DEVAM: 82. Mezi'nin
Hükmü
حَدَّثَنَا
هَارُونُ
بْنُ
مُحَمَّدِ
بْنِ بَكَّارٍ
حَدَّثَنَا
مَرْوَانُ
يَعْنِي ابْنَ
مُحَمَّدٍ
حَدَّثَنَا
الْهَيْثَمُ
بْنُ
حُمَيْدٍ
حَدَّثَنَا
الْعَلَاءُ
بْنُ الْحَارِثِ
عَنْ حَرَامِ
بْنِ حَكِيمٍ
عَنْ عَمِّهِ
أَنَّهُ
سَأَلَ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
مَا يَحِلُّ
لِي مِنْ
امْرَأَتِي
وَهِيَ
حَائِضٌ
قَالَ لَكَ مَا
فَوْقَ
الْإِزَارِ
وَذَكَرَ
مُؤَاكَلَةَ
الْحَائِضِ
أَيْضًا
وَسَاقَ
الْحَدِيثَ
Haram b. Hakim, amcası
(Abdullah b. Sa'd)dan rivayet etti ki; Abdullah, Resulullah (sallallahu aleyhi
ve sellem)'e, "Hayızlı iken karımdan bana neler helal olur?" diye
sordu. Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem); "Sana, peştemalin üstü
helaldir" buyurdu.
(Hadisin ravisi Harun b.
Muhammed veya Heysem b. Humeyd) hayızlı ile yemek yenebileceğini ekledi ve bu
hadisi zikretti.
Diğer tahric: Ahmed b.
Hanbel Müsned
AÇIKLAMA: İlk bakışta bu hadisin bab başlığı
("terceme") ile hiçbir alakası görünmemektedir. Nitekim, bazı
nüshalarda bu ve bundan sonraki hadis "Hayızlı kadınla mübaşeret ve onunla
beraber yemek" adındaki bir bab'ta yer almaktadır. Ancak nüshaların
çoğunda üzerinde durduğumuz "Mezinin hükmü" başlığı altında yer
almıştır.
Buna
göre, hadisin başlıkla ilgisi Ahmed b. Hanbel'in Müsned'inde aynı raviden
naklettiği Ensari, Resuluilah'a; Guslü gerektiren sudan sonra suyun hükmünden,
evinde ve mescitte namaz kılmadan ve hayızlı kadınla yemek yemenin hükmünden
sordu; Resulullah (s.a.v.) de;
"Allah
hakkın söylenmesinden haya etmez. Ben şöyle şöyle yaptığımda namaz için aldığım
abdest gibi abdest alırım, fercimi yıkarım, (diyerek guslün yapılışını beyan
etti.) Su'dan sonra suyun hükmüne gelince o mezidir. Her erkek mezi çıkarır.
Bundan dolayı fercimi yıkar ve abdest alırım. Mescit ve evde namaz kılma
meselesi ise, evimin mescide ne kadar yakın olduğunu biliyorsun. (Buna rağmen)
farz namazın dışında kalanları mescitte kılmaktan çok, evimde kılmayı
seviyorum. Hayızlı ile yemek yeme işi ise, ben onlarla beraber yemek yiyorum."
Esas
metinde bildirilen hadisten bu hadis kasdediliyor ise, bir önceki hadisten daha
geniş olarak verilen bu hadis mevzumuzu ilgilendirir ve tamamı İçindedir.
Ancak, Ebu Davud şerhlerinden Menhei'in açıklamaları göz önüne alınırsa ve
bununla Tirmizi'nin: "Hayızlı kadınla yemek yenip yenmeyeceğini"
sordum da, Nebiimiz (sallallahu aleyhi ve sellem);
"Onunla
yemek ye! buyurdu" hadisi kasdediiiyorsa, Mezi Babı ile ilgisi olmadığı
ortaya çıkar. Nitekim, Menhel müellifinin yukarıdaki hadisle sonraki hadisi
ayrı bir babda zikretmesi, bunu göstermektedir. .Zira, 213'üncü hadis sadece bu
konu ile ilgilidir.