SAHİH-İ BUHARİ

Bablar - Konular - Numaralar

KİTABU’L-CİHAD VE’S-SİYER

<< 1216 >>

باب: مداوة النساء الجرحى في الغزو.

67. KADINLARIN SAVAŞTA YARALILARI TEDAVİ ETMESİ

 

حدثنا علي بن عبد الله: حدثنا بشر بن المفضل: حدثنا خالد بن ذكوان، عن الربيع بنت معوذ قالت: كنا مع النبي صلى الله عليه وسلم نسقي ونداوي الجرحى، ونرد القتلى إلى المدينة.

 

[-2882-] Rubeyyi' bint. Muawiz'in şöyle dediği nakledilmiştir: "Biz Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem ile birlikte savaşlarda bulunduk; su taşıyor, yaralıları tedavi ediyor ve savaşta ölenleri Medine'ye getiriyorduk. "

 

Tekrar: 2883, 5679

 

 

باب: رد النساء الجرحى والقتلى.

68. KADINLARIN YARALILARI VE ÖLÜLERİ MEDİNE'YE GETİRMELERİ

 

حدثنا مسدد: حدثنا بشر بن المفضل: عن خالد بن ذكوان، عن الربيع بنت معوذ قالت: كنا نغزو مع النبي صلى الله عليه وسلم، فنسقي القوم، ونخدمهم، ونرد الجرحى والقتلى إلى المدينة.

 

[-2883-] Rubeyyi' bint. Muawiz'in şöyle dediği nakledilmiştir: "Biz Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem ile birlikte savaşlarda bulunduk; mücahidlere su taşıyor, onlara hizmet ediyor ve yaralılarla savaşta ölenleri Medine'ye getiriyorduk."

 

 

AÇIKLAMA:     Bu rivayet zorunlu hallerde yabancı kadınların yabancı erkekleri tedavi edebileceklerini gösterir. İbn Battal şöyle demiştir: ... çünkü yaralı bölge kadının dokunması dolayısıyla herhangi bir haz almaz. Aksine yara tedavi sırasında sızlar. Bununla birlikte eğer zorunluluk varsa doğrudan temas etmemek kaydıyla kadınlar tarafından tedavi yapılabilir. Alimlerin şu konu üzerindeki görüş birliği de bu hükme delalet etmektedir: "Bir kadın öldüğünde onu yıkayacak bir kadın yoksa erkekler cesedine doğrudan temas etmek suretiyle onu yıkayamaz." Görüş birliği halinde kabul edilen bu hükmün ayrıntılarında ihtilaf vardır; Zühri'ye göre kadın bir engelin ardından yıkanır. Alimlerin çoğunluğu kadına teyemmüm ettirileceği görüşündedir. Evzaı ise kadının ölümü halinde kendisini yıkayacak bir kadın bulunmasa olduğu gibi defnedileceğini söylemiştir.

 

İbnü'l-Müneyyir şöyle demiştir: "Tedavi ile ölü kadının yıkanması arasında şöyle bir fark bulunmaktadır: Ölünün yıkanması ibadet iken tedavi zorunluluk dolayısıyla gereklidir. Zorunlu durumlarda ise haramlar mübah olur."