6. BEDiR ASHABININ SAYISI
حدثنا مسلم
بن إبراهيم:
حدثنا شعبة،
عن أبي إسحاق،
عن البراء قال: استصغرت
أنا وابن عمر.
[-3955-] Ebu İshak, Bera'dan rivayetle dedi ki: "Ben
ve İbn Ömer yaşça küçük görüldük. .. "
Bu Hadis 3956 numara ile gelecektir.
حدثني محمود:
حدثنا وهب، عن
شعبة، عن أبي
إسحاق، عن
البراء قال:
استصغرت
أنا وابن عمر
يوم بدر، وكان
المهاجرون
نيفا على
ستين،
وإلانصار
نيفا وأربعين
ومائتين.
[-3956-] Bera' dedi ki: "Bedir günü ben ve İbn Ömer
yaşça küçük görüldük.
Bedir gününde muhacirler altmıştan fazla kişi, Ensar da ikiyüz
kırk kişiden fazla idiler."
حدثنا عمرو
بن خالد:
حدثنا زهير:
حدثنا أبو إسحاق
قال: سمعت
البراء رضي
الله عنه
يقول: حدثني
أصحاب محمد
صلى الله عليه
وسلم ممن شهد
بدرا:
أنهم
كانوا عدة
أصحاب طالوت،
الذين جازوا
معه النهر،
بضعة عشر
وثلاثمائة.
قال البراء:
لا والله ما
جاوز معه
النهر إلا
مؤمن.
[-3957-] Ebu İshak dedi ki: "Bera' r.a.'l şöyle
derken dinledim:
Muhammed'in Bedir'e katılmış olan ashabının bana anlattığına göre
sayıları, Talut ile birlikte nehri geçen kimselerin sayısı kadardı. Üçyüz on
küsur kişi idiler."
Bera' dedi ki: Evet, Allah'a yemin ederim ki Talut ile birlikte
mu'min olan kimseler dışında nehri geçen olmamlştır.
Bu Hadis 3958 ve 3959 numara ile gelecektir.
حدثنا عبد
الله بن رجاء:
حدثنا
إسرائيل، عن
أبي إسحاق، عن
البراء قال:
كنا أصحاب
محمد صلى الله
عليه وسلم
نتحدث:
أن
عدة أصحاب بدر
على عدة أصحاب
طالوت الذين جاوزوا
معه النهر،
ولم يجاوز معه
إلا مؤمن، بضعة
عشر
وثلاثمائة.
[-3958-] Bera' dedi ki: "Bizler yani Muhammed'in
ashabı kendi aramızda şöyle konuşurduk:
Bedir ashabının sayısı Talut ile birlikte nehri aşıp geçenlerin
sayısı kadardı. Onunla beraber mu'min olmayan bir kimse nehri aşmış değildir.
Sayıları da üçyüz on küsur idi."
حدثني عبد
الله بن أبي
شيبة: حدثنا
يحيى، عن
سفيان، عن أبي
إسحاق، عن
البراء.
وحدثنا محمد
بن كثير:
أخبرنا
سفيان، عن أبي
إسحاق، عن
البراء رضي
الله عنه قال:
كنا نتحدث:
أن
أصحاب بدر
ثلاثمائة
وبضعة عشر،
بعدة أصحاب
طالوت، الذين
جاوزوا معه
النهر، وما
جاوز معه إلا
مؤمن.
[-3959-] Bera' r.a. dedi ki: "Kendi aramızda şöyle
konuşurduk:
Bedir ashabı üçyüz on küsur kişi yani Talut ile birlikte nehri
aşan kimselerin sayısı kadardılar. Onunla birlikte de mu'min olmayan kimse
nehri geçmiş değildir."
Fethu'l-Bari Açıklaması:
"Bedir ashabının" yani Nebi Sallallahu Aleyhi ve
Sellem ile birlikte Bedir vakasında bulunan ve onlar gibi değerlendirilen
kimselerin "sayıs!."
"Küçük görüldük." Bera'nın maksadı şudur: Bu, savaşa
katılmak istedikleri vakit olmuştu. Savaşacak kimseleri teftiş ederken buluğa
ermemiş olanları geri çevirmişti. Bu gibi konumlarda bu şekilde hareket etmek,
Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in adeti idi. Yüce Allah'ın izniyle Hendek
gazvesinde (4097.hadiste) buna dair
açıklamalar gelecektir.
"Evet, Allah'a yemin ederim." Tallit ile Callit
kıssasını yüce Allah, Kur'an-ı Kerim'de Bakara sliresinde zikretmiştir. İlim
ehli, ilgili haberler arasında geçen nehirden maksadın Ürdün nehri olduğunu
söylemişlerdir. Onların dediklerine göre Callit zorbaların başı idi. Tallit ise
Callit'u öldüren kimseyi kızıyla evlendireceğini, onu hükümdarlığına ortak
edeceğini vaat etmişti. Callit'u da Davlid aleyhisselam öldürdü. Callit da
sözünde durdu ve İsrailoğulları arasında da Davlid'un değeri büyüdü. Nihayet
Callit'un Davlid'a karşı niyeti değişip, onu öldürmek istemiş buna gücü
yetmemiş, sonra tövbe edip hükümdarlıktan vazgeçince Davlid da tek başına
hükümdar olmuştu. Daha sonra Tallit beraberindeki çocukları ile cihat etmek
üzere çıktı ve sonunda hepsi de şehit olarak öldü.