DEVAM: 115-116- Namaza
Başlama (İftitah)
حَدَّثَنَا
مُسَدَّدٌ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ اللَّهِ
بْنُ دَاوُدَ
عَنْ فِطْرٍ
عَنْ عَبْدِ
الْجَبَّارِ
بْنِ وَائِلٍ
عَنْ أَبِيهِ
قَالَ
رَأَيْتُ
رَسُولَ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَرْفَعُ
إِبْهَامَيْهِ
فِي
الصَّلَاةِ
إِلَى شَحْمَةِ
أُذُنَيْهِ
Vail (b. Hucr) demiştir
ki: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i namazda baş parmaklarını kulaklarının
yumuşağına kadar kaldırırken gördüm.
Diğer tahric: Nesaî,
iftitah
AÇIKLAMA: Bu hadis-i şerif tekbir alırken ellerin kulak
yumuşaklarına kadar kaldırılacağına bir delildir. Ancak daha önce geçen (728)
no'lu hadiste sahabe-i kiramın ellerini göğüs hizasına kadar kaldırdıkları
ifadesi vardır. Biz hadisi açıklarken yine aynı hadisteki ifadelere dayanarak
ashabın ellerini göğüslerine kadar kaldırıp daha yukarı kaldırmamalarının
sebebim soğuktan korunmak maksadıyla giydikleri elbiselerin fazlalığına yani bu
fazla elbiselerin elleri daha yukarıya kaldırmaya engel olduğuna bağlandığını
belirtmiştik.
Konumuzu
teşkil eden bu (737) no'lu hadis-i şerifte her ne kadar Resul-i Ekrem'in
ellerini kulak memelerine kadar kaldırdığı ifade ediliyorsa da (730) no'lu
hadiste omuz hizasına kadar kaldırdığı, (726) no'lu hadiste de kulak üstü
hizasına kadar kaldırdığı ifadesi vardır. Aliyyü'l-Kaarî'nin Mirkat isimli
eserinde zikrettiğine göre İmam Şafiî Mısır'a geldiği zaman tekbir esnasında
ellerin nasıl kaldırılacağı mevzuu kendisine sorulduğunda şu cevabı vermiştir:
"Namaz kılan kimse ellerini omuz hizasına gelecek şekilde kaldırır. Öyle
ki, başparmakları kulak yumuşağı hizasına, diğer parmakları da kulaklarının üst
hizasına gelmiş olur." Nitekim Müslim'in bir rivayetinde de şöyle
buyuruluyor: "Nebi (s.a.v.) ellerini ta kulakların üst hizasına kadar
kaldırırdı."[Müslim, salat]
Bu
sözüyle İmam Şafiî bu üç rivayeti de birleştirmiş oluyor; üçüyle de amel
etmiştir. Bu çok güzel bir te'liftir. Nitekim Hanefiye ulemasının bir kısmı
bununla amel etmişlerdir.[Bezlu’I-mechud, IV, 397-398]