ANA SAYFA             SURELER    KONULAR

 

TEVBE

123

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ قَاتِلُواْ الَّذِينَ يَلُونَكُم مِّنَ الْكُفَّارِ

وَلْيَجِدُواْ فِيكُمْ غِلْظَةً وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ

 

123. Ey iman edenler! Kafirlerden size yakın olanlarla savaşın. Onlar sizde büyük bir azim ve şiddet bulsunlar. Bilin ki Allah, muhakkak takva sahipleriyle beraberdir.

 

Bu buyruğa dair açıklamalarımızı tek başlık halinde sunacağız:

 

Kafirlerle Savaş:

 

Şanı Yüce Allah, mü'minlere ne şekilde cihad edeceklerini göstermekte ve düşmanlarından yakınlık sırasına göre başlamaları gerektiğini bildirmektedir. Bundan dolayı Rasülullah (s.a.v.) önce (cihada) Araplarla başladı. Araplarla savaşı bitirdikten sonra bu sefer Şam topraklarında egemenliği bulunan Bizanslılara yöneldi.

 

el-Hasen der ki: Bu ayet-i kerime, Peygamber (s.a.v.) müşriklerle savaş ile emrolunmadan önce indirilmiştir. İşte bu buyruk, (müşriklerden yalnız) İslam'ın kabul edileceği belirtilen hükümlerden önceki tedricı hükümlerden birisidir.

 

İbn Zeyd der ki: İndirildiği dönemde bu ayet-i kerime ile kastedilenler Araplardır. Araplarla savaş sona erdikten sonra, Bizanslılarla diğerleri hakkında: ': .. Allah'a ve ahiret gününe iman ... etmeyenlerle savaşınız" (etTevbe, 29) buyruğu nazil oldu.

 

İbn Ömer'den, bununla kastedilenlerin Deylemliler olduğunu söylediği rivayet edilmiştir. Yine ondan gelen rivayete göre, önce kimlerle savaşa başlamak gerekir. Bizanslılarla mı, yoksa Deylemlilerle mi? diye sorulmuş; İbn Ömer: Bizanslılarla diye cevap vermiş.

el-Hasen der ki: Burada kastedilen Deylemlilerle, Türklerle ve Bizanslılarla savaşmaktır.

Katade der ki: Bu buyruk, yakınlık sırasına göre kafirlerle savaşmak hususunda umumi bir buyruktur.

 

Derim ki: Katade'nin görüşü ayetin zahirine uygun olan görüştür. İbnü'I-Arabi de, İbn Ömer'in dediği şekilde Deylemlilerden önce Bizanslılarla savaşılması görüşünü şu üç sebep dolayısıyla tercih etmiştir. Birincisine göre; Bizanslılar Kitap ehlidir. O bakımdan, bunlara karşı delil (diğerlerine oranla) daha çoktur ve daha kesindir. İkinci olarak, onlar bize -yani Medinelilere- daha yakındırlar. üçüncüsü ise, peygamberlerin yurtları onların toprakları içerisinde daha çoktur. Bu yurtların ellerinden kurtarılması daha bir vaciptir. Doğrusunu en iyi bilen Allah'tır.

 

"Onlar sizde büyük bir azim ve şiddet bulsunlar." Yani, çetinlik, güç ve hamiyet bulsunlar. el-Fadl, el-A'meş ve Asım'dan, "Azim ve şiddet" kelimesini "ğayn" harfi üstün ve "lam" harfini de sakin olarak okuduklarını rivayet etmektedir. el-Ferra der ki: Hicazlıların ve Esedoğullarının şivesi, "ğayn" harfi üstün şeklindedir. Temimoğulları ise ğayn harfini ötreli olarak kullanırlar.

 

SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E TIKLAYIN

 

Tevbe 124

 

 

 

ANA SAYFA             SURELER    KONULAR