بَاب
فِي
الرُّخْصَةِ
فِي تَرْكِ
الْغُسْلِ
يَوْمَ
الْجُمُعَةِ
128. Cuma Günü Guslünü
Terketme Ruhsatı
حَدَّثَنَا
مُسَدَّدٌ
حَدَّثَنَا
حَمَّادُ
بْنُ زَيْدٍ
عَنْ يَحْيَى
بْنِ سَعِيدٍ
عَنْ
عَمْرَةَ عَنْ
عَائِشَةَ
قَالَتْ
كَانَ
النَّاسُ مُهَّانَ
أَنْفُسِهِمْ
فَيَرُوحُونَ
إِلَى الْجُمُعَةِ
بِهَيْئَتِهِمْ
فَقِيلَ لَهُمْ
لَوْ
اغْتَسَلْتُمْ
Aişe (r.anha)dan,
demiştir ki; "İnsanlar, kendi işlerini kendileri yapıyorlar ve o
halleriyle (iş elbiseleriyle, terli bir halde yıkanmadan) cumaya geliyorlardı.
(Bundan dolayı) kendilerine, "keşke yıkansaydınız" denildi."
Diğer tahric: Buhari,
cuma; Müslim, cuma
AÇIKLAMA: Hadisin Buhari ve Müslim'deki rivayetleri
birbirlerinden farklılıklar arz etmektedir.
Hadisten
anlaşıldığına göre Asr-ı Saadette genel olarak ashab-ı kiram işlerinde bizzat
çalışır hizmetçi, işçi kullanmazlardı. Bu yüzden tabiatiyle terlerler,
üzerlerinde ter kokusu olduğu halde cumaya gelirler ve bu durum cemaati
rahatsız ederdi. Bundan dolayı kendilerine "keşke yıkansanız"
denilmiştir. Bu sözü söyleyen (Buhari'nin rivayetinden anlaşıldığına göre)
Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in kendisidir.
Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)in ashaba yıkanmayı emretmeyip de temenni
suretiyle tavsiyede bulunması cuma günü gusletmenin farz olmadığına delalet
etmektedir. Şayet farz olsaydı, temenni etmez, emrederdi. Guslü emreden
hadislerdeki emir siğasının emretmeyen hadislerle tearuza düşmemesi için
mendubiyete hamledilmiştir.