SAHİH-İ BUHARİ

Bablar - Konular - Numaralar

KİTABU’L-CİHAD VE’S-SİYER

<< 1178 >>

DEVAM: 2. İNSANLARIN EN ÜSTÜNÜ CANIYLA VE MALIYLA ALLAH YOLUNDA CİHAD EDENDİR

 

حدثنا أبو اليمان: أخبرنا شعيب، عن الزهري قال: أخبرني سعيد ابن المسيب: أن أبا هريرة قال: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: (مثل المجاهد في سبيل الله، والله أعلم بمن يجاهد في سبيله، كمثل الصائم القائم، وتوكل الله للمجاهد في سبيله بأن يتوفاه: أن يدخله الجنة، أو يرجعه سالما مع أجر أوغنيمة).

 

[-2787-] Ebu Hureyre r.a.'den nakledilmiştir: Nebi'i Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle buyururken işittim: "Allah yolunda cihad eden -ki Allah yolunda cihad edenin kim olduğunu en iyi O bilir- aralıksız oruç tutan ve namaz kılan gibidir. Allah, kendisi uğruna cihad edene, canını alıp cennetine koymayı veya sevapla ya da ganimetle sapasağlam geri dönmeyi garanti etmiştir."

 

Tekrar: 6494

 

AÇIKLAMA:     İbn Ebi Hatim, Said İbn Cübeyr'den şöyle nakletmiştir: "Size ... ticaretin yolunu göstereyim mi?" ayeti inince Müslümanlar "Biz bu ticareti bir bilsek bunun için nelerimizi feda etmeyiz!" dediler. Bunun üzerine "Allah'a ve Resulü'ne inanırsınız ... " ayeti indirildi. Bu hadis, mürselolarak rivayet edilmiştir.

 

İbn Ebi Hatim ve Taberi, Katade'den şöyle nakletmiştir: Allah bunu açıklayıp yolunu göstermeseydi sahabeden birçok kişi bunu öğrenebilmek için kendilerini telef ederlerdi.

 

Tirmizi Ebu Hureyre'den radıyallahu anh nakletmiştir: Birisi bir dağ yolunda tatlı bir pınara rastladı. Çok hoşuna gitti ve "Keşke insanların arasından ayrılıp burada kalsam" diye iç geçirdi. Sonra Hz. Nebi'den Sallallahu Aleyhi ve Sellem bu konuda izin istedi. Hz. Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem "Böyle yapma. Sizden birinin Allah yolunda cihad etmesi, evinizde kılacağınız yetmiş yıllık namazdan daha iyidir" buyurdu.

 

Ebu Said el-Hudri'den nakledilen yukarıdaki hadis yalnız kalmanın üstünlüğünü gösterir. Çünkü yalnız kalan kişi dedikodu ve boş konuşma gibi kötü şeylerden kurtulur. İnsanlardan tamamen soyutlanmak konusunda ise alimlerin çoğunluğu "Bu ancak kıyamet alameti olan fitneler ortaya çıktığında olur" demişlerdir. Nitekim bu, "Fitneler" bölümünde ayrıntılı olarak açıklanacaktır.

 

Bunu Ebu Hureyre'den nakledilen şu hadis de destekler: Hz. Nebi (s.a.v.) "Öyle bir zaman gelecek ki o gün insanların en hayırlısı, atının yularından tutup Allah yolunda cihad ederek ölümünü kovalayan kişi ile uzlete çekilerek namazını kılan, zekatını veren ve insanlara ancak hayrı dokunan kişi olacaktır" buyurmuştur.

 

Yukarıdaki hadiste Hz. Nebi "-Allah yolunda cihad edenin kim olduğunu en iyi O bilir-" buyurarak cihadda ihlas ve samimiyetin önemli olduğuna dikkat çekmiştir.

 

"Allah yolunda cihad eden, aralıksız oruç tutan ve namaz kılan gibidir" hadisinde oruç tutan ve namaz kılan kişi ile Allah yolunda cihad eden kişi, her hareket ve duruştan sevap almak açısından birbirine benzetilmiştir. Çünkü "oruç tutan ve namaz kılan" ile bir an bile ibadetten uzak kalmayan kişi kastedilmiştir. Bu kişinin sevabı süreklidir. Mücahid de böyledir. Hiçbir anı sevapsız geçmez. Nitekim Ebu Hureyre "Mücahidin atı kazığa bağlanarak otladığı sırada bile ona sevap yazılır" diyerek buna işaret etmiştir. "Onlara ne susuzluk gelir, ne de yorulurlar" ayeti bu konuda daha da açıktır.

 

"Allah onu cennetine koymayı. .. garanti etmiştir": Burada cennete koymaktan kasıt, şehidin hesaba çekilmeden ve azap görmeden cennete girmesidir. Ya da ölür ölmez cennete girmesidir. Nitekim bir hadiste "Şehitlerin ruhları cennette gezinir" buyrulmuştur.

 

Bu açıklama ile şu görüş de cevabını bulmuş olur: Hadisin zahirinden, cihatta şehit olan ile cihattan sağ olarak geri dönenin eşit tutulduğu anlaşılıyor. Çünkü sevap almak, cennete girmeyi gerektirir.

 

Bu görüşe verilen cevap özetle şudur: Cennete girmekten kasıt özel bir girmedir. "Ya sevapla veya ganimetle döner": Yani cihad edenler ganimet alamamışlarsa sevap alarak dönerler. Ganimet almışlarsa hem ganimet, hem sevapla birlikte dönerler. Hadiste ganimetle birlikte sevap tekrar söylenmemiştir. Çünkü ganimetli dönüşün sevabı, ganimetsiz dönüşün sevabından daha azdır.

 

Bu yorumu yapmamızın sebebi şudur: Hadisin zahirine göre cihad edenler, ganimet aldıklarında sevap almazlar. Halbuki maksat bu değildir. Asıl maksat şudur: "Onlar, ganimet alamayanların alacağı sevaptandaha az bir sevapla birlikte ganimet alırlar." Çünkü kurallar, ganimet olmadığında sevabın daha çok olmasını gerektirir. Mücahidlerin hem ganimetten hem sevaptan mahrum olmayacağı konusunda hadisin ifadesi açıktır. Ganimetle sevabın birleştirilmeyeceğine ise delaleti yoktur.

 

Müslim, Abdullah İbn Amr İbn As'tan şöyle nakletmiştir: "Allah yolunda savaşan hiçbir topluluk yoktur ki ganimet aldıklarında ahiretteki sevaplarının üçte ikisini almamış olsunlar. Sevaplarının üçte biri ise ahirete kalır. Ganimet almadıklarında ise sevapları eksiksiz olur."

 

Sonraki dönem alimlerinden biri, bu hadisteki "üçte iki" ifadesinden güzel bir nükte yakalamıştır. Şöyle ki Allah mücahidler için üç ikram hazırlamıştır. Bunların ikisi dünyada, biri ahirettedir. Dünyadakiler kurtulmak ve ganimet almaktır. Ahiretteki ise cennete girmektir. Ganimet alarak sapasağlam döndüğünde Allah'ın hazırladığı iki ikramı almış olur. Geriye Allah katında bir ikram kalır. Ganimetsiz döndüğünde Allah onun yerine ahirette sevap verir. Buna göre hadiste mücahide şöyle denilmiş gibidir: Dünyaya yönelik herhangi bir şeyini kaybedersen ben sana onun yerine sevap veririm.

 

Cihada ilişkin sevap ise her iki grup için de vardır. Özetle hadiste, dünyada verilecek olan iki nimete mecaz yoluyla "sevap" (ecir) denilmiştir.

 

Bu hadis, faziletleriniüstünlüklerin kıyas yoluyla bilinemeyeceğini gösterir. Bu, Allah'ın lutfettiği bir şeydir.

 

Yine bu hadis, hükümler arasında benzerlikler kurmanın caiz olduğunu gösterir. Salih ameller, sevabı bizzat gerektirmezler. Sevap, genelolarak ve ayrıntılarıyla halis niyetle yani samimiyetle elde edilir.

 

 

باب: الدعاء بالجهاد والشهادة للرجال والنساء.

3. ERKEKLERİN VE KADINLARIN CİHAD ETMEK VE ŞEHİT OLMAK İÇİN DUA ETMELERİ

 

وقال عمر: اللهم ارزقني شهادة في بلد رسولك.

Ömer r.a. "Allahım! Bana Resulünün beldesinde şehitlik nasip et" demiştir.

 

حدثنا عبد الله بن يوسف، عن مالك، عن إسحاق بن عبد الله بن أبي طلحة، عن أنس بن مالك رضي الله عنه أنه سمعه يقول: كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يدخل على أم حرام بنت ملحان فتطعمه، وكانت أم حرام تحت عبادة بن الصامت، فدخل عليها رسول الله صلى الله عليه وسلم فأطعمته، وجعلت تفلي رأسه، فنام رسول الله صلى الله عليه وسلم ثم استيقظ وهو يضحك، قالت: فقلت: وما يضحكك يا رسول الله؟ قال: (ناس من أمتي، عرضوا علي غزاة في سبيل الله، يركبون ثبج هذا البحر ملوكا على الأسرة، أو: مثل الملوك على الأسرة). شك إسحاق، قالت: فقلت: يا رسول الله، ادع الله أن يجعلني منهم، فدعا لها رسول الله صلى الله عليه وسلم، ثم وضع رأسه ثم استيقظ وهو يضحك، فقلت: وما يضحكك يا رسول الله؟ قال: (ناس من أمتي، عرضوا علي غزاة في سبيل الله). كما قال في الأول، قالت: فقلت يا رسول الله، ادع الله أن يجعلني منهم، قال: (أنت من الأولين). فركبت البحر في زمان معاوية بن أبي سفيان، فصرعت عن دابتها حين خرجت من البحر، فهلكت.

 

[-2788 - 2789-] Enes İbn Malik r.a.'den nakledilmiştir: Allah Resulü Sallallahu Aleyhi ve Sellem Milhan'ın kızı Ümmü Haram'ın yanına girer ve Ümmü Haram ona yemek hazırlardı. Ümmü Haram, Ubade İbnü's-Samit'le evliydi. Bir gün yine Allah Resulü onun yanına girmiş, o da ona yemek hazırlamıştı. Allah Resulü Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in saçını-başını ayıklıyordu. Derken Allah Resulü Sallallahu Aleyhi ve Sellem uyudu. Uyandığında gülüyordu. Ümmü Haram: "Ey Allah'ın Resulü! Hayırdır, neye gülüyorsun?" dedi. Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem: "Rüyamda Allah yolunda cihad eden bir grup gösterildi. Şu denizde yolculuk ediyorlar ve tahtlar üzerinde krallar gibi oturuyorlardı" buyurdu.

 

Ümmü Haram "Ey Allah/ın Resulü! Allah'a dua etsen de beni de onlardan kılsa" dedi. Bunun üzerine Resulullah onun için dua etti. Sonra başını tekrar koydu (ve uykuya daldı). Sonra yeniden gülerek kalktı. Ümmü Haram: "Ey Allah'ın Resulü! Yine niye gülüyorsun?" diye sordu. Allah Resulü Sallallahu Aleyhi ve Sellem de birincideki gibi "Rüyamda Allah yolunda cihada çıkan bir grup gördüm. .. " buyurdu. Üm mü Haram da: "Ey Allah'ın Resulü! Dua etsen de Allah beni de onlardan kılsa" dedi. Bunun üzerine Allah Resulü Sallallahu aleyhi ve sellem "Sen öncekilerdensin" buyurdu.

 

Ümmü Haram, Muaviye İbn Ebu Süfyan döneminde deniz yolculuğuna çıktı. Karaya çıktıklarında bineğinden düştü ve bu düşmeden dolayı vefat etti.

 

Tekrar: 2799, 2877, 2894, 2682, 7001, 2800, 2878, 2895, 2924, 6283, 7002.

 

AÇIKLAMA:     İbnü'l-Müneyyir ve bazı hadis şarihleri şöyle demişlerdir: Bu konunun fıkıhla ilişkisi şudur: Şehadet için dua etmek sanki Müslümana karşı kafirlerin galip gelmesini; Allah'a itaat edene karşı isyan edenin üstün gelmesini temenni etmek anlamına gelir. Ancak bu duayı eden kişinin asıl amacı, şehit olmaya bağlı olan en yüksek dereceye erebilmektir. Söylediği şey doğrudan kastedilmiş olmayıp, var olmanın zorunlu olarak gerektirdiği bir şeydir. Gayrimüslimleri savurarak, alçaltarak ve ezerek en büyük yararın elde edilecek olması, bu uğurda bazı Müslümanların öldürülmesini de kaçınılmaz kılmış ve bu, görmezden gelinmiştir. Bu durumda şehitliği istemek caiz olmuştur. Çünkü şehitlik, kişinin Allah'ın dinini yüceltmek konusundaki kararlılığını ve bu uğurda canını bile vermekten kaçınmadığını gösterir.

 

Buhari, bunun için Ümmü Haram kıssasını nakletmiştir. Bu kıssadan maksat, Ümmü Haram'ın "Dua etsen de Allah beni de onlardan kılsa" sözü ve Hz. Nebi'in bunun için dua etmesidir. Bu hadis hakkında ayrıntılı bilgi "İzin İsteme" bölümünde gelecektir.