EK SAYFA – 739-2
باب: من باع
ثماره أو نخله
أو أرضه أو
زرعه، وقد وجب
فيه العشر أو
الصدقة، فأدى
الزكاة من غيره،
أو باع ثماره
ولم تجب فيه
الصدقة.
58. Öşür Verilmesi Farz Olan Bir Mahsûlün, Arazinin, Hurma
Ağacının Veya Meyvenin Satılması
-وقول
النبي صلى
الله عليه
وسلم: (لا
تبيعوا الثمرة
حتى يبدو
صلاحها.فلم
يحظر البيع
بعد الصلاح
على أحد، ولم
يخص من وجب
عليه الزكاة
ممن لم تجب.
Verilmesi Gereken Zekatı Başka Bir Mahsûlden Vermek, Zekat
Gerekmeyen Ürünleri Satmak Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem, "İyi olduğu
ortaya çıkana kadar meyveleri satmayın" buyurmuştur. Dolayısıyla bu
safhadan sonra meyveleri satmak hiç bir kimse için yasak değildir. Burada
Resûlullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem zekat verilmesi gereken ya da gerekmeyen
meyveler hakkında bir ayırımda bulunmamıştır.
حدثنا
حجاج: حدثنا
شعبة: أخبرني
عبد الله بن دينار:
سمعت ابن عمر
رضي الله
عنهما:
نهى
النبي صلى
الله عليه
وسلم عن بيع
الثمرة حتى
يبدو صلاحها،
وكان إذا سئل
عن صلاحها،
قال: (حتى تذهب
عاهته).
[-1486-] İbn Ömer (r.a.), "Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem iyi
olduğu ortaya çıkmayan meyvelerin satılmasını yasaklamıştır" demiştir.
"İyi" olmak şeklinde tercüme ettiğimiz "salah" kelimesinin
ne anlama geldiği sorulduğu zaman Efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem,
"zayıflık ve dayanaksızlığının kaybolması" buyurmuştur.
Tekrar: 2183, 2193, 2199, 2247, 2249
حدثنا
عبد الله بن
يوسف: حدثني
الليث: حدثني
خالد بن يزيد،
عن عطاء ابن
أبي رباح، عن
جابر بن عبد
الله رضي الله
عنهما:
نهى
النبي صلى
الله عليه
وسلم عن بيع
الثمار حتى
يبدو صلاحها.
[-1487-] Cabir Ibn Abdullah r.a.,
"Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem iyi olduğu ortaya çıkmayan
meyvelerin satılmasını yasaklamıştır" demiştir.
Tekrar: 2189, 2196, 2381
حدثنا
قتيبة، عن
مالك، عن
حميد، عن أنس
بن مالك رضي
الله عنه:
أن
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم نهى عن
بيع الثمار
حتى تزهي. قال:
حتى تحمار.
[-1488-] Enes İbn Malik r.a. şöyle anlatir: "Resulullah Sallallahu
Aleyhi ve Sellem serpilip büyüyene ve kızarana kadar meyvelerin satımını
yasaklamıştır.
Tekrar: 2195, 2197, 2198, 2208
AÇIKLAMA: Konu başlığı, Buharî'nin, "zayıflık"
devresini geçirdikten sonra, örneğin "tahmin" sonucu zekat gereken
bir mal bile olsa, böyle meyvelerin satılmasını caiz gördüğünü akla
getirmektedir. Çünkü "iyi olduğu ortaya çıkana kadar" ifadesi
geneldir. Alimlerin bir görüşü bu yöndedir. Diğer bir görüşe göre ise,
"tah-min"den sonra satılması, fakirlerin hakkı bulunduğu için caiz
değildir. Şafiînin bir görüşü böyledir. Bu görüşü benimseyenler, hadisleri cem
edip, buradaki hadisi, "İyi olduğu anlaşıldıktan sonra, tahminden önce
caizdir" şeklinde yorumlamıştır.