SAHİH-İ BUHARİ

Bablar - Konular - Numaralar

EBVABU’L-AMELİ Fİ’S-SALAT

<< 610 >>

باب: مسح الحصا في الصلاة.

8. Namazda (Secde Yerinden Eliyle) Taşları Uzaklaştırma

 

حدثنا أبو نعيم: حدثنا شيبان، عن يحيى، عن أبي سلمة قال: حدثني معقيب: أن النبي صلى الله عليه وسلم قال، في الرجل يسوي التراب حيث يسجد، قال: (إن كنت فاعلا فواحدة).

 

[-1207-] Muaykib (r.a.) şöyle demiştir: Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem secde ettiği yerdeki toprağı düzelten adam'a: "Şayet böyle yapacaksan bir kere yap" demiştir.

 

 

AÇIKLAMA:     Sünen yazarları bu hadisi Ebu Zer'den şu lafızla rivayet etmişlerdir: "Sizden biri namaza durduğunda karşısında rahmet bulunur. Bu yüzden (eli ile secde edeceği yerdeki) taşları süpürmesin." Burada "namaza durduğunda" denildiği için namazdan önce secde yerindeki taşları eli ile süpürmek yasak değildir. Hatta namazda zihninin bununla meşgul olmaması için böyle yapması daha evladır.

 

Önemli Bilgi: Hadislerde secde yerindeki "taş" ve "toprağın" temizlenmesi o günkü mescitlerdeki yaygın durum göz önüne alınarak söylenmiştir. Hükmün bunlara bağlanması; kum, toz-toprak gibi üzerinde namaz kılınan diğer şeyleri gidermeyi engellemez.

 

Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem   bu sözü bir erkeğe söylemiş olmakla bir­likte hüküm tüm mükellefler hakkında geçerli genel bir hükümdür.

 

Nevevî namazda İken taş vb. şeylerin elle temizlenmesinin mekruh olduğu konusunda görüş birliği bulunduğunu söylemiştir. Öyle görünüyor ki bunun mekruh olma sebebi, huşûyu korumak veya namazda fazlaca harekette bulun­mayı önlemektir. Ancak yukarıdaki Ebu Zer hadisine göre, bunun gerekçesinin kişinin namazda iken yüz yüze bulunduğu rahmet ile kendi arasına engel koy-mamasıdır.

 

İbn Ebî Şeybe, Ebû Salih es-Seman'dan şunu rivayet etmiştir: Secde ettiğin­de taşları temizleme. Çünkü her taş, üzerinde secde edilmesini ister. Bu da diğer bir gerekçedir.

 

Kadı İyaz şöyle demiştir: Selef (ilk dönem alimleri) namazdan çıkmadan Ön­ce alnın silinmesini mekruh görmüşlerdir.

 

 

باب: بسط الثوب في الصلاة للسجود.

9. Namazda Secde Etmek İçin Elbiseyi Yaymak

 

حدثنا مسدد: حدثنا بشر: حدثنا غالب، عن بكر بن عبد الله، عن أنس بن مالك رضي الله عنه قال: كنا نصلي مع النبي صلى الله عليه وسلم في شدة الحر، فإذا لم يستطع أحدنا أن يمكن وجهه من الأرض، بسط وجهه فسجد عليه.

 

[-1208-] Enes İbn Malik r.a. şöyle demiştir: "Biz sıcakların şiddetli olduğu zamanda Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem ile namaz kılardık. Bizden biri (sıcağın şiddetinden) alnını yere koyamadığında elbisesini yayar ve bunun üzerine secde ederdi."