بَاب
الْوُضُوءِ
لِمَنْ
أَرَادَ أَنْ
يَعُودَ
85. (Cinsi) Temastan
Sonra Tekrar Temasta Bulunmak İsteyenin Abdest Alması
حَدَّثَنَا
مُوسَى بْنُ
إِسْمَعِيلَ
حَدَّثَنَا
حَمَّادٌ
عَنْ عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
بْنِ أَبِي
رَافِعٍ عَنْ
عَمَّتِهِ
سَلْمَى عَنْ
أَبِي
رَافِعٍ
أَنَّ
النَّبِيَّ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
طَافَ ذَاتَ
يَوْمٍ عَلَى
نِسَائِهِ
يَغْتَسِلُ عِنْدَ
هَذِهِ
وَعِنْدَ
هَذِهِ قَالَ
قُلْتُ لَهُ
يَا رَسُولَ
اللَّهِ
أَلَا
تَجْعَلُهُ
غُسْلًا وَاحِدًا
قَالَ هَذَا
أَزْكَى
وَأَطْيَبُ
وَأَطْهَرُ
قَالَ أَبُو
دَاوُد
وَحَدِيثُ أَنَسٍ
أَصَحُّ مِنْ
هَذَا
Ebu Rafi (r.a)'den,
demiştir ki; Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) bir gün her birinin
yanında (ayrı ayrı) yıkanmak suretiyle, (bütün) hanımları dolaştı. Ebu Rafi
şöyle dedi; "Ya Resulullah, hepsi için bir kerre gusül etsen olmaz
mıydı?" dedim.
"Bu, (sevap
yönünden) daha iyi (kalbin tatmini için) daha güzel, (beden için) daha
temizdir" buyurdu.
Ebu Davud: "Enes'in
(Önceki) Hadisi bundan daha sahihtir" demiştir.
Diğer tahric: İbn
Mace, Tahare 102; Ahmed b. Hanbel, VI, 8, 10, 39.
AÇIKLAMA: Ebu Davud bu son ifadesi ile, önceki hadis ile
bu hadis arasındaki ihtilafa işaret ederek, birini diğerine tercih etmek
suretiyle bu ihtilafı gidermek istiyor.
Şevkani,
Hafızın: "Ebu Davud bu hadisi ta'n (hakkında söz) edip, Enes hadisinin
daha sahih olduğunu söyledi" dediğini naklediyor. Aslında Ebu Davud'un
yaptığı ta'n değildir. Çünkü, onun sıhhatini inkar etmemektedir.
Nesai:
"Bu hadisle Enes hadisi arasında ihtilaf yoktur. Bilakis Resulullah, bazan
cimalar arasında yıkanmaz bazan da yıkanırdı" der.
Nevevi
de: "Bu, Resulullah'ın değişik zamanlarda her iki uygulamada bulunduğuna
hamledilir" demiştir.
Hadis,
cima'nın tekrarlanması halinde, cima aralarında guslün müstehap olduğuna
delalet eder. Şevkani'nin beyanına göre, Zahirilerle, ibn Habib, temaslar
arasında abdest almanın vucubuna kaildirler. Bu görüş sahipleri, bu babtaki
hadislere dayanırlar.
Diğer,
islam ulemasına göre ise, temaslar arasında abdest almak farz değildir.
Tahavi'nin Hz. Aişe'den naklettiği ve Resulullah (s.a.v.)'in cima'yı
tekrarlamak istediğinde abdest almadığını ifade eden haberler Cumhurun
delillerindendir.
Ayrıca,
Hadisin son kısmı ve sahabenin sorusuna cevap niteliği taşıyan bölümünde
"Daha faziletli" olduğunu belirtmesi güsul yapmadan da, ikinci bir
temasda bulunulabileceğine işarettir. Böylece iki hadis arasında tearuz
olmadığı açıkça görülmektedir.