29- Ömer b.
el-Hattab'ın Faziletleri
1. Ukbe b. Amir
- - (-)
2734 ı - Ukbe b. Amir
der ki: Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Benden sonra bir Nebi
gelecek olsaydı bu kişi Ömer b. el-Hattab olurdu'' buyurduğunu işittim.
[Sahih]
Diğer tahric: Tirmizi,
menakib 5/619 (3686, "hasen sahih") rivayet etti.
2. Hz. Aişe
- - (-)
27342- Hz. Aişe:
"Salih kişiler zikredilecekse en başta Ömer zikredilmelidir"
demiştir.
[Sahih]
Diğer tahric: Hakim
(3/93) rivayet etti. Heysemi (9/78) der ki: "Taberani rivayet etti, isnadı
hasendir."
3. İbn Ömer
- - (-)
27343 (1)- İbn Ömer'in
bildirdiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Allah, hakkı Ömer'in
diline ve kalbine yerleştirmiştir'' buyurmuştur.
[Hasen]
Heysemi (14423) der ki:
"Taberani, el-Mu'cemu'l-evsat'ında rivayet etmiştir.
Ravileri Sahih'in
ravileridir. Abdullah b. Salih güvenilir sayılsa da zayıflığı
bulunmaktadır." 27369 (l)'de tekrar etmiştir.
27344 (2)- İbn Ömer
bildiriyor: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Allah, hakkı Ömer'in kalbine
ve diline yerleştirmiştir'' buyurdu. İnsanlar ne zaman herhangi bir konuda bir
görüş, Ömer b. el-Hattah da farklı bir görüş belirtse mutlaka Ömer'in görüşü
yönünde Kur'an ayetleri nazil olurdu.
[Sahih]
Diğer tahric: Tirmizi
(3682) ve İbn Hibban (6895) rivayet ettiler.
4. Ebu Hureyre
- - (-)
27345- Ebu Hureyre'nin
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
''Allah, hakkı Ömer'in
diline ve kalbine koymuştur'' buyurmuştur.
[Hasen]
Diğer tahric: Tirmizi
(3682, "hasen garib"), İbn Mace (2183), İbn Ebi Asım, Sünne'de
(2/518) ve Hakim (3/87) rivayet ettiler.
5. Ebu Zer
- - (-)
27346 (1)- Ubade b.
Nusey bildiriyor: Gudayf b. el-Haris, Ömer b. el-Hattab ile karşılaşınca Ömer
ona: "Gudayf en iyi gençlerden biridir" dedi. Ebu Zer, Gudayf ile
karşılaşınca ona: "Kardeşim! Bana bağışlanma dile" dedi. Gudayf: "Sen
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in ashabından birisin ve senin bana
bağışlanma dilemen gerek" karşılığını verince, Ebu Zer şöyle dedi:
"Ömer b. el-Hattab'ın: ''Gudayf en iyi gençlerden biridir'' dediğini
işittim. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) de: ''Allah, hakkı Ömer'in
diline ve kalbine yerleştirmiştir'' buyurdu."
Affan rivayetinde:
''Allah, hakkı Ömer'in diline koymuştur. Bundan dolayı Ömer hakla konuşur''
ibaresi geçmiştir.
[Sahih]
Diğer tahric: Ebu Davud
4/139 (2962) ve İbn Mace 1/40 (108) rivayet ettiler.
27347 (2)- Eyle
ahalisinden biri olan Gudayf b. el-H aris der ki: Ömer b. el-Hattab'la
karşılaştığımda bana: "En iyi gençlerden birisin!" dedi. Sonrasında
onunla birlikte olan bir adam peşimden geldi ve: "Kardeşim! Benim için
Allah'a dua et" dedi. Ona: "Allah merhametini senden esirgemesin, sen
kimsin?" diye sorduğumda: "Ben Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) ashabından Ebu Zer' im" karşılığını verdi. Ona: "Allah seni
bağışlasın! Senin bana hayır duada bulunman gerekir" dediğimde ise şu karşılığı
verdi: "Demin Ömer b. el-Hattab'ın yanından geçerken sana: ''En iyi
gençlerden birisin!'' dediğini işittim. Resulullah'ın da (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): ''Allah, hakkı Ömer'in diline koymuştur. Bundan dolayı Ömer hakla
konuşur'' buyurduğunu işittim."
[Sahih]
27348 (3)- Gudayf b.
el-Haris der ki: Ömer b. el-Hattab'la karşılaştığımda yanında birkaç arkadaşı
da vardı. İçlerinden biri peşimden geldi ve: "Ey genç! Allah sana
bereketler versin! Benim için Allah'a dua et" dedi. Ona: "Allah
merhametini senden esirgemesin, sen kimsin?" diye sorduğumda: "Ben
Ebu Zer'im" karşılığını verdi. Ona: "Allah seni bağışlasın! Senin
bana hayır duada bulunman gerekir" dediğimde ise şu karşılığı verdi:
"Ömer'in senin hakkında: ''En iyi gençlerden biridir!'' dediğini işittim.
Resulullah'ın da (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Allah, hakkı Öme6n diline
koymuştur. Bundan dolayı Ömer hakla konuşur'' buyurduğunu işittim."
[Sahih]
27349- Abdullah (b.
Mes'ud) bildiriyor: Hz. Ömer dört konuda diğer insanlardan öne geçmiştir.
Birincisi Bedir savaşında ele geçirilen esirler konusunda onların öldürülmesi
yönünde görüş belirtmesidir. Allah bu konuda: "Daha önceden Allah'tan
verilmiş bir hüküm olmasaydı, aldıklarınızdan ötürü size büyük bir azab
erişirdi"[Enfal 68] ayetini indirdi. İkincisi, hicab (örtünme)
konusundadır ki Nebi'in (Sallallahu aleyhi ve Sellem) eşlerine örtünmeleri
söylenince, Zeyneb: "Vahiy evimize inerken bizi sen mi kı
skanacaksın" karşılığını vermişti. Bunun üzerine Allah: "Nebiin hanımlarından
bir şey istediğiniz zaman perde arkasından isteyin,[Ahzab 53] ayetini indirdi.
üçüncüsü, Nebi'in (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Müslüman olmadan önce onun
hakkında: ''Allahım! İslam lı Ömerlle destekleli diye dua etmesidir. Dördüncüsü
de Ebu Bekr'in hilafeti konusunda ona ilk biat kişi olmasıdır.
[Hasen]
Diğer tahric: Dulabi,
Kuna'da (2/142), Tayalisi (250) ve Taberani, el-Mu'cemu'l-kebir'de (8828)
rivayet ettiler. Heysemi (14430) der ki: "Ahmed, Bezzar ve Taberani
rivayet etmiştir. Ravilerden Ebu Nehşel'i tanımıyorum. Ravileri
güvenilirdir."
7. Şeybe b. Osman
- - (-)
27350 (1)- Ebu Vail der
ki: Şeybe b. Osman'ın yanında oturduğumda bana şöyle dedi: "Ömer b.
el-Hattab da senin oturduğun bu yere oturdu ve: "Kabe'de (süslemelerinde)
bulunan bütün altın ve gümüşleri alıp insanlar arasında dağıtmayı düşünüyorum"
dedi. Ona: "Bunu yapamazsın! Zira senden önceki arkadaşların (Hz, Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile Ebu Bekr) bunu yapmamışlardı" dediğimde:
"Onlar kendilerine uyulacak kişilerdir" karşılığını verdi.
[Sahih]
Diğer tahric: Buhari,
hac 3/456 (1594), i'tisam 13/249 (7270) rivayet etti.
27351 (2)- Ebu Vail der
ki: Mescid'de Şeybe b. Osman'ın yanında oturduğumda bana şöyle dedi: Ömer b.
el-Hattab da senin oturduğun bu yere oturdu ve: "Kabe'de (süslemelerinde)
bulunan bütün altın ve gümüşleri alıp insanlar arasında dağıtmayı
düşünüyorum" dedi. Ona: "Bunu yapamazsın!" dediğimde:
"Neden?" diye sordu. "çünkü senden önceki arkadaşların (Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile Ebu Bekr) bunu yapmamışlardı" dediğimde:
"Onlar kendilerine uyulacak kişilerdir" karşılığını verdi.
[Sahih]