SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

TAHARA BAHSİ

<< 205 >>

بَاب مَنْ يُحْدِثُ فِي الصَّلَاةِ

81. Namazda İken Abdesti Bozulan Kişi(nin Ne Yapması Gerektiği?)

 

حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا جَرِيرُ بْنُ عَبْدِ الْحَمِيدِ عَنْ عَاصِمٍ الْأَحْوَلِ عَنْ عِيسَى بْنِ حِطَّانَ عَنْ مُسْلِمِ بْنِ سَلَّامٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ طَلْقٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا فَسَا أَحَدُكُمْ فِي الصَّلَاةِ فَلْيَنْصَرِفْ فَلْيَتَوَضَّأْ وَلْيُعِدْ الصَّلَاةَ

 

Ali bin Talk (r.a.) Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)'in şöyle buyurduğunu haber vermiştir: "Sizden biri namazda iken sessizce yellenirse (namazdan) ayrılıp abdest alsın ve namazı iade etsin."

 

 

Diğer tahric: Ebu Davud salat 187; Tirmizi

 

AÇIKLAMA:     Hadisdeki namazın iadesine dair olan emir, yellenme kasten olursa vücuba, hataen olursa istihbaba hamledilir. Yani yellenme olayı iradesiyle olursa bu namaz içindeki müslümana ve ibadet adabına aykırı bir davranıştır. Şayet vaki olursa abdest alıp namazını iade etmesi gerekir, irade dışı olduğu takdirde en yakın yerden abdest alıp namaza kaldığı yerden devam edebilir. Ancak, namazı yeniden kılması daha evladır ve müstehaptır.

 

Maliki, Şafii ve Hanbelilere göre; Namazda iken abdesti bozulan kişinin namazı bozulur. Namazına yeniden başlaması icab eder, yaptıklarının üzerine bina edemez.

 

Hanefilere göre: Namazda iradesi dışında abdesti bozulan kişi namazına yeniden başlamadan, yaptıkları üzerine bina edebilir. Tafsilatı fıkıh kitaplarında beyan edilen bu mes'elenin özeti şudur:

 

Namaz içinde iken abdestin irade dışı, istenmeden bozulmasına "Sebki Hades",  bile bile isteyerek bozulmasına "Hades-i Amd" denilir.

 

Namazı bıraktığı yerden başlayıp devam etmeye "Bina", yeni baştan kılmaya "isti'naff" tabirleri kullanılır.

 

Sebk-i hades suretinde bina caizdir. Namazda iken, istemeyerek abdesti bozulan kişi, hiç konuşmadan gidip en yakın su'dan abdest alarak veya (şartları mevcut ise) teyemmüm ederek gelir, namazını bıraktığı yerden başlayıp, abdestinin bozulduğu rüknü iade ederek tamamlar.

 

Hanefiler: "Namaza devam edebilir" şeklindeki görüşlerinde; "Namazda kendisinden ay veya mezi gelen veya burnu kanayan kimse, gitsin abdest alsın ve konuşmadıkça namazını bina etsin" Hadisine dayanmışlardır. Bu hadise mürsel diye itiraz edilmiştir.

 

İbn Nuceym: "Bu hadisin mürsel olarak sıhhatinde niza yoktur. O da bizce ve ehli ilmin ekserisince hüccettir" demektedir.

 

Hanefiler; hadisi açıklama kısmında ifade edildiği biçimde te'vil etmişlerdir.   

 

Binanın cevazı; Hz. Aişe, ibn Abbas, Hz. Ebu Bekir, Hz. Ömer, Hz. AH, İbn Ömer, İbn Mes'ud, Selman-ı Farisi gibi büyük sahabilerle, Alkame, Tavus, Salim b. Abdillah, Said b. Cübeyr, Şa'bi, İbrahim en-Nehai, Ata, Mekhul ve Said b. Müseyyeb gibi tabiilerden de rivayet edilmiştir.

 

Bu hadisten insandan her hangi bir şeyin çıkması abdesti bozar ve namazdan çıkmayı gerektirir, hükmü çıkarılmıştır.