بَاب
الْوُضُوءِ
مَرَّتَيْنِ
53. Abdest
Organlarının İkişer Kere Yıkanması
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ
الْعَلَاءِ
حَدَّثَنَا
زَيْدٌ
يَعْنِي
ابْنَ
الْحُبَابِ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الرَّحْمَنِ
بْنُ ثَوْبَانَ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ
الْفَضْلِ
الْهَاشِمِيُّ
عَنْ
الْأَعْرَجِ
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ
أَنَّ
النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
تَوَضَّأَ مَرَّتَيْنِ
مَرَّتَيْنِ
Ebu Hureyre (r.a)'den
demiştir ki: "Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) (abdest
organlarını) ikişer kere (yıkayarak) abdest aldı."
Diğer tahric: Buhari,
vudu; Tirmizî, tahare; İbn Mace, tahare; Darimi, tahare; Ahmed b. Hanbel
AÇIKLAMA: Bu Hadisin zahirine bakılırsa, Resulullah'ın
baş dahil olmak üzere bütün abdest organlarını ikişer defa yıkadığı gibi bir
mana anlaşılırsa da, aslında ikişer kere yıkanan organlar, meshedilmesi gereken
baş değil, diğer organlardır. Çünkü baş'ın meshedileceği ve diğer uzuvların da
yıkanacağı pek çok Hadislerle beyan ve ıspat edilmiştir. 126. Hadisteki
"başın iki kere mesh edileceğine dair ifade de bu gerçeğe aykırı değildir.
Şöyle ki, önce eller başın ön tarafından arkaya doğru, sonra da arkadan öne
doğru çekilerek mesh yapılır, Aslında tek hareket sayılan bu birbirini takip
eden hareketler sözü geçen Hadiste ayrı ayrı hareketlermiş gibi zannedilerek
"iki mesh" diye rivayet edilmiştir. İşte bu hareketler biri diğerinin
devamı olduğu kabul edilirse oradaki başın iki kere mesh edilmesi meselesi de
izah edilmiş olur.
Yıkamanın
iki kere olacağı mevzuunda imam Nevevi şunları söylemektedir:
"Müslümanlar
arasında abdest organlarını bir kere yıkamanın farz, üç kere yıkamanın da
sünnet olduğuna dair ittifak vardır. Yıkanması gereken abdest organlarının bir
kere, iki kere ve üç kere yıkanabileceğim ifade eden sahih hadislerin yanında,
bazı abdest organlarının iki, bazılarının üç kere yıkanması lazım geldiğini
ifade eden hadisler de vardır. Bu hadislerin hepsiyle de amel edilebilir. Ancak
abdest organlarını üç kere yıkamakla abdestin sünnet ve adabı da yerine
getirilmiş olurken, bir kere yıkamakla sadece farzlar yerine getirilmiş olur.
[Nevevi, Şerhu Müslim, III, 106]
Nitekim
Rasul-i zişan Efendimiz'in abdest organlarını bazan birer, bazan ikişer, bazan
da, üçer defa yıkayarak abdest aldığını ifade eden hadislerle [Tirmizi, tahare 35] abdest organlarından birini bir, diğerini
iki, bir başkasını da üçer defa yıkayarak abdest aldığını ifade eden hadis de
buna delalet etmektedir.