EK SAYFA – 1801-3
باب: نكاح
المحرم.
30. İHRAMLININ NIKAHLAMASI
حدثنا مالك
بن إسماعيل:
أخبرنا ابن
عيينة: أخبرنا
عمرو: حدثنا
جابر بن زيد
قال:
أنبأنا
ابن عباس رضي
الله عنهما:
تزوج النبي صلى
الله عليه
وسلم وهو محرم.
[-5114-] İbn Abbas r.a.'dan rivayete göre
"Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem ihramlı olduğu halde
evlenmiştir."
Fethu'l-Bari Açıklaması:
"Nebi s.a.v. ihramlı olduğu halde evlenmiştir." Hac
bahsinin sonlarında el-Evzaı yoluyla Ata'dan, o İbn Abbas'tan, "Meymune
ile ihramlı olduğu halde evlenmiştir" lafzı ile geçmişti. Sözü geçen Ata
yoluyla gelen İbn Abbas'ın, Nesei'deki rivayetinde şöyle denilmektedir:
"Nebi s.a.v. ihramlı olduğu halde Meymune ile evlendi. Meymune kendisini
evlendirme yetkisini Abbas'a vermişti, o da onu Nebi ile nikahladL"
el-Esrem dedi ki: Ahmed'e: Ebu Sevr, İbn Abbas yoluyla gelen
hadis -sahih olmakla birlikte- ne ile reddolunabilir, dedim. el-Esrem dedi ki:
Ahmed: YardımcımlZ Allah'tır, dedi. İbnu'I-Müseyyeb diyor ki: İbn Abbas
yanılmıştır. Çünkü Meymune: Nebi ihramdan çıkmış iken benimle evlendi, diyor.
Diğer taraftan İbn Abbas'ın bu hadisi, Osman'ın rivayet ettiği:
"İhramlı iken ne nikahlar, ne de ona nikahlanır." -Müslim rivayet
etmiştir- hadisi ile tearuz halindedir.
Bu hadis ile İbn Abbas'ın hadisi bir arada şöylece açıklanır:
İbn Abbas'ın hadisi Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in özelliklerinden birisi
olarak yorumlanır. İbn Abdilberr dedi ki: Bu hükme dair rivayetler
ihtilaflıdır. Fakat Nebiin ihramlı olmadığı halde Meymune ile evlenmiş olduğuna
dair rivayet çeşitli yollardan gelmiş bulunmaktadır. İbn Abbas'ın rivayet
ettiği hadis de sened itibariyle sahihtir. Fakat bir kimsenin yanılma ihtimali,
bir topluluğun yanılma ihtimalinden daha yüksektir. O halde her iki farklı
haberin durumları en azından tearuz halinde olduklarıdır. Bu durumda bunların
dışında bir yerde delil aranmalıdır. Osman'ın rivayet ettiği hadis ise ihramlı
olanın nikahının yasak oluşu hususunda sahih bir hadistir ve itimat edilen,
dayanak alınması gereken de budur.