بَاب فِي
تَخْفِيفِ
الْقُعُودِ
182-183. Namazda Kısa
Oturmak
حَدَّثَنَا
حَفْصُ بْنُ
عُمَرَ
حَدَّثَنَا
شُعْبَةُ
عَنْ سَعْدِ
بْنِ
إِبْرَاهِيمَ
عَنْ أَبِي
عُبَيْدَةَ
عَنْ أَبِيهِ
أَنَّ النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
كَانَ فِي الرَّكْعَتَيْنِ
الْأُولَيَيْنِ
كَأَنَّهُ
عَلَى
الرَّضْفِ
قَالَ
قُلْنَا
حَتَّى يَقُومَ
قَالَ حَتَّى
يَقُومَ
Ebû Ubeyde babası
(Abdullah b. Mes'ud)'dan rivayet etmiştir ki; Nebî (s.a.v.) ilk iki rekatten
sonra otururken sanki kızgın taş üzerinde imiş gibi otururdu.
(Şu'be) dedi ki; Biz
(Sa'd b. İbrahim'e); "kalkıncaya kadar (böyle) mi?" dedik. (O da;
"evet) kalkıncaya kadar" dedi.
Diğer tahric: Tırmizî,
salât; Nesâî, tatbîk; Ahmed b. Hanbel, I, 386, 410, 428, 436, 460.
AÇIKLAMA:
Hadis-i şerif, Hz.
Nebiin ilk teşehhüdü gayet kısa kestiğini göstermektedir. Râvî bu kısalığı
"sanki kızgın taş üzerinde otururdu" diye kinayeli bir tarzda ifade
etmiştir. Rivayetten, Hz. Peygamberin ayağa kalkıncaya kadar bu hal üzere
olduğu da anlaşılmaktadır. Tirmizî, "Ulemâ katında amel, bu şekildedir.
Âlimler kişinin ilk iki rekâttan sonraki oturmada ettehiyyatü'den fazla birşey
okunmayacağını buna birşey ilâve edilirse, sehv secdesi gerektirdiğini
söylerler. Şa'bî ve başkalarından böyle rivayet edilmiştir" der.
Mâliki, Hanbelî ve
Hanefî mezhepleri ile Nehaî, İshak ve Sevrî'ye göre ilk teşehhüdde duâ ve
ResûluIlalVa salevâttan başka birşey okunmaz. Hane-filer, diğerlerinden farklı
olarak bunlara yapılan bir ilâvenin sehv secdesi gerektirdiğini de söylerler.
Şafiîlere göre,
teşehhudde ilâve olarak sadece Resûlullah"a salevât caizdir. Onun âline
salevât getirilmez ve dua okunmaz.