SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

SALAT BAHSİ

<< 659 >>

DEVAM: 91. Hasır Üstünde Namaz Kılmak

 

حَدَّثَنَا عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ بْنِ مَيْسَرَةَ وَعُثْمَانُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ بِمَعْنَى الْإِسْنَادِ وَالْحَدِيثِ قَالَا حَدَّثَنَا أَبُو أَحْمَدَ الزُّبَيْرِيُّ عَنْ يُونُسَ بْنِ الْحَارِثِ عَنْ أَبِي عَوْنٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ الْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ قَالَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي عَلَى الْحَصِيرِ وَالْفَرْوَةِ الْمَدْبُوغَةِ

 

Muğîre b. Şu'be (r.a.)'den; demiştir ki: "Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) hasır ve debağatlanmış post üzerinde namaz kılardı.”

 

 

Diğer tahric: Ahmed b. Hanbel, IV, 254.

 

AÇIKLAMA:     Bu hadis-i şerif hasır, post ve benzeri sergiler üzerinde namaz kılmanın caiz olduğunu ifade eden bir önceki hadis-i şerifi te'yid etmektedir.

 

Yine bir önceki hadis-i şerifin izahında belirttiğimiz gibi ulemanın bü­yük çoğunluğu da bu görüştedir.

 

Her ne kadar bu hadisin ravîleri arasında kimliği iyice bilinmeyen Ab­dullah b. Said bulunduğu için bu hadis zayıfsa da Resuî-i Ekrem'in hasır ve benzeri sergiler üzerinde namaz kıldığı bir çok sahih senedle rivayet edil­miştir.

 

Ancak tabiînden bazı kişiler, toprağın dışında herhangi bir sergi üze­rinde namazı mekruh sayarlardı. İbn Sîrîn ile Saîd b. el-Müseyyeb keçe üze­rinde namaz kılmanın mekruh olduğunu söylerlerdi. Cabir b. Zeyd ise, hayvan derisinden yapılan her çeşit sergi üzerinde namaz kılmayı mekruh görürdü

 

Urve b. Zübeyr de toprağın dışında herhangi bir sergi üzerinde namaz kıl­mayı mekruh sayardı.

 

Malİkî mezhebine göre, yumuşak sergi üzerinde secde etmek mekruh­tur. Ancak hasır üzerine secde etmekte bir sakınca yoktur. Müdevvene'de İmam Malik (r.a.)'in keçe üzerine, kıldan yapılmış sergi üzerine, secde et­meyi mekruh gördüğü ancak bu sergiler üzerinde oturup kalkmada ve rüku etmede bir sakınca görmediği kaydedilmektedir. Yine İmam Malik, hasır ve otlardan örülen sergiler üzerine secde etmekte bir sakınca görmediği gibi, toprağın soğuğundan veya sıcağından korunmak maksadıyla ketenden veya pamuktan dokunmuş elbise üzerine secde etmekte de bir sakınca görmezdi.[Menhel, V, 49]