SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

TAHARA BAHSİ

<< 298 >>

DEVAM: 112. (Müstehaza) Bir Temizlikten Diğer Temizliğe Kadar Ğusleder Diyenler(in Dayandığı Hadisler)

 

حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا وَكِيعٌ عَنْ الْأَعْمَشِ عَنْ حَبِيبِ بْنِ أَبِي ثَابِتٍ عَنْ عُرْوَةَ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ جَاءَتْ فَاطِمَةُ بِنْتُ أَبِي حُبَيْشٍ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَذَكَرَ خَبَرَهَا وَقَالَ ثُمَّ اغْتَسِلِي ثُمَّ تَوَضَّئِي لِكُلِّ صَلَاةٍ وَصَلِّي

 

Aişe (r. anha)'dan, şöyle demiştir: Fatima binti Ebi Hubeyş Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e geldi (Burada Urve) yukarıda geçen (297.) Fatima ile ilgili haberi nekletti. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Sonra ğuslet ve her namaz (vakti) için abdest ahp namazını kıl" buyurdu.

 

 

Diğer tahric: Tirmizi, tahare; İbn Mace, tahare; Ahmed b. Hanbel, VI, 42, 204

 

AÇIKLAMA:     İbni Mace ve Beyhaki'de Fatima'nın haberi lafzan şöyle zikredilmektedir: Fatima; Ya Resulullah ben istihaza olan bir kadınım, temizlenemiyorum. Namazı terkedeyim mi? dedi. Resululah (s.a.v.); "hayır bu ancak damar(kam)dır hayz değildir. Hayz günlerinde namazı bırak, sonra yıkan ve kan hasır (seccade) üzerine damlasa da her namaz (vakti) için abedst al!" buyurdu.

 

Yukarıda beyan edildiği gibi "her namaz için abdest al" ifadesinde bulunan lam vakit manasındadır. Buna göre mana, "her namaz vakti için abdest al," şeklinde olur. Tereceme de buna göre yapılmıştır. Hanefilerin görüşü budur. Yani özür sahibi bir kadının her farz namaz için değil, her vakit için abdest alması lazımdır.

 

Şafiilere göre ise, hadisteki lam vakit manasında tefsir edilmemiştir. Dolayısıyle her namaz için abdest alması gereklidir, denilmiştir.

 

Malikilere göre ise, buradaki emir istihbaba hamledilmiş, her namaz için abdest alması müstehab addedilmiştir.

 

Burada söz konusu olan ihtilaflar farz namazlar içindir; istihazalı bir kadın bir farz namazın arkasında istediği kadar nafile kılabilir. Bunda bütün imamlar ittifak etmişlerdir.

 

Mahir: Yani ''Vakit için geçerlidir'' diyen'e göre: O vakitte o vaktin farzı, sünneti, o vaktin önceden kalan kazası, başka namazın kazası, Nafile kazası v.s. için de geçerli olmak üzere dilediği namazları bir abdestle kılabilir. ''Namaz için geçerlidir'' diyene göre ise: O vaktin farz namazı ve o namazın sünneti kılınabilir bir abdestle. Başkası için yeni abdest gerekir.