SAHİH-İ BUHARİ

Bablar - Konular - Numaralar

KİTABU’L-CİHAD VE’S-SİYER

<< 1268 >>

EK SAYFA – 1268-2

باب: الرجز في الحرب ورفع الصوت في حفر الخندق.

161. SAVAŞ SIRASINDA ŞİİR SÖYLEMEK VE HENDEK KAZARKEN YÜKSEK SESLE ŞİİR OKUMAK

 

فيه سهل وأنس عن النبي صلى الله عليه وسلم. [ر: 2679، 3586]وفيه يزيد عن سلمة

Bu konuda Sehl İbn Sa'd ile Enes'in Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'den naklettikleri rivayetler ile Yezıd'in Seleme'den naklettiği rivayet vardır.

 

حدثنا مسدد: حدثنا أبو الأحوص: حدثنا أبو إسحاق، عن البراء رضي الله عنه قال: رأيت النبي صلى الله عليه وسلم يوم الخندق، وهو ينقل التراب حتى وارى التراب شعر صدره، وكان رجلا كثير الشعر، وهو يرتجز برجز عبد الله بن رواحة:اللهم لولا أنت ما اهتدينا - ولا تصدقنا ولا صلينا فأنزلن سكينة علينا - وثبت أقدامنا إن لاقينا إن الاعدا قد بغوا علينا - إن أرادوا فتنة أبينا يرفع بها صوته.

 

[-3034-] Bera' İbn A'zib r.a.'in şöyle dediği nakledilmiştir: "Hendek savaşı hazırlıkları yapılırken Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in kazıda çıkan toprakları taşıdığını gördüm. Topraklar göğsündeki kıllara bulaşmıştı. Resul-i Ekrem Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in vücudundaki kıllar bayağı çoktu. Çalışırken bir taraftan da yüksek sesle Abdullah'ın şu şiirini okuyordu: "Sen olmasaydın, hidayet nedir bilemezdik Allahım; Sadaka vermez, namaz kılamazdık Allahım! Üzerimize sekinetini yağdır, Düşmana karşı ayaklarımızı sabit kıl Allah'ım! Haksız ve azgınca saldırdılar bize;

Onlar fitne fesad ister, biz istemeyiz Allah'ım!"

 

(Ayrıntılı bilgi Meğazi 28.bab da)

 

 

Hadisten Çıkan Dersler

 

1. Hz. Nebi sallallahu aleyhi ve sellem başkalarına ait şiirleri söyleyebilir.

2. Allah'a itaat olan bir ameli işlerken gayrete gelmek ve başkalarını da coşturmak için yüksek sesle güzel özler söylenebilir.

 

 

باب: من لا يثبت على الخيل.

162. AT ÜZERİNDE DURAMAYANLAR

 

حدثني محمد بن عبد الله بن نمير: حدثنا ابن إدريس، عن إسماعيل، عن قيس، عن جرير رضي الله عنه قال: ما حجبني النبي صلى الله عليه وسلم منذ أسلمت، ولا رآني إلا تبسم في وجهي. ولقد شكوت إليه أني لا أثبت على الخيل، فضرب بيده في صدري وقال: (اللهم ثبته، واجعله هاديا ومهديا).

 

[-3035-] Cerir İbn Abdullah r.a.'ın şöyle dediği nakledilmiştir: "Müslüman olduğumdan bu yana Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem hiçbir zaman benden yüzünü saklamadı. O Sallallahu Aleyhi ve Sellem beni gördüğü zaman muhakkak tebessüm ederdi. "

 

Tekrar: 3822, 6090

 

 

[-3036-] Ben Resul-i Ekrem Sallallahu Aleyhi ve Sellem'e at üzerinde sağlam bir şekilde duramadığımı söyleyip bir çare istedim. Eliyle göğsüme vurarak şöyle dua etti: "Allahım onu sabit kıl! (at üzerinde durması için ona sebat ver) ve kendisini hidayete erdiren ve hidayete eren bir kul eyle!"

 

 

AÇIKLAMA:     Bu başlık altında hayır ehli, salih kulların, at üzerinde sağlam bir şekilde duramayan kimselere dua etmesi gerektiği anlatılmıştır. Ayrıca ata binmenin ve iyi bir binici olmanın üstün bir vasıf olduğu vurgulanmıştır.

 

 

-باب: دواء الجرح بإحراق الحصير، وغسل المرأة عن أبيها الدم عن وجهه، وحمل الماء في الترس.

163. HASIR PARÇASINI YAKIP KÜLÜYLE YARAYI SARMAK  - Kadının, babasının yüzündeki kanı yıkayıp temizlemesi ve kalkan ile su taşımak.

 

حدثنا علي بن عبد الله: حدثنا سفيان: حدثنا أبو حازم قال: سألوا سهل بن سعد الساعدي رضي الله عنه: بأي شيء دووي جرح النبي صلى الله عليه وسلم؟ فقال: ما بقي من الناس أحد أعلم به مني، كان يجيء بالماء في ترسه، وكانت - يعني فاطمة - تغسل الدم عن وجهه، وأخذ حصير فأحرق، ثم حشي به جرح رسول الله صلى الله عليه وسلم.

 

[-3037-] Ebu Hazim dedi ki: Sehl İbn Sa'd r.a.'a: Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in yarasının ne ile tedavi edilip sarıldığı soruldu. O da şöyle dedi: "Bu konuyu benden daha iyi bilen hiç kimse kalmadı. Hz. Ali kalkan ile su taşıyor ve Fatıma da Resul-i Ekrem Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in yüzünden akan kanı yıkıyordu. Bu sırada bir hasır parçası yakıldı ve külleri Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in yarasının üzerine bastırıldı."

 

bilgi:      Meğazı, Bab, 24)