DEVAM:
5. Bir Elbise İle Namaz Kılanlar Onu Omuzlarına Örtsün
حدثنا
أبو نعيم قال:
حدثنا شيبان،
عن يحيى بن أبي
كثير، عن
عكرمة قال:
سمعته، أو كنت
سألته قال:
سمعت أبا
هريرة يقول: أشهد
أني سمعت رسول
الله صلى الله
عليه وسلم
يقول: (من صلى
في ثوب واحد،
فليخالف بين
طرفيه).
[-360-] Yahya b. Ebî Kesîr, İkrime'den şöyle nakletmiştir: Ebu Hureyre'nin
şöyle dediğini işittim: Şehadet ederim ki, Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
şu şekilde buyurduğunu duydum: 'Kim bir elbise ile namaz kılarsa, elbisenin iki
ucunu birbirinin üstüne çaprazlama atsın!"
AÇIKLAMA: (Kim bir elbise ile namaz kılarsa) Çoğunluk
buradaki emrin müstehap bir hükme, bir Önceki hadiste geçen nehyin ise tenzihen
mekruh bir duruma delalet ettiği kanaatindedir. Bu konuda Ahmed b. Hanbel şöyle
demiştir: "(İzarının iki ucunu çaprazlama bağlayabilecek) durumda olan
kimse, bunu yapmadığı takdirde namazı kabul olmaz." Görüleceği üzere
Ahmed b. Hanbel, elbisenin uçlarının birbirinin üzerine atılmasını namazın
şartlarından saymıştır. Bir başka nakle göre ise, bu şekilde namaz kılan
kimsenin namazının sahih, ama kendisinin günahkar olacağını söylemiştir. Buna
göre, tek elbiseyle namaz kılan kimsenin elbisesinin uçlarını bağlamasını
namazdan ayrı bir farz olarak telakki etmiştir.
Kirmânî şöyle demiştir: "Hadisteki nehiyden ilk akla gelen,
bir parça elbise ile namaz kılan kimsenin, elbisesinin uçlarını bağlamamasının
haram olduğudur. Ancak, elbisenin uçlarının bağlanmamasının caiz olduğuna dair
icma gerçekleşmiştir." Kirmânî'nin söyledikleri bundan İbarettir. Ancak
mesele ayrıntılı bir şekilde ele alınmalıdır. Eğer elbise geniş ise, iki ucunun
bağlanması gerekir. Yok eğer dar ise, omuza atılmasına gerek yoktur. İbnu
Münzİr bu görüşü tercih etmiştir. Bu şekilde, bu babın kendisinden sonra gelen
"Dar Elbise İle Namaz Kılmak" konusuyla münasebeti ortaya çıkar.