بَاب
فِي
الرَّجُلِ
يُصِيبُ
مِنْهَا مَا
دُونَ
الْجِمَاعِ
106. Hayız Halindeki
Hanımına Cima Dışında Kişinin Yapabileceği Şeyler
حَدَّثَنَا
يَزِيدُ بْنُ
خَالِدِ بْنِ
عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
مَوْهَبٍ الرَّمْلِيُّ
حَدَّثَنَا
اللَّيْثُ
بْنُ سَعْدٍ
عَنْ ابْنِ
شِهَابٍ عَنْ
حَبِيبٍ مَوْلَى
عُرْوَةَ
عَنْ
نُدْبَةَ
مَوْلَاةِ
مَيْمُونَةَ
عَنْ
مَيْمُونَةَ
أَنَّ
رَسُولَ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
كَانَ
يُبَاشِرُ
الْمَرْأَةَ
مِنْ نِسَائِهِ
وَهِيَ حَائِضٌ
إِذَا كَانَ
عَلَيْهَا
إِزَارٌ
إِلَى أَنْصَافِ
الْفَخِذَيْنِ
أَوْ
الرُّكْبَتَيْنِ
تَحْتَجِزُ
بِهِ
Meymune demiştir ki;
Rasulullah (Sallallahu Akeyhi ve Sellem) hanımlarından birisi hayızlı iken,
üzerinde uyluklarının yarısına veya diz kapaklarına kadar (olan kısmı) örten
bir örtü olduğu halde, ondan faydalanırdı.
Diğer tahric: Nesaî,
hayz; Ayrıca bk. Müslim, hayz; Ebu Davud, nikâh; Darîmî, vudu'; Muvatta,
tahare; Ahmed b. Hanbel
AÇIKLAMA: Mübaşeret, çıplak olarak vücudu vücuda
dokundurmaktır. Bazı hallerde cima için de kullanılıyorsa da burada ittifakla
birinci manayadır.
Hadis-i
şerif, Rasulullah'in, diz kapağı ile göbeği arası kapalı olan hayız halindeki
hanımlarından istifade ettiğini göstermektedir.
Hayızlı
olan kadından mübaşeret şu şekillerde olur:
1.
Cima, bu Kur'an-ı Kerim'in açık nassı ve sahih hadislerle yasaklanmıştır;
haramdır. Bir müslüman bunun helal olduğunu söylerse kafir olur. Haram olduğunu
inkar etmeden, kadının hayızlı olduğunu bildiği halde cima ederse, günahkar
olur. Tevbe istiğfar etmesi lazımdır. Cumhura göre bir veya yarım dinar sadaka
vermesi müstehaptır. Bazılarına göre vaciptir. Bundan evvelki babta tafsilat
verilmiştir. Unutarak veya hayızlı olduğunu bilmeden temas ederse günah da,
keffaret de yoktur.
2.
Göbek ile diz kapağı arası hariç vücudun geri kalan kısmı ile, her ne suretle
olursa olsun faydalanmak helaldir. Bunda da icma vardır.
Netice
olarak, İmam Ebu Hanife, imam Malik, Said b. Müseyyeb, Şureyh, Tavus, Ata,
Süleyman b. Yesar, Katade, Ebu Yusuf'tan bir rivayette Şafiilerin esah olan
görüşüne göre hayzh kadının diz kapağı ile göbek arasından çıplak olarak her
türlü istifade haramdır. Bunlar, bu babtaki hadislerle Zeyd b. Eslem'den gelen
bir rivayeti delil kabul etmişlerdir.