DEVAM: 60. İmamlığa
Kim Daha Layıktır
حَدَّثَنَا
قُتَيْبَةُ
حَدَّثَنَا
وَكِيعٌ عَنْ
مِسْعَرِ
بْنِ حَبِيبٍ
الْجَرْمِيِّ
حَدَّثَنَا
عَمْرُو بْنُ
سَلَمَةَ
عَنْ أَبِيهِ
أَنَّهُمْ
وَفَدُوا
إِلَى النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ فَلَمَّا
أَرَادُوا
أَنْ
يَنْصَرِفُوا
قَالُوا يَا
رَسُولَ
اللَّهِ مَنْ
يَؤُمُّنَا
قَالَ
أَكْثَرُكُمْ
جَمْعًا
لِلْقُرْآنِ
أَوْ أَخْذًا
لِلْقُرْآنِ
قَالَ فَلَمْ
يَكُنْ
أَحَدٌ مِنْ
الْقَوْمِ
جَمَعَ مَا جَمَعْتُهُ
قَالَ فَقَدَّمُونِي
وَأَنَا
غُلَامٌ
وَعَلَيَّ شَمْلَةٌ
لِي فَمَا
شَهِدْتُ
مَجْمَعًا مِنْ
جَرْمٍ
إِلَّا
كُنْتُ
إِمَامَهُمْ
وَكُنْتُ
أُصَلِّي
عَلَى
جَنَائِزِهِمْ
إِلَى يَوْمِي
هَذَا قَالَ
أَبُو دَاوُد
وَرَوَاهُ
يَزِيدُ بْنُ
هَارُونَ
عَنْ
مِسْعَرِ بْنِ
حَبِيبٍ
الْجَرْمِيِّ
عَنْ عَمْرِو
بْنِ
سَلَمَةَ
قَالَ لَمَّا
وَفَدَ
قَوْمِي
إِلَى
النَّبِيِّ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
لَمْ يَقُلْ
عَنْ أَبِيهِ
Amr b. Seleme babasından
nakletmiştir. (Seleme, kavminden bir grub la beraber) Peygamber (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'e elçi olarak gitmiştir. (Memleketlerine) dönmek isteyince;
"Ya Resulallah, bize kim imam olacak?" diye sormuşlar, Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) de; "Kur'an-ı Kerimi en çok (ezberine)
alanınız" diye cevap vermiştir. (Seleme) dedi ki: "Cemaat içerisinde
benim kadar (ezberinde Kur'an-ı Kerim) olan bir kimse yoktu. Beni bir çocuk olduğum
halde üzerimde bana ait bir hırkayla öne geçirdiler. (Bundan sonra) Cirm
kabilesinden içinde bulunduğum her cemaatte imam oldum ve bu güne kadar da
cenaze namazlarını kıldırdım.
Ebu Davud dedi ki: Bu
hadisi bir de Yezfd b. Harun, Mis'ar b. Habibi'l-Cirmiy vasıtasıyla Amr b.
Seleme'den nakletmiştir. (Bu rivayette ibn Seleme) "Kavmim, Nebiyy-i Ekrem
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e elçi olarak gitmişlerdi" demiş (fakat)
babasından söz etmemiştir.
Ayrıca bk. Ahmed b.
Hanbel, V, 29, 71.
AÇIKLAMA: Müellif Ebu Davııd'un (r.a.) sözünden
anlaşılan şudur: Bu Hadisi: Hem Veki, hemde Yezid b. Harun rivayet etmiştir.
Ancak bunların rivayetleri biribirinden farklıdır. Veki'in rivayetine göre Amr
hadiseyi Resıılullah'a elçi olarak giden babası Seleme'den nakletmektedir ve
Amr, bizzat elçilik görevi ile giden heyetin içinde bulunmamış, hadiseyi
babasından veya bu heyetin üyelerinin birinden dinlemiştir.
Yezid
b. Harun'un naklettiğine göre ise, Seleme'nin sözü geçmediğine göre ya Amr
bizzat heyetin içinde elçi olarak bulunmuş, imamlıkla ilgili sözleri bizzat
Resul-ü Ekrem (s.a.v.)'den işitmiştir, veya kendisi elçi olarak bulunmamıştır,
fakat bu sözleri elçilikle görevli heyetin üyelerinden işitmiştir.
Bu
hadis-i şerifte geçen ifadelerle ilgili fıkhi hükümler 582 ve 584. hadis-i
şeriflerin açıklamasında geçmiştir. Oraya müracaat edilmelidir.