SAHİH-İ BUHARİ

Bablar - Konular - Numaralar

KİTABU’Ş-ŞİRKET

<< 1106 >>

باب: تقويم الأشياء بين الشركاء بقيمة عدل.

5. ORTAK MALIN DEĞERİNİN ADİL BİR KİMSE TARAFINDAN BELİRLENMESİ

 

حدثنا عمران بن ميسرة: حدثنا عبد الوارث: حدثنا أيوب، عن نافع، عن ابن عمر رضي الله عنهما قال:

 قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (من أعتق شقصا له من عبد، أو شركا، أو قال: نصيبا، وكان له ما يبلغ ثمنه بقيمة العدل فهو عتيق، وإلا فقد عتق منهما عتق). قال: لا أدري قوله: عتق منه ما عتق، قول من نافع، أو في الحديث، عن النبي صلى الله عليه وسلم.

 

[-2491-] Abdullah İbn Ömer r.a.'den nakledilmiştir: Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle buyurmuştur: "Bir köledeki payını azad eden kişinin, adil bir kişinin biçtiği değere göre köleyi satın alacak parası varsa köle tamamen azad olur. Yoksa köleden sadece azad ettiği pay azad olur. "

 

Tekrar: 2503, 2521, 2523, 2524, 2525

 

 

حدثنا بشر بن محمد: أخبرنا عبد الله: أخبرنا سعيد بن أبي عروبة، عن قتادة، عن النضر بن أنس، عن بشير بن نهيك، عن أبي هريرة رضي الله عنه،

 عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: (من أعتق شقيصا من مملوكه فعليه خلاصه في ماله، فإن لم يكن له مال، قوم المملوك قيمة عدل، ثم استسعي غير مشقوق عليه).

 

[-2492-] Ebu Hureyre r.a.'den rivayet edilmiştir: Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle buyurmuştur: "Bir kimse kölesini kısmen azad ederse kendi malından köleyi özgürlüğüne kavuşturması gerekir. Malı yoksa köleye adil bir kişi tarafından değer biçilir, sonra zorlanmaksızın değerini ödeyinceye kadar çalıştırılır. "

 

Tekrar: 2504, 2526, 2527

 

AÇIKLAMA:     İbn Battal şöyle demiştir: Ticaret mallarının ve diğer eşyanın değeri biçildikten sonra pay edilmesinin caiz olduğu konusunda alimler arasında görüş ayrılığı yoktur. Ancak alimler, değer biçilmeksizin payedilmesi konusunda görüş ayrılığına düşmüşlerdir. Karşılıklı rıza olması durumunda alimlerin geneli bunu caiz görmüştür.

 

Şafii ise bunu caiz görmemiştir. Onun delili kölesini kısmen azat eden kişi hakkındaki İbn Ömer hadisidir. Köleler hakkında bu hadisin ifadesi açıktır. Şafii diğer malları da köle ile aynı kapsamda düşünmüştür. Musannif İmam Buhari İbn Ömer'den ve Ebu Hureyre'den nakledilen bu hadise kitabında yer vermiştir. Bu hadisin hükümleri "Azat Etme" bölümünde ayrıntılı olarak ele alınacaktır. (bkz.2526. hadis)