SAHİH-İ BUHARİ

Bablar - Konular - Numaralar

KİTABU’S SALAT

<< 243 >>

باب: إذا صلى في ثوب له أعلام، ونظر إلى علمها.

14. Nakışlarına Bakıp Durarak Nakışlı Elbise İle Namaz Kılmak

 

حدثنا أحمد بن يونس قال: حدثنا إبراهين بن سعد قال: حدثنا ابن شهاب، عن عروة، عن عائشة: أن النبي صلى الله عليه وسلم صلى في خميصة لها أعلام، فنظر إلى أعلامها نظرة، فلما انصرف قال: (اذهبوا بخميصتي هذه إلى أبي جهم، وأتوني بأنبجانية أبي جهم، فإنها ألهتني آنفا عن صلاتي).وقال هشام بن عروة، عن أبيه، عن عائشة: قال النبي صلى الله عليه وسلم: (كنت أنظر إلى علمها وأنا في الصلاة، فأخاف أن تفتنني).

 

[-373-] Aişe (r.anha)'den şöyle nakledilmiştir; "Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem) üzerinde motif bulunan hamîsa adlı bir elbise ile namaz kılarken bir an gözü, motiflere daldı. Namazını bitirince: Bu elbisemi Ebu Cehm'e götürün, bana da onun enbicâniyesini getirin! Çünkü biraz önce bu elbise, namazda iken beni oyaladı' dedi."

 

Aişe (r.anha)'den Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in şöyle buyurduğu nakledilmiştir: "Namazda iken elbisenin nakışlarına bakıyordum. Beni ibadetimden alıkoymasından endişe ettim.

 

Tekrar: 752, 5817.

 

 

AÇIKLAMA:     (Hamîsa) üzerinde iki çizgi bulunan kare şeklinde bir elbisenin adıdır. Enbi-caniye ise üzerinde motif olmayan kalın bir elbisedir.

 

(Ebu Cehm); asıl adı Ubeydullah b. Huzeyfe'dir. Âmir diye de çağrılırdı. Kureyş kabilesine bağlı Adiyy oğullanna mensup meşhur bir sahâbîdir. Hz. Pey­gamber kendisine hamisayı Ebu Cehm hediye ettiği için ona göndermiştir. İbn Battal şöyle demiştir: "Ondan başka bir elbise isteyerek, hedi­yesini iade etmiştir.Çünkü iade sebebinin onu beğenmemek olmadığını bildir­mek istemiştir... Buna göre hediye eden vazgeçmemek suretiyle, hediyesi kendi­sine iade edilirse her hangi bir rahatsızlık duymadan kabul etmesi gerekir."

 

(namazda iken beni oyaladı); Bu ifade, tam olarak huşu içinde namaz kıl­mama mani oldu anlamına gelir. İbn Dakiki’l-İyd şöyle demiştir: "Bu hadis, Nebi s.a.v.'in namazın gereği gibi kılınmasına ne kadar önem verdiğini gösterir. Ayrıca namazdaki huşuya zarar verme ihtimali bulunan şey­lere karşı ne kadar temkinli olduğuna delalet eder. Hamisayı Ebu Cehm . gön­dermesi, onun namaz kılarken bu elbiseyi kullandığını göstermez. Hz. Peygam­ber'in Hz. Ömer'e gönderdiği ipek elbise olayında da benzer durum söz konusudur. Çünkü Allah Resulü Hz. Ömer'e 'Onu sana giymen için göndermedim' buyurmuştur."

 

Bu hadisten, namazda İnsanı meşgul eden, boya, nakış vs. gibi şeylerin kul­lanılmasının mekruh olduğu sonucuna varılmıştır. Yine bu hadise göre, arka­daşlardan hediye kabul etmek, hediyeyi iade etmek ve onlardan bir şeyler İste­mek caizdir. Ayrıca bu rivayet, diğer insanlar bîr yana, temiz kalpli insanlar ile iç dünyaları pak kimselerin bile resim vs. gibi şeylerden etkilendiğini gösterir.