SAHİH-İ BUHARİ

Bablar - Konular - Numaralar

KİTABU’L-CİHAD VE’S-SİYER

<< 1213 >>

EK SAYFA – 1213-2

باب: السبق بين الخيل.

56. AT YARIŞLARI

 

حدثنا قبيضة: حدثنا سفيان، عن عبيد الله، عن نافع، عن ابن عمر رضي الله عنهما قال: أجرى النبي صلى الله عليه وسلم ما ضمر من الخيل من الحفياء إلى ثنية الوداع، وأجرى ما لم يضمر من الثنية إلى مسجد بني زريق، قال ابن عمر: وكنت فيمن أجرى.قال عبد الله: حدثنا سفيان قال: حدثني عبيد الله قال سفيان: بين الحفياء إلى ثنية الوداع خمسة أميال أو ستة، وبين ثنية إلى مسجد بني زريق ميل.

 

[-2868-] Abdullah İbn Ömer'in şöyle dediği nakledilmiştir: "Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem iyi koşan, güçlü, tımar edilmiş atları Hafya ile Veda' tepesi arasında, daha zayıf olan ve tımar edilmemiş yavaş atları da Veda' tepesi ile Benu Züreyk mescidi arasında yarıştırdı. Hatta bu yarışıara ben de katıldım."

 

Ubeydullah İbn Ömer'in naklettiğine göre Süfyan şöyle demiştir: "Hafya ile Veda' tepesi arası beş veya altı mil, Veda' tepesi ile Benu Züreyk mescidi arası ise bir mildir."

 

 

باب: إضمار الخيل للسبق.

57. ATLARıN YARIŞ İÇİN HAZIRLANMASI

 

حدثنا أحمد بن يونس: حدثنا الليث، عن نافع، عن عبد الله رضي الله عنه: أن رسول الله صلى الله عليه وسلم سابق بين الخيل التي لم تضمر، وكان أمدها من الثنية إلى مسجد بني زريق، وأن عبد الله بن عمر كان سابق بها. قال أبو عبد الله: أمدا: غاية. {فطال عليهم الأمد} /الحديد: 16/.

 

[-2869-] Abdullah İbn Ömer şöyle demiştir: "Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem tımar edilmemiş atları Veda tepesi ile Benu Züreyk mescidi arasında yarıştırdı." Ravi, Abdullah İbn Ömer'in de bu yarışıara katıldığını söylemiştir.

 

 

AÇIKLAMA:     Tımar - İdman : AÇIKLAMA :

 

Araplar atların daha hızlı koşmasını sağlamak için şöyle bir uygulama geliştirmişlerdir: At önce iyice beslenir sonra yemi azaltılır. Bu şekilde bir ahıra sokulup üzerine kalın bir örtü atılır ve terlemesi sağlanır. Böylece at kas bağladığı ve güçlendiği için daha hızlı koşar. Bu uygulamaya ıdmar veya tadmır denir. Türkçe'mizdeki tımar kelimesinin de buradan geldiğini düşünüyoruz. Türkçe'de tımar etmek bu uygulamayı tam olarak karşılamasa da biz söz konusu uygulamayı anlatmak üzere tımar etmek kelimesini kullanacağız.

 

 

باب: غاية السبق للخيل المضمرة.

58. TIMARLI ATLARIN YARIŞ MESAFESİ

 

حدثنا عبد الله بن محمد: حدثنا معاوية: حدثنا أبو إسحاق، عن موسى ابن عقبة، عن نافع، عن ابن عمر رضي الله عنهما قال:

 سابق رسول الله صلى الله عليه وسلم بين الخيل التي قد أضمرت، فأرسلها من الحفياء، وكان أمدها ثنية الوداع - فقلت لموسى: فكم كان بين ذلك؟ قال: ستة أميال أو سبعة - وسابق بين الخيل التي لم تضمر، فأرسلها من ثنية الوداع، وكان أمدها مسجد بني زريق - قلت: فكم بين ذلك؟ قال: ميل أو نحوه - وكان ابن عمر ممن سابق فيها.

 

[-2870-] Abdullah İbn Ömer'in şöyle dediği nakledilmiştir: "Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem tımar edilmiş (idmar) atlar arasında yarış düzenledi. Bu yarışa Hafya 'dan başlandı. Yarışın bitiş noktası ise Veda tepesi idi. - Ravilerden Ebu İshak, Musa İbn Ukbe'ye: ,"Peki bu iki yer arası ne kadarlık bir mesafe?" diye sormuş Musa da: "Altı veya yedi mil" diye cevap vermiştir. - Tımar edilmeyen atları da yarıştırdı. Bu yarışın başlama noktası Veda tepesi, bitiş yeri ise Benu Züreyk mescidi idi.'" Ebu İshak bu iki nokta arasındaki mesafenin ne kadar olduğunu Musa'ya sormuş o da: "Bir mil civarında" diye cevap vermiştir. Ravinin söylediğine göre Abdullah İbn Ömer de bu yarışlara katılmıştır.

 

 

AÇIKLAMA:     Atın tımar (idmar) edilmesi şöyle olur: At iyice tavlanıncaya kadar beslenir.

 

Sonra yemi azalhlır ve sadece hayatını sürdürecek kadar verilir. Bu at kapalı bir alanda tutulur ve terlemesi için üzerine kalınca bir örtü atılır. Böylece at kas bağlar ve kuwetlenir. Tımar edilen atlar da hızlı koşar.

 

 

Hadisten Çıkarılan Sonuçlar

 

1. At yarışları düzenlemek caizdir. Bu yarışlar boş ve gereksiz işlerle meşgul olmak anlamında değildir. Aksine savaş sırasında veya ihtiyaç durumunda sıkıntıya düşmemek için hazırlıklı ve antrenmanlı olmak amacı taşır. Bu da övgüye değer bir çalışmadır. At yarışlarının hükmü güdülen amaca göre değişir. Buna göre at yarışları ya mübah olur ya da müstehap. Kurtubı şöyle demiştir: "At veya diğer binek hayvanları ile yarışmakta ya da koşu, okçuluk ve diğer silahların kullanımı gibi atletizm müsabakalarında herhangi bir sakınca yoktur. Çünkü bunların tamamı savaşa hazırlık mahiyetindedir."

 

2. Atları tımar edip güçlendirmek ve hızlı koşmalarını sağlamak mümkündür. Özellikle savaşta kullanılacak atlar için bu uygulama müstehaptır.

 

3. Düzenlenen yarışlarda başlama ve varış noktaları belirlenir.

 

4. Yarışlar sadece atların salınması şeklinde değil jokeyleriyle olur. Bununla birlikte iyi eğitilmiş atların jokeysiz olarak yarıştırılması da mümkündür.

 

 

Yarışta iddiaya Girmek / Ödüllü Yarış Düzenlemek

 

İmam Buhari burada iddia hakkında herhangi bir açıklama da bulunmamıştır. Ancak Tirmizı bu rivayeti naklederken: "Ödüllü at yarışları düzenlemek" başlığını kullanmıştır. Belki de Tirmizı'nin bu başlık ile atıfta bulunduğu rivayet Ahmed İbn Hanbel'in naklettiği şu rivayettir: Abdulah İbn Ömer el-Mükebbir - Nafi' - Abdullah İbn Ömer senediyle nakledildiğine göre Abdullah İbn Ömer şöyle demiştir: "Resulullah (s.a.v.) atlar arasında yarış düzenledi ve ödül verdi."

 

Yukarıda da açıklandığı gibi alimler herhangi bir karşılık/ödül olmaksızın at yarışıarı düzenlemekte bir sakınca bulunmadığı konusunda görüş birliği içindedir. Ancak İmam Malik ile İmam Şafii'ye göre yarıştınlacak hayvanların toynaklı olması ve yarışıarın kılıç, ok, mızrak gibi silahların kullanımıyla ilgili bulunması şarttır. Bazı alimler sadece atların yarıştınlabileceğini söylerken, Ata İbn Ebi Rebah her türlü hayvanın yarıştınlabileceği görüşündedir. Alimlerin görüş birliği halinde kabul ettikleri bir diğer uygulama da şudur: Ödül, yarışanlar dışında birisi tarafından verilirse herhangi bir sakıncası olmaz. Buna göre mesela devlet başkanı (imam) yarışta kendisine ait bir at bulunmamak kaydıyla kazanana ödül verebilir. Alimlerin çoğunluğuna göre yarışan iki kişiden birisi ortaya ödül koyabilir. Yarışa üçüncü bir şahsın - kendi cebinden bir ödülortaya koymaması şartıyla - muhallil olarak sokulması da mümkündür. Burada muhallilin katılmasındaki amaç yarışın kumar gibi görünmemesini sağlamaktır. Zira kumarda yarışan iki taraf da ortaya bir şey koyar ve kazanan iki ödülü de alır. Bu ise ittifakla haramdır.