باب:
قول المحدث
حدثنا أو
أخبرنا
وأنبأنا.
4. Muhaddisin Haddesenâ (Bize Tahdis Etti) , Ahbaranâ (Bize
Haber Verdi", Enbeenâ (Bize
Bildirdi) Demesi
-وقال لنا
الحميدي: كان
عند ابن عيينة
حدثنا وأخبرنا
وأنبأنا
وسمعت واحدا.
وقال ابن
مسعود: حدثنا
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم وهو
الصادق المصدوق.
وقال شقيق عن
عبد الله:
سمعت النبي
صلى الله عليه
وسلم كلمة.
وقال حذيفة:
حدثنا رسول الله
صلى الله عليه
وسلم حديثين. وقال
أبو العالية:
عن ابن عباس،
عن النبي صلى الله
عليه وسلم:
فيما يروي عن
ربه. وقال أنس:
عن النبي صلى
الله عليه
وسلم: يرويه
عن ربه عز وجل.
وقال أبو
هريرة: عن
النبي صلى
الله عليه
وسلم: يرويه
عن ربكم عز
وجل.
Humeydî bize şöyle dedi: İbn Uyeyne'ye "haddesenâ (bize
tahdis etti)", "ahbaranâ (bize haber verdi) "enbeenâ (bize
bildirdi)" ve "semi'tu (işittim)" ifadeleri aynı anlama
gelir. İbn Mes'ud "Allah Rasulü
buyurdu (haddesenâ) ki o doğru söyleyen ve sözü doğrulanandır demiştir. Şakîk, Abdullah'tan şunu rivayet etmiştir:
"Nebi s.a.v.'den bir söz işittim.
Huzeyfe de "Allah Rasulü bize iki hadis buyurdu (Haddesenâ)"
demiştir. Ebu'l-AIiye şöyle demiştir: İbn Abbas'tan, o da Nebi'den Rabbi'nin
şöyle buyurduğunu rivayet etmiştir.
Enes şöyle demiştir: "Nebi s.a.v. Rabbi'nden şunu rivayet
etmiştir. Ebu Hureyre şöyle demiştir:
"Nebi s.a.v.'in Rabbi'nden rivayet ettiğine göre.
حدثنا
قتيبة: حدثنا
إسماعيل بن
جعفر، عن عبد
الله بن
دينار، عن ابن
عمر قال:
قال
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم: (إن من
الشجر شجرة لا
يسقط ورقها،
وإنها مثل
المسلم، فحدثوني
ما هي). فوقع الناس
في شجر
البوادي، قال
عبد الله:
ووقع في نفسي
أنها النخلة،
فاستحييت، ثم
قالوا: حدثنا
ما هي يا رسول
الله؟ قال: (هي
النخلة).
[-61-] İbn Ömer'den rivayet edildiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) şöyle buyurmuştur. "Ağaçlar arasında bir ağaç vardır ki yaprağı
düşmez. Bu ağaç müslümana benzer. Bana bu ağacın ne olduğunu söyleyiniz".
İnsanlar çöl ağaçlarını saymaya başladılar. (Abdullah b. Ömer
diyor ki:) Aklıma onun hurma ağacı olduğu geldi. Ancak utandığımdan bunu
söylemedim. Daha sonra ashab-ı kiram: "Ey Allah'ın Resulü onun ne olduğunu
bize bildir" dediler. Bunun üzerine Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem): O
hurma ağacıdır" buyurdu.
Tekrar: 62, 72, 131, 2209, 4698, 5444, 5448, 6122, 6144.
AÇIKLAMA: Hurma ağacı ile Müslümanın benzeştiği yön,
ağacın yaprağının düşmemesidir. Bunu Haris İbn Ebu Usâme'nin İbn Ömer'den
diğer bir yolla yaptığı rivayet göstermektedir. O rivayet şöyledir: İbn Ömer
şöyle demiştir: Birgün Resulullah'ın yanında iken o şöyle buyurdu:
"Mu'min, yaprakları dökülmeyen bir ağaca benzer. Bu ağacın ne olduğunu
biliyor musunuz?" Ashab-ı kiram "Hayır" deyince Nebi s.a.v. O
hurma ağacıdır. Onun yaprağı dökülmez. Mu'minin de duası dökülmez (geri
çevrilmez)".
Buhârî Et'ime (Yiyecek) bölümünde A'meş'ten şunu rivayet
etmiştir: Bana Mücâhid, İbn Ömer'in şöyle dediğini aktardı: Biz Nebi s.a.v.'in
yanında iken ona cummâr/hurma göbeği getirildi. Bunun üzerine o "Gerçekten
ağaçlar içinden bereketi Müslüman'ın bereketi gibi olanı vardır" buyurdu.
Bu, öncekinden daha genel bir ifadedir.
Hurmanın bereketi bütün parçalarında mevcut, bütün hallerinde
devamlıdır. Çıktığı andan kuruduğu ana kadar türlü hallerde yenilir. Daha
sonra da bütün parçalarından yararlanılır. Örneğin çekirdekleri hayvanlara yem
olarak verilir, liflerinden urgan yapılır. Bunun gibi pek çok yararı vardır.
İşte aynı şekilde müslümanın bereketi de tüm durumlarda geneldir. Onun yararı
hem kendisi hem de başkaları için ölümünden sonra bile devam eder.
Burada Nebi s.a.v.'in sorusu üzerine sahabe-i kiram hurma
ağacını düşünmeyerek, göllerdeki ağaçların isimlerini hatırlamaya ve soruya bu
şekilde cevap vermeye çalışmışlardır.
"Aklıma bunun hurma ağacı olduğu geldi. Ancak utandığımdan
bunu söyle-yemedim": Yani "bunun hurma ağacı olduğunu söylemek
istedim ancak bir de baktım ki oradakilerin en küçüğü benim". Nâfi'in
rivayetine göre İbn Ömer şöyle demiştir: Baktım ki Ebu Bekir ile Ömer
konuşmuyor ben konuşmayı hoş görmedim. Oradan kalkınca Ömer'e
"baba..." dedim. Mâlik'in rivayetine göre İbn Ömer şöyle demiştir:
Babama aklımdan geçeni söyledim. Bana; "Onu söylemiş olmanı şunun
şunun...benim olmasından daha çok isterdim" dedi.
Hadisten Çıkan
Bazı Sonuçlar
Bu hadiste yukarıda açıklananlar dışında da bazı sonuçlar yer
almaktadır:
Alimin (hocanın) öğrencilerin zihnini imtihan etmesi,
anlamadıkları noktayı açıklaması. Ebu Davud'un Muâviye aracılığı ile Nebi
s.a.v.'den rivayet ettiği "Nebi s.a.v. çetrefil şeyleri sormayı
yasakladı" hadisine gelince bu hadisi rivayet edenlerden biri olan Evzâî
burada kasdedilenin zor sorular olduğunu söylemiştir. Bu, yararı olmayan
sorulara yahut da soru sorulan kişiyi sıkıntıya sokmak ve zora düşürmek için
sorulan sorulara bağlanır.
Yine bu hadis, ilimde anlayış sahibi olmaya teşvik etmektedir.
Utangaçlık, bir yararı elden kaçırmaya yol açmadığı sürece
müstehaptir. Bu sebeple Hz. Ömer oğlunun soru karşısında susmamış olmasını
temenni etmiştir.
Hurma ağacı ve meyvesinin bereketine işaret vardır.
Hurma göbeğinin alım-satımı caizdir. Çünkü yenmesi helal olan
şeyin alım-satımı da helaldir. Bu yüzden Buhârî alım-satımlar bölümüne de
bununla ilgili başlık koymuştur.
Hurma göbeği cummar toplamak caizdir.
Buhârî bu hadisi Tefsir bölümünde "Görmedin mi Allah nasıl
bir misal getirdi: Güzel bir sözü, kökü (yerde) sabit, dalları gökte olan
güzel bir ağaca (benzetti) [İbrahim 24] âyetinin tefsirinde de zikretmiş ve
burada kasdedilen ağacın hurma olduğuna işaret etmiştir. Bu el-Bezzâr'ın; Musa
İbn Ukbe, Nâfi', îbn Ömer yoluyla rivayet ettiği-şu hadiste açık olarak İfade
edilmiştir: Nebi s.a.v. bu ayeti okuyarak "Bu ağacın hangi ağaç olduğunu
biliyor musunuz?" diye sordu. İbn Ömer diyor kî: "Ben bunun hurma
ağacı olduğunu anladım. Ancak yaşım ufak olduğu için bunu söylemedim. Daha
sonra Hz. Peygamber Bu hurma ağacıdır" dedi.
Bu hadisle yukarıdakinin arası şöyle bulunur: Nebi s.a.v.'e
hurma göbeği getirildi. O yukarıdaki âyeti okuyarak hurmayı yemeye başladı.
Sonra da "Ağaçlardan öylesi vardır ki yaprağı dökülmez. buyurdu.
İbn Hibban'ın; Abdülaziz İbn Müslim, Abdullah İbn Dinar, İbn
Ömer aracılığıyla rivayetine göre Nebi s.a.v. şöyle buyurmuştur: "Bana
Mu'mine benzeyen ağacı kim söyleyecek?".
Bu hadis, birbirine benzetilen şeylerin her açıdan benzer
olmasının gerekmediğini göstermektedir. Çünkü cansızlardan hiçbir şey mü'mine
benzemez ve denk olamaz.
Bu hadis büyüğe saygı duyma ve küçüğün konuşma konusunda
babasına öncelik verip, doğru olduğunu düşünse bile aklına gelen şeyi hemen
söylememesi gerektiği konusunu da içermektedir.
Yine bu hadis bazen büyük bir âlimin kendisinden alt seviyede
olan kimsenin idrak ettiği bir şeyi idrak edemeye bileceğini göstermektedir.
Çünkü ilim Allah vergisidir. Ailah lütfunu dilediğine verir.
İmam Mâlik bu hadisi şunun için delil getirmiştir: Kişi aslen
Allah için bir iyilik yapsa, sonra da kalbine yaptığı bu iyilikten dolayı
övülme isteği gelse, bu durum o iyiliği zedelemez. Bu, Hz. Ömer'in
temennisinden anlaşılmaktadır. İnsanın doğasında kendisi ve çocuğu için
iyiliği isteme özelliği vardır. Yine Hz. Ömer'in temennisi, küçüklüğüne rağmen
çocuğunun üstünlüğünün ortaya çıkması, Nebi s.a.v.in ona karşı ilgisinin
artması, Nebi s.a.v.'in ona anlayış sahibi olması için dua etmesidir.
Bu hadis dünyanın Hz. Ömer gözünde ne Ölçüde değersiz olduğunu
da göstermektedir. Çünkü o, oğlunun tek bir meseleyi anlamasını, miktarının
çokluğu ve fiyatının yüksekliğine rağmen kızıl tüylü develere sahip olmaya
yeğlemiştir.
باب:
طرح الإمام
المسألة على
أصحابه
ليختبر ما
عندهم من
العلم.
5. İmam'ın, Bilgilerini Ölçmek Üzere Arkadaşlarına Bir Soru
Sorması
62 - حدثنا
خالد بن مخلد:
حدثنا سليمان:
حدثنا عبد الله
بن دينار، عن
ابن عمر، عن النبي
صلى الله عليه
وسلم قال: (إن
من الشجر شجرة
لا يسقط
ورقها، وإنها
مثل المسلم،
حدثوني ما هي).
قال: فوقع
الناس في شجر
البوادي، قال عبد
الله: فوقع في
نفسي أنها
النخلة، ثم
قالوا: حدثنا
ما هي يا رسول الله؟
قال: (هي
النخلة).
[-62-] İbn Ömer şunu rivayet etmiştir: Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) şöyle buyurdu: Ağaçlardan bir ağaç vardır ki yaprağı dökülmez. Bu ağaç
Müslümana benzer. Bana onun ne olduğunu söyleyiniz"
Bunun üzerine insanlar çöllerdeki ağaçları saymaya başladılar.
(Abdullah diyor ki) "Benim aklıma hurma ağacı geldi." Daha sonra
oradaki ashab: "Ey Allah'ın Resulü bize o ağaç hangi ağaçtır, anlatır
mısın?" dediler. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) de: "O, hurma
ağacıdır" buyurdu.