SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

TAHARA BAHSİ

<< 85 >>

DEVAM: 42. Nebiz (Şıra) İle Abdest Almak

 

حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَعِيلَ حَدَّثَنَا وُهَيْبٌ عَنْ دَاوُدَ عَنْ عَامِرٍ عَنْ عَلْقَمَةَ قَالَ قُلْتُ لِعَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ مَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَيْلَةَ الْجِنِّ فَقَالَ مَا كَانَ مَعَهُ مِنَّا أَحَدٌ

 

Alkame'den rivayet.edildiğine göre, dedi ki: "Ben Abdullah b. Mes'ud'a, sizden kim cin gecesinde Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) ile birlikte bulundu? dedim. O da: "Bizden hiç kimse O'nunla bulunmadı" diye cevap verdi.

 

 

Diğer tahric: Ahmed b. Hanbel

 

AÇIKLAMA:     Musannif Ebu Davud'un bu hadisi rivayet etmekten maksadı, bir önceki 84 nolu hadisi, sıhhat yönünden tenkid etmektir. İmam Nevevi, Müslim Şerhi'nde diyor ki; bu hadis, Ebu Davud'da ve diğer bazı kitaplarda cin gecesinde ibn Mesud'un Resul-i Ekrem (s.a.v.) ile beraber bulunduğuna ve nebizle abdest almanın caizliğine dair zikredilen hadisi çürütmekte açık bir delildir. Çünkü bu hadis sahihtir. "Nebiz hadisi ise alimlerin ittifakı ile zayıftır. Eğer o hadisin sağlam olduğu kabul edilirse şu iki hadis'in arasını uzlaştırmak mümkündür. Şöyle ki İbn-i Mes'ud (r.a.) o gece Resul-i Ekrem (s.a.v.)'in cinlerle konuştuğu yerde bulunmamıştır da oradan hayli uzakta kendisine çizilen çizgi içinde bulunmuştur. [Nevevi şerhi Müslim]

 

İmam Nevevi bu sözüyle konumuzu teşkil eden bu hadisin sahih olabileceği ihtimaline yer vermişse de bu ihtimal onun nesh edilmiş olmasına mani değildir. Aynı şekilde ibnu'I-Humam'da bu hadisin sahih hadislere aykırı olmadığını ifade etmiştir, lbnu'l Human'ın bu mevzudaki sözleri şu mealdedir: "İbn Mes'ud hadisinde bulunan  "Onunla beraber bizden hiç kimse bulunmadı" cümlesini: "O gecede bizden, benden başka, hazır bulunan olmadı" şeklinde anladığımızda iki hadis arasında tearuz kalmaz.

 

Ayrıca "İki hadis arasında te'vil ve te'lif (yorum ve barıştırma) imkanı olmadığı kabul edilirse, "isbat eden görüş, nefyeden görüşe mukaddemdir" (Kesin kanıt içeren hadis, olayı reddeden ikinci haber'den önceliklidir) kaidesince isbat edilen görme olayı "bulunmadı ve görmedi" şeklindeki hadise oranla öncelik kazanır. Böylece görme olayı tesbit edilmiş olur.[Kemaleddin İbnü'l-Humam; Fethu'l-Kadîr, I, 82.]

 

Ayrıca bu dimilerle buluşma eş-Şibli'nin beyanına göre altı kez meydana gelmiştir. Şöyle ki:

 

1. Nebiimizin, hilekarlar tarafından kaçırıldığı zannedildiği gece ki İbn Mes'ud bu gecede bulunmadı.[Müslim sakat]   2. Hacun'da olmuştur ki, Hacun Mekke'de bir dağdır.   3. Mekke'nin en yüksek yerinde olmuştur.   4. Medine'de olmuştur. Bu üç gece devam etmiş ve İbn Mes'ud da hazır bulunmuştur.   5. Medine'nin dışında olmuştur.Bunda da Zübeyr b. Avvam hazır bulunmuştur.   6. Resul-i Ekrem (s.a.v.)'in bir yolculuğunda olmuştur ki, bunda da Bilal İbn Haris hazır bulunmuştur.

 

Bu nedenle cin gecesi hadisinde anlatılan "nebizle abdest alma" olayı daha sonra Medine'de inen teyemmüm [Maide 6] ayetiyle neshedilmiştir.