DEVAM: 51. Nebi
(sallallahu aleyhi ve sellem)’in Abdest Alış Şekli
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ
الْمُثَنَّى
حَدَّثَنَا
الضَّحَّاكُ
بْنُ
مَخْلَدٍ حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الرَّحْمَنِ
بْنُ وَرْدَانَ
حَدَّثَنِي
أَبُو
سَلَمَةَ
بْنُ عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
حَدَّثَنِي
حُمْرَانُ
قَالَ
رَأَيْتُ عُثْمَانَ
بْنَ
عَفَّانَ
تَوَضَّأَ
فَذَكَرَ
نَحْوَهُ
وَلَمْ
يَذْكُرْ
الْمَضْمَضَةَ
وَالِاسْتِنْشَاقَ
وَقَالَ
فِيهِ وَمَسَحَ
رَأْسَهُ
ثَلَاثًا
ثُمَّ غَسَلَ
رِجْلَيْهِ
ثَلَاثًا
ثُمَّ قَالَ
رَأَيْتُ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
تَوَضَّأَ
هَكَذَا
وَقَالَ مَنْ
تَوَضَّأَ
دُونَ هَذَا كَفَاهُ
وَلَمْ
يَذْكُرْ
أَمْرَ
الصَّلَاةِ
107....Ebu Seleme b.
Abdirrahman, Humran'in kendisine şöyle dediğini nakletmektedir: "Ben Osman
b. Affan'ı abdest alırken gördüm". Ebu Seleme rivayetine devamla Ata b.
Yezid'in Humran'dan naklettiği hadisin aynısını nakletti. Ancak"Mazmaza ve
istinşaki" zikretmedi. Ebu Seleme, Humran'dan naklettiği bu hadisde
şunları söyledi: "Osman (r.a,) başını üç kez meshetti sonra iki ayağını üç
kere yıkadı. Ve dedi ki: İşte ben Rasulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)'in
böyle abdest aldığını (gördüm) ve O (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurdu: "Kim bu sayıdan daha az yıkayarak abdest alırsa bu abdest o
kimseye yeter." dediğini duydum. Ancak Ebu Seleme bu rivayette Rasul-i
Ekrem (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in abdestten sonra namaz kıldığını
zikretmedi.
AÇIKLAMA: Bir önceki hadisi Ata b. Yezid, Humran'dan
rivayet etmişti. Üzerinde durduğumuz bu hadisi de Ebu Seleme yine Humran'dan
nakletmiştir. Her iki hadisi de Humran, Osman b. Affan'dan rivayet ediyor.Bu
iki hadis birbirine çok benzemekle beraber aralarında bazı farklar vardır.
Şöyle ki:
a.
Bu rivayette (mazmaza ve iştinşak) zikredilmemiştir. Halbuki önceki rivayette
zikredilmiştir.
b.
8u ikinci hadiste (107. hadis) Resul-i Ekrem (s.a.v.)'in başını üç kere
meshettiği fazlalığı vardır. Birinci hadiste ise, yoktur.
c.
Birinci hadisteki, "Kim benim abdest aldığım gibi abdest alırsa"
ifadelerinin yerine bu Hadiste, "Kim abdestini, azalarını daha az sayıda
yıkayarak alırsa, abdesti ona yeter" beyanı görülmektedir. Ayrıca bu 107
numaralı Hadiste Resul-i Ekrem (s.a.v.)'in namaz kıldığı zikredilmemiştir.
Bu
Hadis 'başı üç kere mesh etmek sünnettir' diyen imam Şafii'nin delilidir.
Hanefi
mezhebine göre ise, başı bir kerede ve bütününü kaplarcasına mesh etmek
sünnettir. Meshi üçlemek mekruhtur. Hasan'ın Ebu Hanife’den bir su ile Üç kere
mesh edileceğine dair de bir rivayeti vardır. Ancak başın bir kere mesh
edileceğine dair olan hadisler daha sağlamdır. Bir önceki Hadisin şerhinde de
açıklandığı gibi Hanefilere göre bu hadiste geçen "başını üç defa mesh
etti" sözünden maksat, avucuna yeni bir su almadan tek bir su ile mesh
etmektir.