SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

TAHARA BAHSİ

<< 210 >>

DEVAM: 82. Mezi'nin Hükmü

 

حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا إِسْمَعِيلُ يَعْنِي ابْنَ إِبْرَاهِيمَ أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِسْحَقَ حَدَّثَنِي سَعِيدُ بْنُ عُبَيْدِ بْنِ السَّبَّاقِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ سَهْلِ بْنِ حُنَيْفٍ قَالَ كُنْتُ أَلْقَى مِنْ الْمَذْيِ شِدَّةً وَكُنْتُ أُكْثِرُ مِنْ الِاغْتِسَالِ فَسَأَلْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ ذَلِكَ فَقَالَ إِنَّمَا يُجْزِيكَ مِنْ ذَلِكَ الْوُضُوءُ قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَكَيْفَ بِمَا يُصِيبُ ثَوْبِي مِنْهُ قَالَ يَكْفِيكَ بِأَنْ تَأْخُذَ كَفًّا مِنْ مَاءٍ فَتَنْضَحَ بِهَا مِنْ ثَوْبِكَ حَيْثُ تَرَى أَنَّهُ أَصَابَهُ

 

Sehl b. Huneyf (r.a)'den, şöyle demiştir: Mezi'den dolayı zorluk çekmekte ve sık sık yıkanmaktaydım. Dururumu Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)'e arzettim. "Meziden dolayı sadece abdest alman kafidir" buyurdu. Bunun üzerine: "Ya Resulullah, elbiseme bulaşan mezi ne olacak?" dedim. "Bir avuç su alıp, bu suyu elbisenden mczi'nin bulaştığını gördüğün yere serpmen (yıkaman) kafidir" buyurdu.

 

 

Diğer tahric: Tirmizî, tahare; İbn Mace, tahare

 

AÇIKLAMA:     Her ne kadar bu Hadiste yalnız mezi'den bahsedilmiş ise de bu konu ile yakından ilgili olan, aşağıdaki hususları beyan etmeyi uygun bulduk.

 

Erkeklerden çıkan maddeler dörde ayrılır, 1- İdrar, 2-Vedi,  3- Mezi, 4- Meni.

 

İdrar'ın, ittifakla hükmü necistir. Affedilen mikdarı aştığı takdirde yıkanması şarttır.

 

Vedi; İdrar akabinde çıkan yapışkan bir maddedir. Bu da idrar gibi necistir. Abdest'ten başka bir şey gerektirmez.

 

Meni; Şehvet'ten dolayı akan sıvıdır. Her halükarda guslü gerektirir. Ancak, meni'nin necis olup olmadığında fukaha ihtilaf etmiştir. Şafii ve Hanbelilere göre temiz, Hanefi ve Malikilere göre necistir.

 

Tirmizi, elbiseye bulaşan mezi hakkında ulema'nın ihtilaf ettiklerini söyledikten sonra bu ihtilaftan şöylece sıralar;

 

1. Şafii ve ishak mezi'nin ancak yıkanmakla temizlenebileceği görüşündedir.

2. Bazıları mezi bulaşan yere su serpmekle temizleneceğini söylerler.

3. Ahmed: "Su serpmekle temizleneceğini umarım" demektedir.

 

İmam Nevevi: "Hadis deki ("serpmek" diye terceme ettiğimiz) kelimeyi hem "yıkamak" hem de "su serpmek" manasına geldiği için burada muradın yıkamak olduğunu söyler. Bu da cumhurun görüşüdür. Başka bir hadis, mezi'den dolayı "avret yerini yıka" şeklinde varid olduğuna göre, burada da yıkamak manasında olacağı açığa çıkmış olur" demektedir.

 

Şevkani ise, "Esrem'in rivayetinde  "Onun üzerine dök" şeklinde sabittir. Ayrıca din kolaylığı emrettiğine göre burada bu kelimenin serpmek manasında olduğu açıktır" dedikten sonra, mezinin bulaştığı yere su serpmenin yeterli olacağını söylemektedir.

 

idrarı yıkamak hususunda ne kadar titiz davranıldığı bilinmektedir. İdrara mülhak olan şeylerin de onun hükmünü alması gerekir. Dolayısıyla Şevkani'nin dediği gibi kolaylık mülahazası pek görünmemektedir.

 

Zaten, Cumhurun görüşü yukarıda ifade edildiği gibi mezi bulaşan yerin yıkanması gerektiği şeklindedir.