ANA SAYFA             SURELER    KONULAR

 

TEVBE

32

يُرِيدُونَ أَن يُطْفِؤُواْ نُورَ اللّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَيَأْبَى اللّهُ إِلاَّ

أَن يُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ

 

32. Allah'ın nurunu ağızlarıyla söndürmek isterler. Halbuki Allah kendi nurunu tamamlamaktan başka bir şeye razı değildir. Kafirler hoş görmese de.

 

"Allah'ın nurunu ağızlarıyla söndürmek isterler" O'nun tevhidine dair delalet ve belgelerini yok etmek isterler demektir.

 

Yüce Allah burada belge ve delilleri, taşıdıkları açıklamaları dolayısıyla nur gibi değerlendirmiştir. Anlamın, İslam nurunu söndürmek istiyorlar, şeklinde olduğu da söylenmiştir. Yani onlar, yalanlamaları ile Allah'ın nurunu söndürmek, dindirmek isterler.

"Ağızlar" anlamındaki; (...) kelimesi asıl tekili olan; (...)'ın çoğuludur. Çünkü, "Ağız" kelimesi aslında; (...) şeklindedir. "Havuz ve havuzlar" kelimesinde olduğu gibi.

 

"Halbuki Allah kendi nurunu tamamlamaktan başka bir şeye razı değildir" anlamındaki buyrukta nefy edatı bulunmamakla birlikte; "Başka" edatı nasıl girmiştir? Oysa Arapçada (...) şeklinde (ve Zeyd'den başka kimseyi vurmadım anlamında) bir kullanım doğru değildir.

el-Ferra buradaki; (...) edatının ifadede bir çeşit red ve inkar bulunduğu için girdiği iddiasındadır. ez-Zeccac şöyle der: İnkar ve gerçeklik bildirmenin çeşitli bölümleri olmaz. İnkar (cahd) edatları (...)'dır. Bunların ayrıca lafzen söylenen herhangi bir parça ya da bölümleri yoktur.

 

Eğer durum onun kastettiği gibi olsaydı "Zeyd'den başka kimseden tiksinmedim," demek mümkün olurdu.

 

Ancak, böyle bir itiraza uygun cevap şu olabilir: Araplar (...) ile birlikte bazı lafızları da hazfederler. Burada ifadenin takdiri şöyledir: "Allah nurunu tamamlamaktan başka hiçbir şeye razı olmaz."

 

Adiy b. Süleyman da der ki: Böyle bir takdirin; (...): Razı değildir fiilinde caiz olması, bunun men yahut imtina anlamını taşımasından dolayıdır. O bakımdan nefye benzemektedir. en-Nehhas der ki: Bu da güzel bir açıklamadır. Nitekim şair şöyle demektedir: "Benim ondan başka bir annem var mı ki, ben onu terkedecek olursam Allah benim, onun oğlu olmamdan başka bir şeyi de kabul etmiyor."

 

SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E TIKLAYIN

 

Tevbe 33

 

 

 

ANA SAYFA             SURELER    KONULAR