DEVAM: 88. Ayakkabıyla
Namaz Kılmak
حَدَّثَنَا
مُسْلِمُ
بْنُ
إِبْرَاهِيمَ
حَدَّثَنَا
عَلِيُّ بْنُ
الْمُبَارَكِ
عَنْ
حُسَيْنٍ
الْمُعَلِّمِ
عَنْ عَمْرِو
بْنِ
شُعَيْبٍ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ جَدِّهِ
قَالَ
رَأَيْتُ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يُصَلِّي
حَافِيًا وَمُنْتَعِلًا
Amr b. Şuayb'in
babasından rivayet ettiğine göre dedesi (şöyle) demiştir: "Ben Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i ayakkabılı da ayakkabısız da namaz kılarken gördüm."
Diğer tahric: İbn
Mace, ikame; Nesaî, sehv; Ahmed b. Hanbel, II, 174, 178, 179, 190, 206, 215,
248.
AÇIKLAMA: Bu hadis-i şerif gerek ayakkabılı, gerekse
ayakkabısız olarak namaz kılmanın caiz olduğunu ifade etmektedir. Aynı zamanda
namazı ayakkabı ile kılmayı ifade eden bir önceki hadis-i şerifteki emrin
hükmünü farz olmaktan çıkarıp mübahlık ifade ettiğini bildiren de bu hadis-i
şeriftir. Çünkü emr kayıtsız ve şartsız olduğu zaman, farziyet ifade eder.
Ancak onun farziyyet için olmadığını ortaya koyan diğer bir delil bulunursa, o
zaman o emr farziyet ifade etmekten çıkmış olur.
îşte
bu hadis-i şerif Resul-i Ekrem'in bazan ayakkabılarla bazan da ayakkabısız olarak namaz kıldıklarını ifade ederek
ayakkabı ile namaz kılmanın caiz olduğunu, farz olmadığını açıklamıştır. Bir
önceki hadiste de açıkladığımız gibi bazı fıkıh alimlerinin ayakkabı ile
kılınan namazın daha faziletli olduğuna dair hükümlerinin delili ise, A'raf
Suresinin 31. ayetidir.
Kadı
Iyaz, bu mevzuda şunları söylemektedir; "Eğer ayakkabıda pislik olmadığı
biliniyorsa,o ayakkabı ile namaz kılmakta herhangi bir sakınca yoktur.”
"Fakat
üzerinde, pislik olduğunda bütün ulemanın birleştiği cinsten bir pislik bulunan
ayakkabı, su ile iyice temizlenmedikçe o ayakkabı ile namaz kılınamaz.
"Ulemanın
pis olup olmadığında kesinlikle görüş birliğine varmadığı hafif necaset
cinsinden bir pislik bulaşan ayakkabının toprağa sürtülerek temizlenip
temizlenmeyeceği hususunda biz Malikîlere göre iki görüş vardır, Evzaî ve
Sevrî'ye göre böyle hayvan tersi gibi hafif necaset cinsinden pislik bulaşan
ayakkabı toprağa sürtünce kesinlikle temizlenir.
"Hanefilere
göre, ayakkabıya bulaşan idrar ise, veya yaş pislik ise, yıkanmadıkça ayakkabı
temizlenmiş olmaz ve o ayakkabıyla namaz kılınmaz.
"Şafiîlere
göre, ağır pisliği ancak su temizleyebilir. Bu mevzuda îmam Şafiî şöyle
demiştir; "Pisliğinde ihtilaf edilen hafif pisliğin toprağa sürtmekle
temizlenip temizlenmeyeceği hususu bize göre ihtilaflıdır."
Netice:
Bu hususta iki noktayı belirtmekte fayda mülahaza edilir:
1.
Hz. Nebiin yaşadığı bölge ile içinde bulunduğumuz bölgenin özelliğidir.
Bilindiği gibi Medine-i Münevvere ve Arap yarım adasında bölgenin sıcak ve
kumluk olması, yolların kuru ve çoğu kez temiz olduğu gerçeğinden hareket
edersek ayakkabıların temiz olup olmaması konusunda hüküm vermek kolaydır. Nebi
aleyhisselam zamanında bugünkü tarzda tuvaletlerin olmaması, kum üzerine
ihtiyaç giderilmesi, sıçrama tehlikesinin bulunmaması,kısa zamanda sıcağın
harareti, pisliği izale etmesi, oradaki temizliği kolaylaştırmaktadır.
Zamanımızda,
hayvancılığın çoğalması, pisliklerin sokaklarda belirmesi, yüznumaralara
ayakkabı ile girilmesi yanında bunların pisliğini giderecek kum ve toz teması
da olmaması ayakkabı ile namaz kılma hükmünü kaldırmaktadır. Çünkü hüküm
ayakkabıların temiz olması halinde ayakkabı ile namaz kılınabileceğidir.
2.
Namazın sıhhatinin şartlarından biri de necasetten taharet olduğuna göre,
ayakkabılarda buna mani bir necasetin bulunmamasıdır ki, yukarıda
zikredilmiştir. Biz burada cenaze namazında kılınan namaz üzerinde duracağız
ki, günümüzde buna dikkat edilmemektedir. Namazın, cenazesi ve farzı yoktur.
Namaz namazdır. Camide kılınan namaz ile cenaze namazı arasında fark yoktur.
Günümüzde ise, camide kılınan namaza dikkat edilirken, cenaze namazına dikkat
edilmemektedir. Ayağındaki ayakkabılarla beş vakit namazdan birini
kılamayacaksa aynı ayakkabı ile cenaze namazını da kılamaz. Ancak,
ayakkabıların altı pis üstü temiz olacak olursa, ayakkabısını çıkararak
ayakkabılarının üstüne basarak namaz kılabilir. Aksi halde yerin temiz olması
halinde yere basılmalı veya temiz bir şey üzerinde namaza durmalıdır.