SAHİH-İ BUHARİ

Bablar - Konular - Numaralar

KİTABU’L-CENAİZ

<< 625 >>

باب: غسل الميت ووضوئه بالماء والسدر.

8. Ölüyü Su Ve Sidr İle Yıkamak Ve Abdest Aldırmak

 

-وحنط ابن عمر رضي الله عنهما ابنا لسعيد بن زيد، وحمله وصلى، ولم يتوضأ. وقال ابن عباس رضي الله عنهما: المسلم لا ينجس حيا ولا ميتا. وقال سعيد: لو كان نجسا ما مسسته. وقال النبي صلى الله عليه وسلم: (المؤمن لا ينجس).

İbn-i Ömer r.a., Saîd İbn Zeyd'in çocuğunu hanut ile yıkadı ve taşıdı. Namazını kıldı, (yeniden) abdest almadı.

İbn Abbas r.a. şöyle dedi: "Müslüman ne hayatta iken ne de ölünce necis olur."-Sa'd şöyle dedi: "Şayet necis olsaydı, ben ölüye dokunmazdım." -Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle buyurdu: "Mu'min necis olmaz."

 

حدثنا إسماعيل بن عبد الله قال: حدثني مالك، عن أيوب السختياني، عن محمد بن سيرين، عن أم عطية الأنصارية رضي الله عنها قالت: دخل علينا رسول الله صلى الله عليه وسلم، حين توفيت ابنته، فقال: (اغسلنها ثلاثا، أو خمسا، أو أكثر من ذلك إن رأيتن ذلك، بماء وسدر، واجعلن في الآخرة كافورا، أو شيئا من كافور، فإذا فرغتن فآذنني). فلما فرغنا آذناه، فأعطانا حقوه، فقال: (أشعرنها إياه). تعني إزاره.

 

[-1253-] Ümmü Atiyye el-Ensariyye r.anha şöyle demiştir; Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in kızı (Zeyneb) vefat ettiğinde o bizim yanımıza gelip şöyle buyurdu: "Onu üç, beş veya gerekirse daha fazla su ve sidr ile yıkayın. Sonuncu yıkamaya kafur (veya kafurdan bir miktar) katın. Yıkamayı bitirdiğinizde bana haber verin."

 

Yıkamayı bitirdiğimizde ona haber verdik. Bize gömleğini verdi ve "Bunu vücuduna sarın" buyurdu.

 

Diğer tahric: Tirmizi, Cenaiz; Müslim, Cenaiz

 

 

AÇIKLAMA:     Nevevi, ölüyü yıkamanın farz-ı kifaye olduğu konusunda icma bulunduğunu nakletmiştir. Bu, büyük bir yanılgıdır. Çünkü bu konuda Malikîler arasında herkesçe bilinen bir görüş ayrılığı bulunmaktadır. Hatta Kurtubî Müslim Şerhinde bunun sünnet olduğu görüşünü benimsemiştir. Ancak çoğunluk bunun vacip olduğunu söylemiştir. İbn Arabî, bu konuda Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in sözü ile fiili aynı noktada buluştuğu halde, bunun farz olduğunu kabul etmeyenlerin görüşünü reddetmiştir.

 

Zeyn İbnü'l-Müneyyir şöyle demiştir: Buharî konu başlığında su ve sidr'i birlikte yıkamada kullanılan şey olarak zikretmiştir. Bu, konu ile ilgili hadise uygundur. Çünkü "su ve sidr" ifadesi Nebi s.a.v.'in "onu yıkayın" sözüne bağlıdır. Bu hadisten ilk anda her bir yıkamada sidrin suya katılması anlaşılmak­tadır. Yine bu hadis, ölünün yıkanmasının dînî temizlik için değil, mutlak temizlik için olduğunu göstermektedir. Çünkü kendisine sidr eklenen su, taharet için kullanılmaz.

 

Suya sidr eklendi diye suyun "kendisine bir şey katılan su"ya dönüştüğü kabul edilmeyebilir. Çünkü sidr, suyun niteliğini değiştirmemiş olabilir. Zira her defasında cenazenin önce sidr ile ovalanıp sonra su ile yıkanmış olması mümkündür. Haberde kullanılan ifade bu ihtimali devre dışı bırakmamaktadır.

 

Bu konudaki en üstün rivayet, Ebu Davud'un Katade aracılığıyla İbn Sirin'den rivayetidir. Buna göre İbn Sîrîn ölüyü iki defa su ve sidr ile yıkar, üçüncüde ise su ve kafurla yıkardı. İbn Abdilber şöyle demiştir: "İbn Sirin tabiîn içinde bu konuyu en iyi bilen kişidir" denilirdi.

 

Çoğunluğa göre ölünün yıkanması, gerekçesi akılla bilinemeyecek (taabbudi) bir yıkamadır. Vacip ve mendup gusüllerde gerekli olan şey ölü yıkamada da gerekli olur.

 

Diğer bir görüşe göre, ölünün yıkanması onda cünüplük bulunması ihtimaline binaen ihtiyaten meşru kılınmıştır. Ancak bu itiraza açıktır. Çünkü bu durumda ergenlik çağından önce ölen çocukların yıkanmasının meşru olmaması gerekir. Oysa bu icmaya aykırıdır.

 

Hanut, yalnızca ölü için kullanılan bir güzel kokudur.

 

İbn Abbas'ın konu başlığında geçen sözünü Said İbn Mansur muttasıl bir senetle şu şekilde rivayet etmiştir: Bize Süfyan, Amr İbn Dinar'dan, o Ata'dan, o İbn Abbas'tan şunu bildirdi: "Ölülerinizi necis kabul etmeyin. Çünkü mu'min diri iken de ölü iken de necis olmaz." Bu hadisin senedi sahihtir.

 

Sa'd'ın "Ölü necis olsaydı ben ona dokunmazdım" sözünden şu sonuç çıkar: imam bir fiil yaptığında, başkalarının bunun gerekçesini anlamayıp zihinlerinin karışacağını anlarsa, yanlış yorumlarda bulunmamaları için işin gerçeğini onlara öğretir.

 

Nebi s.a.v.'in "Mu'min necis olmaz" sözü Ebu Hureyre r.a.'in rivayet ettiği uzunca bir hadisin bir parçasıdır. (286.hadis) Bu hadis'in bu konuda delil getirilme gerekçesİ şudur: Kişi öldüğünde ölümle ondan iman niteliği kalkmaz. Bu nitelik devam ettiği zaman da kişi necis olmaz. İbn Abbas'ın daha önce geçen hadisi bumu açıklamıştır.

 

Buhari'nin rivayetlerinde, burada Nebi s.a.v.'in yıkanmasını emrettiği kızının ismi geçmemektedir. Meşhur görüşe göre bu, Ebu'l-as'ın hanımı Zeyneb'dir. Zeyneb r.a. Nebi s.a.v.'in en büyük kızıdır. Taberî'nin belirttiğine göre o hicri. 8. yılın başında vefat etmiştir.

 

Müslim'de Ümmü Atiyye'den yapılan rivayette Zeynep ismi açık olarak yer almıştır. Bu rivayet şöyledir: Resulullah'ın (s.a.v.) kızı Zeynep vefat ettiğinde Resulullah bize "onu ...yıkayınız." buyurdu.

 

İbn Bezîze şöyle demiştir: Nebi s.a.v.'in, kızı Zeyneb'İn yıkanmasını emretmesi, ölünün yıkanmasının farz olduğuna delil olarak getirilmiştir. Ölünün yıkanmasının farz olup olmadığı konusundaki görüş ayrılığı şuraya dayanmaktadır: Nebi s.a.v.'in "gerekli görürseniz" ifadesi "yıkamayı gerekli görürseniz yıkayın" anlamınamı gelir, yoksa "üçten fazla yıkamayı gerekli görürseniz daha fazla yıkayın" anlamınamı gelir? Tercihe şayan olan ikincisidir.

 

İbn Dakîki'l-îyd şöyle demiştir: Ancak alimler arasındaki meşhur görüşe göre "üç kere yıkayın" emri gereklilik ifade etmez.

 

Nevevî şöyle demiştir: Nebi s.a.v.'in "üç kere veya beş kere yıkayın" emri şu anlama gelir: "Tek sayıda yıkayın, bu da üç kere olsun. Şayet daha fazla yıkamaya İhtiyaç olursa beş olsun." Özetle burada tek sayıda yıkama istenmektedir. Üç kere yıkamak ise müstehaptır. Üç kere yıkamayla temizlik sağlanırsa daha fazla yıkamak meşru olmaz. Temizlik sağlanmazsa temizleninceye kadar tek sayıda arttırılır. Bir kere bütün bedeni yıkamak farzdır

 

İbnü'l-Arabî şöyle demiştir: Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in "su ve sidr ile yıkayın" sözü, suya bir şey eklendiğinde suyun özelliğini değiştirmiyorsa onunla temizlik yapılabileceğini gösteren temel delildir. Bu şu görüşe dayanır: "Ölünün yıkanması taharet içindir."

 

Ölünün etrafa güzel koku veren kafurla yıkanmasının hikmeti bir görüşe göre gelen melekler ve diğer insanlar içindir. Kafurda ölüyü katılaştırma, soğuk tutma, güçlü bir şekilde nüfuz etme, ölünün bedenini katı halde tutma, haşeratı uzaklaştırma, ölüden gelebilecek bazı akıntı vb. şeylere engel olma, ölünün çabuk bozulmasını önleme gibi özellikler vardır. Bu konudaki en güçlü kokulardan biri kafurdur. Kafurla yıkamanın en son yapılmasının sırrı da budur. Çünkü ilk yıkamada yapılsa su onun kokusunu giderebilir.

 

Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in  kızı yıkanıncaya kadar gömleği elinde bulundurup kadınlara vermemesinin hikmeti, gömleğin onun mübarek bedenine teması ile kızının cesedine teması arasında bir zaman aralığı geçmemesidir. Salihlerin bıraktıklarından bereket umma konusunda bu, temel bir hadistir.  Bu hadis, kadının erkek elbisesi ile kefenleninesinin caiz olduğunu göstermektedir.