باب: الصلاة
في مسجد السوق.
87. Pazardaki Camide Namaz Kılmak
-وصلى
ابن عون في
مسجد في دار
يغلق عليهم
الباب.
İbn Avn, üzerlerine kapıların kapatıldığı bir binada tahsis
edilen mescidde namaz kıldı.
حدثنا
مسدد قال:
حدثنا أبو
معاوية، عن
الأعمش، عن
أبي صالح، عن
أبي هريرة، عن
النبي صلى الله
عليه وسلم قال:
(صلاة
الجميع تزيد
على صلاته في
بيته، وصلاته في
سوقه، خمسا
وعشرين درجة،
فإن أحدكم إذا
توضأ فأحسن،
وأتى المسجد،
لا يريد إلا
الصلاة، لم
يخط خطوة إلا
رفعه الله بها
درحة، وحط عنه
خطيئة، حتى
يدخل المسجد،
وإذا دخل
المسجد، كان
في صلاة ما
كانت تحبسه،
وتصلي - يعني - عليه
الملائكة، ما
دام في مجلسه
الذي يصلي فيه:
اللهم اغفر
له، اللهم
ارحمه، ما لم
يحدث فيه).
[-477-] Ebu Hureyre (r.a.) Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in şöyle
buyurduğunu nakletti: "Kişi'nin cemaatle kıldığı namaz, evinde ve pazarda
/ dükkanında (tek başına) kıldığı namazdan yirmibeş kat daha üstündür.
İçinizden biri abdeste niyet eder, güzelce abdest alır, sonra da sadece namaz
kılmak gayesiyle camiye gelirse, camiye kadar attığı her adımda Allah onu bir
derece yükseltir ve günahlarından birini siler. Camiye girince ise, namaz için
kaldığı sürece namaz kılıyor demektir. Namaz kıldığı yerde kaldığı ve abdestini
bozarak meleklere eziyet etmediği sürece Melekler onun için: Allah'ım onu
bağışla! Allah'ım ona merhamet et diye dua ederler."
Hadisin bu şekilde tercümesi için bk. Kastalânî, İrşâd, II, 157.
[Mütercim]
AÇIKLAMA: (Pazardaki Camide Namaz Kılmak): İmam Buhârî
bu başlık ile, pazarların en şerli, camilerin de en hayırlı mekanlar olduğuna
dair varid olan hadise işaret etmiştir. Bu hadisi Bezzâr ve daha başkaları
tahriç etmiştir. Ancak hadisin senedi sahih değildir. Sahih olsaydı bile,
pazarlara cami yapılmasına manî olmazdı. Çünkü caminin yapıldığı yer, mescide
dönüşünce hayırlı bir yer olur.
İbnü'l-Müneyyİr şöyle demiştir: "Konu başlığının pazarlarda
namaz kılmayan İbn Ömer hadisîyle ilişkisi şu şekilde kurulabilir: İmam Buhârî,
bu rivayet ile, bazılarının İbn Avn'ın mahcur olmasından/tek başına bir yerde
tek bir oda edinerek yaşamasından hareketle, birilerinin pazar yerlerine cami
yapılmasının yasak olduğu vehmine kapılmasına mani olmak için, söz konusu
mekanlara da cami yapılmasının caiz olduğuna İşaret etmek istemiştir. Çünkü İbn
Ömer üzerlerine kapıları kapatılmış bir evde namaz kılmıştı. Bir kimsenin bir
evde tek başına yaşaması ve kapısının kapalı olması o mekanın cami yapılmasına
engel değildir.
Kirmani şöyle demiştir: "Belki de Buhârî'nin gayesi,
insanların rahatça girip Çıkma imkanının bulunmadığı evlerin bir bölümünün cami
olarak kullanılmasını yasaklayan Hanefîler'e cevap vermektir." Ancak
Hanefîler'in kitaplarına baktığımız zaman bunun haram değil, mekruh olduğunu
görürüz.
Böylece Ebu Hureyre hadisine göre pazarlarda kılınan namazların
dînen uygun olduğu ortaya çıkar. Pazarlarda tek başına namaz kılmak caiz
olunca, buralarda cemaatle namaz kılınması için cami yapmak haydi haydi caiz
olur. İbn Battal da bu görüşte olduğunu ifade etmiştir.
باب: تشبيك
الأصابع في
المسجد وغيره.
88. Camide Ve Diğer Yerlerde Parmakları Kenetlemek
حدثنا
حامد بن عمر،
عن بشر: حدثنا
عاصم: حدثنا واقد،
عن أبيه، عن
ابن عمر، أو
ابن عمرو: شبك
النبي صلى
الله عليه
وسلم أصابعه.
[-478 - 479-] İbn Ömer veya İbn Amr'dan nakledildiğine göre Nebi Sallallahu
Aleyhi ve Sellem parmaklarını birbirine geçirmiştir.
Tekrar: 480.