MAİDE 78 |
{77}
لُعِنَ
الَّذِينَ كَفَرُواْ
مِن بَنِي
إِسْرَائِيلَ
عَلَى لِسَانِ
دَاوُودَ
وَعِيسَى ابْنِ
مَرْيَمَ
ذَلِكَ
بِمَا
عَصَوا
وَّكَانُواْ
يَعْتَدُونَ |
78. İsrailoğullarından
kafir olanlar, Davud'un ve Meryem oğlu İsa'nın diliyle lanetlenmişlerdir. Bu,
onların isyan etmeleri ve haddi aşmalarından dolayı idi.
Yüce Allah'ın: "İsrailoğullarından
kafir olanlar, Davud'un ve Meryem oğlu İsa'nın diliyle lanetlenmişlerdir"
buyruğu ile ilgili açıklanacak tek bir husus vardır. O da; peygamberlerin
soyundan gelenler olsalar dahi, kafirlere lanet okumanın caiz olduğu nesebin
kazandırdığı şerefin, bu gibi kafirler hakkında mutlak olarak lanetlemeye engel
olmadığıdır.
"Davud'un ve Meryem
oğlu İsa'nın diliyle" buyruğunun anlamı ise: Zeburada da İncil'de de
bunlara lanet edilmiştir demektir. Çünkü Zebur Hz. Davud'un dili, İncil de Hz.
İsa'nın dili demektir. Yani Allah onlara her iki kitapda da lanet etmiştir. Bu
kelimelerin (Zebur ve İncil'in) türeyişleri daha önceden açıklanmıştır.
Mücahid, Katade ve
başkaları der ki: Onlara lanet edilmesi, maymunlara ve domuzlara
dönüştürülmeleri demektir. Ebu Malik de der ki: Hz. Davud'un diliyle lanete
uğrayanlar maymunlara dönüştürüldüler. Hz. İsa'nın diliyle lanete uğrayanlar
ise domuzlara dönüştürüldüler.
İbn Abbas da der ki:
Davud diliyle lanet edilenler Ashabu's-Sebt yani, cumartesi yasağını çiğneyenlerdir.
Hz. İsa'nın diliyle lanet edilenler ise, Hz. İsa'ya sofranın (Maidenin)
indirilişinden sonra o mucizeyi inkar edenlerdir. Buna benzer bir rivayet,
Peygamber (s.a.v.)'den de nakledilmiştir.
Şöyle de açıklanmıştır:
Muhammed (s.a.v.)'ı inkar eden öncekiler de sonrakiler de Davud ve İsa'nın
diliyle lanetlenmişlerdir. Çünkü, bunların hepsine Muhammed (s.a.v.)'ın Allah
tarafından gönderilecek bir peygamber olduğu bildirilmişti. O bakımdan bu iki
peygamber de Muhammed (s.a.v.)'a kafir olanları lanetlemişlerdir.
Yüce Allah'ın: "Bu
onların isyan etmeleri ... nden dolayı idi" buyruğuna gelince, buradaki
(...): Bu, mübteda olarak ref' mahallindedir. Yani, onlara yapılan bu lanet,
isyan etmelerinden ötürüdür. Bir mübteda takdiri de mümkündür. Yani, durumun
böyle olması, onların isyan etmelerinden dolayıdır. Nasb mahallinde olması da
mümkündür. Yani: İsyanları ve haddi aşmalarından dolayı Biz onlara bunu yaptık,
demektir.
SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E
TIKLAYIN