باب: يكبر
وهو ينهض من
السجدتين.
144. Secdeleri Bitirip Kıyama Kalkarken Tekbir Getirmek
-وكان
ابن الزبير
يكبر في نهضته.
Abdullah İbnü'z-Zübeyr secdelerden kalkarken tekbir getirirdi
حدثنا
يحيى بن صالح
قال: حدثنا
فليح بن
سليمان، عن
سعيد بن
الحارث قال: صلى
لنا أبو سعيد،
فجهر
بالتكبير حين
رفع رأسه من
السجود، وحين
سجد، وحين
رفع، وحين قام
من الركعتين،
وقال: هكذا
رأيت النبي
صلى الله عليه
وسلم.
[-825-] Saîd İbnü'l-Hâris şöyle demiştir: "Bir gün bize Ebu Saîd
namaz kıldırmıştı; secdeden başını kaldırdığında, secdeye gittiğinde, secdeden
kıyama kalktığında ve ilk iki rekatı kılıp üçüncü rekata kalkarken sesli bir
şekilde tekbir getiriyordu. Sonra da bize şöyle demişti: Ben Resûlullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem'İn namaz'ı bu şekilde kıldığını gördüm."
حدثنا
سليمان بن حرب
قال: حدثنا
حماد بن زيد قال:
حدثنا غيلان
بن جرير، عن
مطرف قال: صليت
أنا وعمران
صلاة، خلف علي
بن أبي طالب
رضي الله عنه،
فكان إذا سجد
كبر، وإذا رفع
كبر، وإذا نهض
من الركعتين
كبر، فلما
سلم، أخذ
عمران بيدي
فقال: لقد صلى
بنا هذا صلاة
محمد صلى الله
عليه وسلم، أو
قال: لقد
ذكرني هذا صلاة
محمد صلى الله
عليه وسلم.
[-826-] Mutarrif İbn Abdullah şöyle demiştir: "İmrân İbn Husayn
(r.a.) ile birlikte Ali (radiyallahu anh)'in arkasında namaz kılmıştık; secde
ettiğinde, secdeden doğrulduğunda ve İlk İki rekatı bitirip üçüncü rekata kalktığında
tekbir getiriyordu. Selâm verip namazı bitirdiğinde İmrân İbn Husayn elimi
tutarak bana şöyle dedi: Ali (r.a.) bize
aynen Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in namazını kıldırdı başka bir rivayete göre Alî (r.a.) bana
Resûlullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in kıldırdığı namazları
hatırlattı."
AÇIKLAMA: İmam Buhârî'nin secdeleri bitirip kıyama
kalkarken tekbir getirmek başlığı altında ele aldığı bu konuyla ilgili olarak
âlimlerin çoğunluğunun görüşü şöyledir: Namaz kılan bir kimse intikal anında
(eğilme veya kalkma anlarında) tekbir getirmeye başlar (hareketin başlamasıyla
tekbire başlayıp hareketin bitmesiyle tekbiri de bitirmek). Fakat İmam Mâlik'in
ilk teşehhüdden üçüncü rekata kalkılırken getirilen tekbirle ilgili olarak
farklı bir görüş benimsediği nakledilmiştir; Muvatta'da nakledildiğine göre Ebu
Hureyre ve Abdullah İbn Ömer gibi bazı sahâbîler kıyamda iken tekbir
getirmişlerdir.