SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

SALAT BAHSİ

<< 569 >>

بَاب التَّشْدِيدِ فِي ذَلِكَ

53. Kadınların Camiye Çıkmalarını Yasaklayan Hadisler

 

حَدَّثَنَا الْقَعْنَبِيُّ عَنْ مَالِكٍ عَنْ يَحْيَى بْنِ سَعِيدٍ عَنْ عَمْرَةَ بِنْتِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ أَنَّهَا أَخْبَرَتْهُ أَنَّ عَائِشَةَ زَوْجَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَتْ لَوْ أَدْرَكَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا أَحْدَثَ النِّسَاءُ لَمَنَعَهُنَّ الْمَسْجِدَ كَمَا مُنِعَهُ نِسَاءُ بَنِي إِسْرَائِيلَ قَالَ يَحْيَى فَقُلْتُ لِعَمْرَةَ أَمُنِعَهُ نِسَاءُ بَنِي إِسْرَائِيلَ قَالَتْ نَعَمْ

 

Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in zevcesi aişe (r.anha) şöyle demiştir: Eğer Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kadınların (süslenme, giyinme ve koku sürünmeden yana) ihdas ettiklerini görseydi, İsrail oğullarının kadınlarının men edildiği gibi onları mescide çıkmaktan men ederdi.

 

(Sened'de adı geçen) Yahya, Amra'ya; "İsrail oğullarının kadınları men edildiler mi idi?" dedim, O da  "evet" cevabını verdi, demiştir.

 

 

Diğer tahric: Buhari, ezan; Müslim, salat; Tirmizi, cum'a; Muvatta, kıble

 

AÇIKLAMA:     Şarih Aynî' özellikle Mısır kadınlarının ihdas ettikleri birçok bid'at ve munkeratı sayarak "Eğer Hz.Aişe(r.anha) buzamanın kadınlarının yaptıkları bid'at ve münkeratı görseydi, onların çıkmasını daha şiddetli bir şekilde red ederdi" demektedir.

 

Hafız İbn Hacer el-Askalanî, bazı kişilerin Hz. Aişe'nin sözüne daya­narak kadınlarının mescide çıkmalarını kayıtsız şartsız men etmeyi caiz gör­düklerini, fakat bunun doğru olmadığını söyler. Çünkü Askalanî'nin ifadesine göre, Hz. Aişe hükmü bir şarta bağlamıştır. Yani "Eğer Resulullah kadınla­rın bu yaptıklarını görseydi men ederdi" demiştir. Demek ki Resulullah (s.a.v.) bunları görmemiş ve onları mescide çıkmaktan men etmemiştir. Öyleyse Re-sulullah'ın koyduğu hüküm devam etmektedir. Ayrıca Allah Teala ileride olacak olan hadiseleri bildiği halde Nebiine kadınları mescidden men etmesini emretmemiştir. Eğer onların yaptıkları şeyler men'e sebeb olabile­cek nitelikte şeyler olsaydı men ederdi. Askalanî'nin ifadesi kadınları mes­cidden men etmenin caiz olmadığını isbatlar mahiyette devam etmektedir. Bu meselede bazı bilgiler ve mezheblerin görüşü 565. hadisin şerhinde veril­miştir.

 

Hz. Aişe'nin bu sözü, mücerred re'ye dayanarak söylenmiş bir söz de­ğildir. Resulullah (s.a.v.)'ın kadınları, fesada meydan vermemek için bazı di­ni kaidelerden men'etmesi, 565. hadisde "Onlar zinetsiz, koku sürünmemiş oldukları halde çıksınlar" buyurması Hz. Aişe'nin bu sözü söylemesine amil olmuştur.