ashabından olan Ebu Şureyh elHuzai el-Ka'bi
anlatıyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem), Mekke'nin fetih gününde
bize Bekr oğulları ile savaşmamıza izin verdi. Hatta onlardan öcümüzü almak
için aradığımız adamı Mekke'de ele geçirdik. Sonra Hz. Nebi (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) kılıçların indirilmesini emretti. Bizden bir grup sabah vakti Harem
bölgesinde Huzeyl kabilesinden bir adamla karşılaştı ve onu öldürdü. Bu kişi
Müslüman olmak için Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e gelmekteydi.
Aynı zamanda bu kişi Cahiliye döneminde kendilerine ok atmış biri idi. Bu
sebeple onun peşinde idiler. Resulullah'a (Sallallahu aleyhi ve Sellem) gidip
iman etmesine engel oldular. Bu durum Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'e ulaşınca çok öfkelendi. Vallahi daha önce böylesine öfkelendiğini
asla görmemiştim. Bunun üzerine bizi bağışlaması için Ebu Bekr, Ömer ve Ali'nin
yanına gittik. Helak edilmiş olmaktan korkmuştuk. Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) namaz kıldıktan sonra kalkıp kendisine yakışır bir şekilde Allah'a
hamdü sena etti ve şöyle buyurdu: ''Derim ki! Şüphesiz ki Allah, Mekke'yi haram
kıldı, insanlar haram kılmadı. Bana da ancak gündüzden bir saat (bir süre)
helal kıldı. Şüphesiz ki Allah katında taşkınlık (azgınlık) bakımından
insanların en ileri gelenleri üçtür. Bunlar Harem'de adam öldürenı katilinden
başkasını öldüren ve Cahiliye döneminden kalan kan davasını güden kimselerdir.
Vallahi öldürmüş olduğunuz adamın diyetini ödeyeceğim. '' Sonra Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) adamın diyetini ödedi.
[Sahih]
Diğer tahric: Ebu Davud
4/171 (4503) ve Tirmizi4/21 (1406) rivayet ettiler.
5. İbn Abbas
- - (-)
25425- İbn Abbas'ın
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) sırtını Mültezem'e
dönerek halka hutbe verdi.
[Hasen]
Heysemi (3111) der ki:
"Hadisi Ahmed b. Hanbel rivayet etmiş olup senedinde ismi geçen Abdullah
b. el-Mu'emmel güvenilir olmakla beraber hakkında tenkit bulunmaktadır."