DEVAM: 4. Abdest
Bozarken Kıbleye Yönelmenin Mekruh Oluşu
حَدَّثَنَا
مُوسَى بْنُ
إِسْمَعِيلَ
حَدَّثَنَا
وُهَيْبٌ
حَدَّثَنَا
عَمْرُو بْنُ يَحْيَى
عَنْ أَبِي
زَيْدٍ عَنْ
مَعْقِلِ بْنِ
أَبِي
مَعْقِلٍ
الْأَسَدِيِّ
قَالَ نَهَى
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
أَنْ نَسْتَقْبِلَ
الْقِبْلَتَيْنِ
بِبَوْلٍ أَوْ
غَائِطٍ
قَالَ أَبُو
دَاوُد
وَأَبُو زَيْدٍ
هُوَ مَوْلَى
بَنِي
ثَعْلَبَةَ
Ma'kil ibn Ebi Ma'kil
el-Esedî'den denmiştir ki; "Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem bizi
büyük abdest bozarken de küçük abdest bozarken de Ka'be'yeve Beyt-i Makdis'e
(Kudüs'e) yönelmekten nehyetti."
Ebu Davud dedi ki;
"(Hadisin senedinde yer alan) Ebu Zeyd, Beni Sa'lebe'nin
azatlısıdır."
Diğer tahric: ibn-i
Mace tahare
AÇIKLAMA: Bu hadis Kabe-i Muazzama ve Kudüs'e dönerek
küçük veya büyük abdest bozulmamasını tavsiye etmektedir. İbn Sirin ve İbrahim
en-Nehai hadisin zahirine bakarak abdest bozarken bu iki beyt-i şerife
yönelmenin haram olduğu hükmüne varmışlardır. Bununla birlikte ravi Ebu
Yezid'in kimliği meçhul olduğundan hadis zayıftır. Sahih olduğu kabul edilse
bile, hadisle murad, Medineliler ve o cihette bulunan kimselerdir. Çünkü
Medine'den Kudüs'e yönelince Kabe-i Şerife sırt çevirmiş olur ki burada nehye
konu olan budur; Kudüs'e yönelmek değildir.
Hattabi
ve Nevevi "Kudüs'e yönelmenin, Ka'be'yi muazzamayı arkaya almamak şartıyla
yasak olmadığında icma' vardır" demişlerdir. Cumhura göre buradaki nehy,
Kabe için tahrim, Kudüs için kerahet-i tenzihiyye ifade eder Abdest bozarken
Kudüs'e yönelmenin men edilişinin hikmeti ise, oranın evvelce kıble oluşudur.