باب : النظر
إلى المرأة
قبل التزويج.
35. EVLENMEDEN ÖNCE (KENDİSİ İLE
EVLENİLECEK OLAN) KADINA BAKMAK
حدثنا مسدد:
حدثنا حماد بن
يزيد، عن
هشام، عن أبيه،
عن عائشة رضي
الله عنها
قالت:
قال
لي رسول الله
صلى الله عليه
وسلم : (رأيتك في
المنام، يجيء
بك الملك في
سرقة من حرير،
فقال لي: هذه
امرأتك، فكشف
عن وجهك الثوب
فإذا هي أنت،
فقلت: إن يك
هذا من عند
الله يمضه)
[-5125-] Aişe r.anha'dan dedi ki: Rasulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem
bana dedi ki:
Rüyada bana gösteri/din. Melek senin suretini ipekten bir kumaş
parçası üzerinde getiriyordu. Melek bana: Bu senin zevcendir, dedi. Ben de
senin yüzün üzerindeki örtüyü açtım. Örtünün altında sen olduğunu gördüm.
(Uyandıktan sonra): Eğer bu Allah tarafından ise mutlaka onu gerçekleştirir,
dedim."
حدثنا قتيبة:
حدثنا يعقوب،
عن أبي حازم،
عن سهل بن سعد:
أن
امرأة جاءت
إلى رسول الله
صلى الله عليه
وسلم فقالت:
يا رسول الله،
جئت لأهب لك
نفسي، فنظر
إليها رسول
الله صلى الله
عليه وسلم
فصعد النظر
إليها وصوبه،
ثم طأطأ رأسه،
فلما رأت المرأة
أنه لم يقض
فيها شيئا
جلست، فقام
رجل من أصحابه
فقال : أي رسول
الله، أن لم
تكن لك بها
حاجة
فزوجنيها،
فقال: (هل عندك
من شيء). فقال:
لا والله يا
رسول الله،
قال: (اذهب إلى
أهلك فانظر هل
تجد شيئا).
فذهب ثم رجع
فقال: لا
والله رسول
الله ما وجدت
شيئا، قال:
(انظر ولو
خاتما من
حديد). فذهب ثم
رجع، فقال:لا
والله يا رسول
الله ولا خاتم
من حديد، ولكن
هذا إزاري -
قال سهل: ما له
من رداء - فلها
نصفه، فقال
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم: (وما تصنع
بإزارك، إن
لبسته لم يكن
عليها منه شيء،
وإن لبسته لم
يكن عليك شيء).
فجلس الرجل
حتى طال
مجلسه، ثم
قام، فرآه
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم موليا
فأمر به فدعي،
فلما جاء قال:
(ماذا معك من
القرآن). قال:
معي سورة كذا
وسورة كذا،
عددها، فقال:
(أتقرؤهن عن
ظهر قلبك). قال:
نعم، قال
(اذهب قد
ملكتكها بما معك
من القرآن).
[-5126-] Sehl İbn Sa'd radiyallahu anh'den rivayete göre:
"Bir kadın Rasulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in huzuruna
geldi. Ey Allah'ın Rasulü kendimi sana hibe etmeye geldim, dedi. Rasulullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem ona baktı. Rasulullah kadına yukarıdan aşağıya
baktı, sonra başını önüne eğdi. Kadın onun kendisi hakkında herhangi bir hüküm
vermediğini görünce oturdu.
Bunun üzerine ashabından bir adam kalkarak: Ey Allah'ın Rasulü,
dedi.
Eğer senin o kadına bir ihtiyacın yoksa onu benimle evlendir.
Allah Rasulü: Yanında (mehir vereceğin) bir şeyler var mı, diye sordu. Adam:
Allah'a yemin ederim ki hayır, ey Allah'ın Rasulü, dedi.
Allah Rasulü: Aile halkının yanına git bak, bir şey bulabilir
misin, buyurdu.
Adam gitti, sonra geri dönüp: Allah'a yemin ederim ey Allah'ın
Rasulü, hiçbir şey bulamadım, dedi. Allah Rasulü: Bir bak, demirden bir yüzük
dahi olsa (bulmaya çalış) dedi.
Adam gitti, sonra geri dönerek: Hayır, Allah'a yemin ederim ey
Allah'ın Rasulü, demirden bir yüzük dahi bulamadım. Fakat bu (belden aşağısını
örten) izarım var. -Sehl dedi ki: Adamın (belden yukarısını örten) ri dası
yoktu.- İzarın yarısı onun olsun, dedi.
Bunun üzerine Rasulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem: Senin
izarını ne yapsın ki. Eğer sen onu giyersen kendisi üzerinde ondan herhangi bir
şey bulunmayacaktır. Eğer o giyinecek olursa, senin üzerinde ondan bir şey
bulunmayacaktır, diye buyurdu.
Adam oturdu, nihayet uzun bir süre oturduktan sonra kalkıp gitti.
Rasulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem onun arkasını dönüp gittiğini gördü,
adamın çağrılmasını emredince adam da çağrıldı. Geri gelince, Allah Rasulü:
Kur'an'dan ezbere ne biliyorsun, diye sordu. Adam: Şu süreyi, şu süreyi, şu
süreyi ezbere biliyorum deyip saydı.
Allah Rasulü: Bunları ezbere okuyabiliyor musun, diye sordu. Adam:
Evet deyince, Allah Rasulü: Haydi git, Kur'an-ı Kerimiden ezbere bildiklerine
karşılık olarak bu kadına seni malik kıldım, diye buyurdu."
Fethu'l-Bari Açıklaması:
"Evlenmeden önce kadına bakmak." Buhari bunun caiz
oluşunu bu başlıkta vermiş olduğu iki hadisten (sarih ve açık ifadelerinden
değil) istinbat yoluyla çıkarmıştır.
Çünkü bu hususta görülen açıklamalar (sarahat için öngörülen)
şartı taşımamaktadır. Bununla birlikte bu hususta birtakım hadisler varid
olmuştur. Bunların en sahihi Ebu Hureyre r.a.'in rivayet ettiği şu hadistir:
"Bir adam ensardan bir kadın ile evlendiğini söyleyince,
Rasulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem: Ona baktın mı, diye sordu. Adam: Hayır
dedi. Allah Rasulü: Git, ona bak. Çünkü ensarın gözünde bir şey var, diye
buyurdu." Hadisi Müslim ve Nesai rivayet etmiştir.
Gazzall, İhya adlı eserinde der ki: Nebi s.a.v.'in "bir
şey" sözü ile neyi kastettiği hakkında görüş ayrılığı vardır. Bir çeşit
göz kamaşması olduğu söylendiği gibi, gözlerinin küçük olduğu da söylenmiştir.
Derim ki: İkinci husus Ebu Avane'nin
Mustahrec'inde yer alan bir rivayette geçmektedir. Dolayısıyla itimada değer
olan odur.
(5125. Hadisteki:) "İpek bir kumaş parçası
içerisinde." Cumhur der ki: Evlenmeye talip olanın, talip olduğuna
bakmasında bir beis yoktur. Yalnız yüzü ve ellerinden başka bir yere bakamaz.
el-Evzai der ki: Onu görmeye gayret harcar ve avret dışında görmek istediği
yerlere bakar İbn Hazm der ki: Önüne de, arkasına da bakar. Ahmed'den bu
hususta üç rivayet gelmiştir. Birincisi cumhurun dediği gibidir, ikincisi
çoğunlukla dıştan görünen yerlerine bakar şeklindedir. Yine cumhurun dediğine
göre, eğer onu görmek isterse ondan izin almadan da ona bakması caizdir.
Malik'ten gelen bir rivayete göre ise ondan izin almasını şart koşmuştur.