SAHİH-İ BUHARİ

Bablar - Konular - Numaralar

KİTABU’Ş-ŞEHADAT

<< 1155 >>

EK SAYFA – 1155-3

باب: لا يسأل أهل الشرك عن الشهادة وغيرها.

29. ALLAH'A ŞİRK KOŞANLARIN (GAYR-İ MÜSLİMLERİN) ŞAHİTLİK ETMELERİ İSTENMEZ

 

وقال الشعبي: لا تجوز شهادة أهلل الملل بعضهم على بعض، لقوله تعالى: {فأغرينا بينهم العداوة والبغضاء} /المائدة: 14/.وقال أبو هريرة عن النبي صلى الله عليه وسلم: (لا تصدقوا أهل الكتاب ولا تكذبوهم، وقولوا: {آمنا بالله وما أنزل}. الآية)

 

Şa'bi "Farklı dinlerden olanların birbiri aleyhine şahitlik etmeleri caiz olmaz. Çünkü Allah Teala "Bu sebeple kıyamete kadar aralarına düşmanlık ve kin saldık" [Maide 14] buyurdu" demiştir. Ebu Hureyre r.a., Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in "Ehl-i kitabı ne doğrulayınız, ne de yalanlayınız. "Allah'a ve indirilene inandık" deyiniz" buyurduğunu nakletmiştir.

 

حدثنا يحيى بن بكير: حدثنا الليث، عن يونس، عن ابن شهاب، عن عبيد الله بن عبد الله بن عتبة، عن ابن عباس رضي الله عنهما قال: يا معشر المسلمين، كيف تسألون أهل الكتاب، وكتابكم الذي أنزل على نبيه صلى الله عليه وسلم أحدث الأخبار بالله، تقرؤونه لم يشب، وقد حدثكم الله أن أهل الكتاب بدلوا ما كتب الله وغيروا بأيديهم الكتاب، فقالوا: هو من عند الله ليشتروا به ثمنا قليلا، أفلا ينهاكم ما جاءكم من العلم عن مساءلتهم، ولا والله ما رأينا منهم رجلا قط يسألكم عن الذي أنزل عليكم.

 

[-2685-] Abdullah b. Abbas r.a.'ın şöyle dediği rivayet edilmiştir: "Ey müslümanlar! Allah'ın Nebiine indirdiği Kitab'ı Allah'la ilgili haberlerin en yenisi iken ve Onu katışıksız (saf bir halde) okuyup dururken nasıl ehl-i kitaba soru sorabiliyorsunuz! Allah size ehl-i kitabın, Allah'ın yazdığını değiştirdiklerini ve Kitaplarını elleriyle tahrif ederek, az bir bedelle değiştirmek için "Bu Allah'ın katındandır" dediklerini bildirmedi mi? Size gelen ilim, onlara soru sormayı size yasaklamıyor mu? Vallahi! Biz bu güne değin, onlardan tek bir kişinin gelip de size ne indirildi diye sorduğunu görmedik"

 

Tekrar: 7363, 7522, 7523

 

 

AÇIKLAMA:     Bu başlık, gayrimüslimlerin şahitliklerinin hükmünün açıklanması için açılmıştır. Selef alimlerinin bu konuda başlıca üç görüşü vardır: Alimlerin çoğunluğu gayrimüslimlerin şahitliğinin kesinlikle kabul edilmeyeceği görüşünü benimsemişlerdir.

 

Bazı tabiin alimleri Müslümanların aleyhine olmayan bütün durumlarda gayrimüslimlerin şahitliğinin geçerli olduğu görüşündedir. Kufe ehlinin görüşü de böyledir. Onlar "Gayrimüslimlerin birbiri hakkındaki şahitlikleri kabul edilir" demişlerdir. Ahmed'den gelen bir rivayet de böyledir. Ancak bazı Hanbel! alimleri bu görüşü kabul etmezler.

 

Ahmed b. Hanbel, yolculuk halini genel hükmün kapsamı dışında tutmuş ve yolculukta ehl-i kitabın şahitliğini geçerli görmüştür. Nitekim "Vasiyetler" bölümünün sonlarında bu konu açıklanacaktır.

 

Hasen-i Basri, İbn Ebı Leyla, Leys b. Said ve İshak b. Rahuye "Farklı din müntesiplerinin birbiri aleyhine şahitlikleri kabul edilmez" demişlerdir. Çünkü Allah Teala "Bu sebeple kıyamete kadar aralarına düşmanlık ve kin saldık" buyurmuştur. Bu görüş, töhmetten uzak olduğu için adalete en uygun görüştür. Alimlerin çoğunluğu ise "beğendiğiniz şahitlerden ... " ayetini ve bunun dışındaki bazı ayet ve hadisleri delil getirmişlerdir.

 

Ebu Hureyre'nin rivayet ettiği hadisteki "ehl-i kitabı doğrulamayınız" ifadesinden maksat, başkaları tarafından doğruluğu bilinmeyen konularda ehl-i kitabı doğrulamanın yasaklanmasıdır. Dolayısıyla bu yasak, alimler çoğunluğunun dediği gibi, onların şahitliklerinin kabul edilmeyeceğini gösterir.