SAHİH-İ BUHARİ

Bablar - Konular - Numaralar

KİTABU’L BUYU’

<< 1021 >>

-3- 111 - باب: بيع الميتة والأصنام.

112. MURDAR HAYVAN VE PUT SATIMI

 

حدثنا قتيبة: حدثنا الليث: عن يزيد بن أبي حبيب، عن عطاء بن أبي رباح، عن جابر بن عبد الله رضي الله عنهما:

 أنه سمع رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول عام الفتح، وهو بمكة: (إن الله ورسوله حرم بيع الخمر والميتة والخنزير، والأصنام). فقيل: يا رسول الله، أرأيت شحوم الميتة، فإنها يطلى بها السفن، ويدهن بها الجلود، ويستصبح بها الناس؟ فقال: (لا، هو حرام). ثم قال رسول الله صلى الله عليه وسلم عند ذلك: (قاتل الله اليهود إن الله لما حرم شحومها جملوه، ثم باعوه، فأكلوا ثمنه).

قال أبو عاصم: حدثنا عبد الحميد: حدثنا يزيد: كتب إلي عطاء: سمعت جابرا رضي الله عنه، عن النبي صلى الله عليه وسلم.

 

[-2236-] Cabir İbn Abdullah r.a. Mekke'nin fethedildiği yıl Resulullah'ı şöyle buyururken işitmiştir: "Allah, şarab’ın, murdar hayvanın, domuzun ve putların satılmasını haram kılmıştır." Bu sırada bir kimse Hz. Nebi'e, "Ey Allah'ın Resulül Murdar hayvanın yağı gemi cilalanmasında, deri yağlanmasında ve aydınlanmada kullanılıyor, buna ne dersiniz?" diye sordu. Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem, "Hayır, bu haramdır. Allah yahudilere lanet etsin. Allah iç yağını haram kıldığı zaman erittiler, sattılar ve bedelini yediler" buyurdu.

 

Tekrar: 4296, 4633

 

Diğer tahric: Tirmizî, Buyu’; Müslim, Müsakat

 

AÇIKLAMA:     Konu başlığı, "Murdar hayvan ve put satımının haramlığı" anlamındadır.

 

İbnü'l-Münzir ve diğer bazı alimler, murdar hayvanı satmanın haram olduğunda icma’ bulunduğunu nakletmiştir. Bu hükümden sadece ölmüş balık ve çekirge hariç tutulmuştur.

 

Soru soran kimsenin, yağdan istifade ediliş biçimlerini sayması, "bu faydalarından dolayı satımı helal mıdır" diye sormak istemesindendir.

 

Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem, "Hayır, bunun satımı haramdır" anlamında söylemiştir. Şafii ve ona tabi olan bazı alimler bu şekilde açıklamıştır. Haramlığı, "yararlanma"ya yoranlar, "Bundan istifade etmek haramdır" görüşünü benimsemiştir. Alimlerin çoğunluğunun görüşü böyledir.

 

Alimler, içine necaset karışmış olan temiz eşyadan (yararlanma) konusunda görüş ayrılığı içindedir. Alimlerin çoğunluğuna göre bu caizdir. Ahmed ibn Hanbel ve İbn Macişun, "Bu tür mallardan hiçbir şekilde istifade edilemez" demiştir.

 

Hattabi, yararlanmanın caiz oluşu hakkında, "Bir hayvan (murdar olarak) öldüğü zaman onu av köpeklerine yedirmek helaldir. Bu konuda icma’ bulunmaktadır" hükmünü delil olarak getirmiştir. İşte murdar hayvanın yağı ile gemileri cilalamak da aynıdır, aralarında hiçbir fark yoktur.